zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zeven redenen waarom u geen authenticiteit moet nastreven

Door: Michel Hoetmer,   24-08-2014,   15:35 uur
 

De meeste mensen voelen weerstand opkomen wanneer men ze confronteert met namaak. Neppers zijn goedkoop en niet het échte ding. Nep is minderwaardig. Echt is goed. Zo denken wij niet alleen over dingen, maar ook over mensen. Dus hunkeren velen naar authentiek gedrag. Is dat wel zo verstandig?

Dit is natuurlijk geen pleidooi voor onecht of leugenachtig gedrag. Het is wel een pleidooi om beide voeten stevig op de grond te zetten en nuchter na te denken.



1. De wereld draait niet om onszelf
Is het niet een tikkeltje egocentrisch als u zo druk met uzelf bezig bent? Over zichzelf piekeren maakt mensen depri. Ze blijven in het zelfde kringetje ronddraaien. Het leidt nauwelijks tot meer zelfkennis.

Daarvoor zijn anderen juist zo belangrijk. Heb oog voor hun reacties op uw gedrag. Daar leert u een hoop van. Concentreer u op een goede samenwerking met anderen. Samen bereikt u over het algemeen meer dan alleen.

2. Anderen weten niet goed wie u bent
Ze maken u beperkt mee. Het draait om slechts enkele indrukken. Dus weten ze ook niet wat er zo authentiek aan u zou zijn. Waarom zou u zich druk maken? Richt u vooral op zaken die er toe doen.

3. Anderen zitten helemaal niet te wachten op uw authentieke zelf
Het maakt anderen geen bal uit hoe u bent. De meeste mensen zijn met zichzelf bezig en niet met u. Ze verwachten vooral dat u zich behoorlijk gedraagt.

Zeg nou eens zelf: is uw mening werkelijk zo belangrijk dat iedereen hem moet horen? Wilt u iedereen confronteren met uw authentieke mening? Nee, toch?

Ooit hoorde ik een manager heel authentiek tegen zijn medewerkster zeggen: 'Je ziet er uit als een sloerie!' Je moet er maar op komen. Heel authentiek en oliedom. Het liep uit op een stevige rel en het kwam nooit meer goed tussen beiden.
 
Tip. Als u toch wilt spuien doe dat dan via sociale media, bijvoorbeeld op Twitter. Daar past borrelpraat prima. Bijkomend voordeel: er is nauwelijks iemand die het leest.

4. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn
In het leven draait het toch vooral om dingen voor elkaar te krijgen. Dat lukt over het algemeen beter om anderen het een beetje naar de zin te maken.

Geef ze bijvoorbeeld een compliment. Een klein beetje slijmen kan wonderen verrichten. U vaart er beiden wel bij.

5. Houd u aan sociale codes
In de interactie met mensen draait het om uzelf te gedragen volgens bepaalde sociale codes. Als u daar te veel of te vaak van afwijkt, plaatst men u in de hoek van de sociale leprozen.

6. Ze moeten me maar nemen zoals ik ben
Het is weer die irritante egocentriciteit die mensen soms parten speelt. Mensen nemen u zoals zij u zien en handelen er naar. Dat kan maar beter goed zijn, anders krijgt u weinig tot niets voor elkaar.

7. Anderen bepalen uw authenticiteit
Of men u als authentiek ervaart heeft niets te maken met hoe u denkt dat u bent. Het heeft alles te maken met hoe anderen u zien. Dus kunt u nog zo authentiek zijn, als anderen vinden van niet, dan is dat in hun ogen zo. Zelfs als u op uw kop gaat staan verandert er niets aan hun oordeel.

Advies: natuurlijk bent u waardevol en doet uw mening er toe. Alleen lang niet altijd en overal. Veelal is meedeinen op de golven een goed idee.

Probeer de winst vooral te pakken op momenten die er toe doen. Dan kunt u laten zien wie u bent en waarom u zo waardevol bent. Maar zoals gezegd: doe het met mate, want te veel authenticiteit maakt meer kapot dan u lief is.

 
 Doorsturen    13 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Wiebe  |   | 
28-08-2014
 | 
09:21 uur
Reactie op 'De tien eigenschappen die u werkelijk authentiek maken' op deze site van Wout Plevier?
Leuk om ze na elkaar te lezen.
Jullie hebben beide gelijk, maar in een totaal verschillende context. Gedrag is een keuze en dus authentiek gedrag ook. Misschien moet je daarvoor juist wel authentiek zijn.
Michel  |   | 
28-08-2014
 | 
15:09 uur
@Wiebe Bedankt voor uw reactie. Het gaat mij niet om gelijk willen hebben of gelijk willen krijgen. Ik verkondig slechts een mening en de lezer bepaalt dan zelf maar wat hij/zij er mee doet.
marianne straks  |   | 
28-08-2014
 | 
22:06 uur
Dit is verstandige taal. Mensen zeggen dat ze een authentieke leider willen, maar bedoelen dat ze iemand willen die ze herkennen en die toch echt is. Het pleidooi tegen de ijdelheid spreekt me aan, omdat het aansluit op mijn overtuiging dat je als manager vooral moet zorgen dat je met elkaar een klus klaart. Als je toch graag een hoofdrol wilt, meld je dan aan bij een castingbureau of ga op een toneelclub.
Michel  |   | 
28-08-2014
 | 
22:47 uur
@marianne Heerlijke reactie! :-)
Willem Massier  |   | 
29-08-2014
 | 
08:00 uur
Zoals meestal: Mooi stukje Michel. En de reactie van Marianne vind de spijker op zijn kop.

Ik vraag me overigens af of je authenticiteit wel KAN nastreven. Is dat niet feitelijk een contradictio in terminis?
Wiebe  |   | 
29-08-2014
 | 
11:05 uur
Authenticiteit is niet het hoofdgerecht, dat je biedt. Het zijn de kruiden en het sausje, die de kok toevoegt om het hoofdgerecht de juiste smaak te geven. Pas als je dit op gaat dienen zonder het hoofdgerecht, dan ben je bezig authenticiteit na te streven.
Je functie of rol is het hoofdgerecht waaraan je persoonlijke noot aan toe kunt voegen. Dat is jouw keuze. En of dat in de smaak valt, dat is de keuze van de ander.
Michel  |   | 
29-08-2014
 | 
15:51 uur
@willem Inderdaad! :-)
petra savelberg  |   | 
1-09-2014
 | 
11:50 uur
Authenticiteit is niet gelijk aan arrogantie/perse de hoofdrol willen/ iemand beledigen etc.
Iemand die echt authentiek is weet zijn plaats in het geheel, en heeft dit soort gedrag helemaal niet nodig.
De schrijver van dit artikel belicht authenticiteit wel heel negatief....lijkt me helemaal niet nodig.
Michel  |   | 
1-09-2014
 | 
13:03 uur
@Petra U zegt 'Authenticiteit is niet gelijk aan arrogantie/perse de hoofdrol willen/ iemand beledigen etc.' Waar vindt u dat in het artikel terug?

Negatieve belichting? Ik leg juist de nadruk op minder met jezelf bezig zijn en proberen een beetje prettig door het leven te gaan. Dat is toch juist positief?

Waarom doet u zo afstandelijk met 'de schrijver'? Ik heet gewoon Michel. Is dat uw authentieke houding of neemt u een pose aan?
Henk  |   | 
1-09-2014
 | 
19:39 uur
Wat een goed artikel.

Over authentiek gesproken:

Is de ''top'' bot en brutaal dan zijn ze ''duidelijk''
Is een werkvloer medewerker ''duidelijk'' dan heeft hij/zij een grote bek.



Leram  |   | 
1-09-2014
 | 
20:36 uur
Gedrag is niet altijd een keuze, maar wordt ook bepaald door signalen uit de omgeving. Volgens M. Gladwell in 'Het beslissende moment'.
Michel  |   | 
1-09-2014
 | 
20:45 uur
@Henk Bedankt voor de grappige reactie!

@leram Inderdaad. Of wij het nu leuk vinden of niet, ons gedrag wordt in belangrijke mate bepaald door de situatie waarin wij verkeren.
Vanda Borgart  |   | 
5-09-2014
 | 
08:45 uur
Opvallend dat ik nergens een reactie lees dat authenticiteit zo normaal menselijk is. Is het niet juist zo dat als je als mens een masker opzet of een beschermend pantser om je heen plaatst er onecht en nepperig gedrag uit voort kan komen? Dat voelt een gesprekspartner ook, met alle gevolgen van dien. Ik ben erg gevoelig voor een telefoonverkoper die mij met een overdreven vrolijke en dwingende stem vertelt dat hij het beste is dat mij die dag kan overkomen, want .....! Daar is mijn reactie onmiddellijk niet authentiek op: 'Dank voor uw vrolijke binnenkomst maar wat u mij ook wil verkopen, ik ben niet geïnteresseerd. Veel succes nog'. Jammer voor de verkoper, want als hij mij met een niet overtrokken vriendelijke echtheid zou hebben benaderd dan zou ik wellicht met meer interesse naar hem hebben geluisterd. In mijn beroepenveld (coaching, supervisie en hulpverlening)staat het belang van authenticiteit bovenaan de lijst met belangrijkste competenties. Het klikt of het klikt niet. Onderzoek heeft uitgewezen dat echte betrokkenheid het beste effect oplevert in de relatie met de cliënt.
Ik snap wel dat het in de verkoop anders werkt, daar wil men uiteraard mensen manipuleren om eraan te verdienen. Het product moet verkocht. In mijn beroep is het zo dat ik het geluk en de authenticiteit van de ander help bevorderen. Ik verkoop de cliënt zijn eigen authenticiteit zou je kunnen zeggen.
Managers zitten misschien soms wat in een spagaat tussen: hoe verbind ik mij met mijn medewerkers en hoe kan ik voldoen aan de eisen van het bedrijfsplan. Toch blijft het belangrijk om eerst een goed contact met de medewerkers te krijgen - waarbij oprechtheid werkt - zodat zij een intrinsieke motivatie krijgen om te doen wat bedrijfsmatig gezien het beste is. Of.... een andere baan gaan zoeken als men zich niet kan vinden in de bedrijfsmatige richtlijnen. Want als men chronisch 'niet-authentiek' moet zijn dan wordt men ziek!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10