zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Acht stijlmissers in een informele kledingcultuur

Door: Desiree Grijpma-Hidding,   20-08-2013,   12:21 uur
 

De kledingstijl die u kiest, moet passen bij  u zelf, figuur en persoonlijkheid. Én bij uw omgeving. In veel bedrijven is er geen formele maar een informele kledingcultuur. Een formele kledingcultuur biedt duidelijkheid in wat te dragen. Een informele cultuur biedt meer ruimte, meer keuze en dus is de kans op stijlmissers ook groter.


Al is de kledingcultuur informeel, toch moet er onderscheid zijn in wat u draagt in uw vrije tijd en op uw werk. Dit is het verschil tussen een casual en een smart casual stijl. In een smart casual stijl presenteert u zich op een verzorgde manier. Dit zorgt ervoor dat u professioneler overkomt naar uw collega’s en relaties.


 
Dresscode

Voor het management is het, juist bij een informele kledingcultuur, ook belangrijk om aan te geven welke kleding not done is binnen het bedrijf. Het afspreken van een smart casual dress code helpt hierbij.
Stijlmissers
Welke stijlmissers worden er nu zoal gemaakt, naast de bekende korte broek en slippers. Welke kleding bewaart u voor na het werk?
  • T-shirts met grote prints en teksten;
  • Witte broeken met zakken aan de zijkant. Een witte pantalon is wel draagbaar naar het werk op een zomerse dag;
  • Outdoor broeken;
  • Fleece truien;
  • Te wilde kleurcombinaties. Kies voor eventueel één kleurrijk item en houdt de rest rustig in basis kleuren;
  • Jeans met heftige washings en/of gaten. Kies een jeans in een effen kleur;
  • Truien/vesten die zijn gaan pluizen. Als u kiest voor een gebreid kledingstuk, zorg ervoor dat deze van goede kwaliteit is en er netjes uitziet;
  • Overhemden met korte mouwen. Deze horen echt thuis in de vrijetijdsgarderobe.

 
 Doorsturen    12 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Desiree Grijpma-Hidding is imago stylist en biedt ondernemers, medewerkers en managers kleuranalyse en kledingadvies. Ook voor kledingadvies mannen. Zij is tevens personal shopper. Met haar bedrijf Second impression geeft zij ook kleuradvies en imago workshops. Speciaal voor bedrijven geeft zij stijladvies en presentatie trainingen.
Desiree is van mening dat naast uw communicatieve vaardigheden en uw prestaties op uw werk, uw kledingstijl voor een groot gedeelte bepaalt hoe u overkomt op uw collega’s, klanten en relaties. De kunst is om binnen de heersende cultuur een stijl te vinden, die ondersteunt wat u uit wilt stralen.

In het bedrijfsleven miste Desiree het belang van uiterlijke presentatie. Nu combineert zij met passie haar kennis van kleding en stijl met haar ruime ervaring op het gebied van sales en marketing.

Daarnaast is zij ook gespecialiseerd op het gebied van schriftelijke communicatie als webteksten tekstschrijver
 

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ellen  |   | 
21-08-2013
 | 
10:28 uur
Wat een onzin. Wie zegt dat 'toch moet er onderscheid zijn in wat u draagt in uw vrije tijd en op uw werk'? Voor een manager misschien, maar voor heel veel beroepen en werkomgevingen gaat dit niet op.
Frederik  |   | 
22-08-2013
 | 
09:07 uur
Eens, behalve het overhemd met korte mouwen. Ik heb eens in een kantoor gewerkt waar het vaak te warm was, en daar hadden veel mannen overhemden met korte mouwen aan. Het is dus ook gebonden aan bedrijf en plaats wat wel en niet kan.
Louis  |   | 
26-08-2013
 | 
10:50 uur
Met sommige adviezen kan ik wel meegaan, maar je imago maak je niet door je kleding maar door je kennis en als je veel kennis van zaken heb en je draagt wat mij beteft een overhemd met korte mouwen ? so what ?????? respect krijg je echt niet door je kleding maar door wat je eigenschappen zijn. Maar ga vooral door het zal zijn nut hebben in een bepaald beroep ...lol
Karin  |   | 
26-08-2013
 | 
12:55 uur
Ik vind de wijze van kleden niet zo spannend. Over smaak valt niet te twisten en bovendien is per organisatie/bedrijf de 'dresscode' anders of niet aanwezig. Als iemand met een jute zak hele zinvolle dingen zegt, zie ik die jute zak niet meer. Wel belangrijk: schone en frisse mensen. Lichaamsgeur, vet haar en vieze vlekken op de kleding leidt verschrikkelijk af van de boodschap.
Annemiek  |   | 
27-08-2013
 | 
13:20 uur
Grappig en gezien de reacties een echt vrouwen
ding. En toch ga ik het over mannen hebben. Een aantal jaren geleden was ik voor zaken in Aruba. Het viel mij op dat mannen en vrouwen daar zo
'sophisticated'gekleed waren. Heel anders dan het in Nederland vaak shabby aanzicht. En natuurlijk is kennis en inhoud belangrijker, maar een beetje aandacht voor kleding...En het viel mij op dat de mannen meestal gekleed gingen in mooie goed zittende pakken, met smetteloze en gestreken overhemden, maar dan wel met korte mouw. Het aanzien waard, vond ik!
Annemiek  |   | 
27-08-2013
 | 
13:21 uur
Grappig en gezien de reacties een echt vrouwen
ding. En toch ga ik het over mannen hebben. Een aantal jaren geleden was ik voor zaken in Aruba. Het viel mij op dat mannen en vrouwen daar zo
'sophisticated'gekleed waren. Heel anders dan het in Nederland vaak shabby aanzicht. En natuurlijk is kennis en inhoud belangrijker, maar een beetje aandacht voor kleding...En het viel mij op dat de mannen meestal gekleed gingen in mooie goed zittende pakken, met smetteloze en gestreken overhemden, maar dan wel met korte mouw. Het aanzien waard, vond ik!
Edwin Dijk | Paymentor  |   | 
28-08-2013
 | 
09:38 uur
Ik vind het een wonderlijk artikel. Het probleem zit hem vooral in smaak. Ik maak me niet druk als iemand in een fleecetrui zit, al zou ik ze zelf nooit aantrekken. (Ook in mijn vrije tijd niet.) Hetzelfde geldt voor overhemden met korte mouwen. Maar ik geloof er niet in dat dit zoveel impact heeft op het image van het bedrijf. Als een klant netjes geholpen wordt en centraal staat, is er niets aan de hand. Al trek je een groen met rood geruite wollen kersttrui aan.

Het verschil zit in de slonzigheid. Als iedereen slonzig gekleed is, denkt een klant wellicht dat dit te maken heeft met de werkmoraal en de structuur binnen het bedrijf. Dan kan dan geassocieerd worden met rommel en ongeregeldheid. Op het moment dat dat gebeurt, begint er een probleem te ontstaan, want dan gaat je geloofwaardigheid eraan.

Ik denk dat je best aanspraak kan maken op het goede inzicht van je medewerkers. Maar dan moet je er wel bij zeggen dat het 'netjes' casual moet zijn. Vaak vind ik dat zelf ook veel vlotter en energieker staan dan strak in pak en het geniet wat mij betreft in de meeste branches de voorkeur. Ik hou zelf niet zo van 'strak in pak'.
T.J.  |   | 
28-08-2013
 | 
10:19 uur
1) ''Desiree is van mening dat naast uw communicatieve vaardigheden en uw prestaties op uw werk, uw kledingstijl voor een groot gedeelte bepaalt hoe u overkomt op uw collega’s, klanten en relaties.'' Dit geeft mooi aan hoe we in het westen met elkaar om gaan. Dat vind ik nou een stijlmisser! Never judge a book by its cover!!

2) ''De kunst is om binnen de heersende cultuur een stijl te vinden, die ondersteunt wat u uit wilt stralen'' Je moet niet iets uit willen stralen, behalve dat je bent wie je bent. Door middel van kleding je anders presenteren dan je werkelijk bent vind ik verwerpelijk. Weg authenticiteit! What you see is what you get; je wordt niet betaald om elke 6 maanden een ander pak te kopen. Je wordt betaald om je prestaties.

3) ''In het bedrijfsleven miste Desiree het belang van uiterlijke presentatie.'' Omdat het bedrijfsleven wel beter weet. Het draait niet om je van Gils pak, je van Bommel schoenen en je eau de toilette van € 120,00 voor 50 ml. Lever je de prestatie zoals die is afgesproken? Dat is waar het bedrijfsleven zich mee bezig houdt. Uiterlijk vertoon is voor hen die iets willen uitstralen, maar het niet 'zijn'.

Professor doctor Anne van der Meiden heeft me een ding heel goed bijgebracht: i = i = i. Ideaal is het als imago en identiteit precies gelijk zijn. Denk nu nog maar eens na of je je van allerlei kledingadviezen voor je werk wilt laten voorzien. Ik draag als leidinggevende thuis en op het werk dezelfde stijl; ik ben thuis niet anders dan op mijn werk en ik was niet van plan om dat voor wie dan ook te veranderen. Dat wil niet zeggen dat in onbuigzaam ben, maar ik behoud zo mijn echtheid, dat is goed voor mezelf en voor de mensen in mijn (werk en privé) omgeving.
Desiree  |   | 
28-08-2013
 | 
11:52 uur
Dank voor al jullie reacties. Never Judge a book bij its cover TJ? Toch gebeurt dit, onbewust beoordeelt men mensen op hun uiterlijke presentatie. Dit zit in onze hersenen ingebakken. Lees b.v. eens alinea 2 van dit artikel van Frank van Marwijk: (Klik hier)


Ik hoor veel ''ze moeten me maar nemen zoals ik ben'', dat gebeurt dus ook. Maar werkt dit dan positief voor jou of zou je door wat veranderingen anderen kunnen beďnvloeden, wat in jouw voordeel werkt?

Ik ben ervan overtuigd dat je je uiterlijke presentatie kunt inzetten en daarmee de mening van anderen kunt beďnvloeden. Daarmee hoef je niet je authenticiteit te verliezen. Ik heb ook niet gezegd dat je daarvoor een pak aan moet trekken.


TJ je zegt dat je dezelfde persoon thuis bent als op het werk. Ga je dan bij wijze van spreken ook op je werk met je voeten op het bureau zitten? En zeg je daar ook alles wat je denkt?

Edwin, netjes casual dat is precies waar het omdraait in mijn artikel. Toch maakt het wel uit of je dan b.v. een fleecetrui aan hebt of een mooi shirt. Dit is zeker niet alleen een kwestie van smaak. Met een fleecetrui heb je een totaal andere uitstraling. Dat is prima, maar wil je zo overkomen, dat is de vraag. Misschien als je in een buitensportwinkel werkt :).

Annemiek, gelukkkig zien steeds meer mannen het belang van uiterlijke communicatie en dus kleding in. En dat dit wel degelijk invloed heeft op de buitenwereld. Mooi voorbeeld over Aruba. Toch is het in Zuid-Europa ook warm en daar zie je dan weinig heren met korte mouwen op het werk.

Karin, toch heb je onbewust al een oordeel gemaakt als je iemand in een jute zak ziet. Of je nou wilt of niet. Hij kan dan wel nog zulke zinvolle dingen zeggen, maar ik ben ervan overtuigd dat je deze zinvolle dingen een andere waarde gaat geven dan als deze persoon net casual gekleed zou zijn geweest.

Louis, respect krijg je zeker door wat je presteert, maar hoe jij visueel overkomt zal je ook helpen.

Frederik, toch een airco aanschaffen ;). Een overhemd van een mooie katoenen stof hoeft ook niet warm te zijn.
--

Het misverstand is dat het geen invloed heeft wat je aantrekt. Dit heeft het zeker wel, of je nu wilt of niet. Mensen dichten je onbewust eigenschappen toe op basis van je visuele voorkomen. Ik snap niet waarom je hier geen gebruik van zou mogen maken.

Natuurlijk wordt er naar prestaties gekeken, maar die prestaties vallen eerder op bij iemand die zich visueel goed weet te presenteren, dan iemand die hier geen aandacht voor heeft.


T.J.  |   | 
28-08-2013
 | 
13:54 uur
Beste Desiree,

Om op je vragen antwoord te geven:
Nee, never Judge a book by its cover.
En ja, ook op kantoor gaan mijn benen af en toe in de lucht. BOB-overleg heet dat (Benen Op Bureau) en ja, ik zeg ook alles wat ik denk. Dat kan omdat ik het bij mezelf houd en de lading niet bij anderen neerleg. Zuiver communiceren.

''Natuurlijk wordt er naar prestaties gekeken, maar die prestaties vallen eerder op bij iemand die zich visueel goed weet te presenteren, dan iemand die hier geen aandacht voor heeft.'' Als je aandacht bij iemands uiterlijk is, is die niet/onvoldoende bij zijn prestatie. Hoe kun je dan nog op inhoud oordelen? Je had geen beter voorbeeld kunnen geven van subjectief vooroordeel. Immers iemand op voorhand ''een voorsprong'' toekennen zuiver en alleen op basis van uiterlijke kenmerken getuigt m.i. niet van objectiviteit.

''Maar werkt dit dan positief voor jou of zou je door wat veranderingen anderen kunnen beďnvloeden, wat in jouw voordeel werkt?''

Met ''het beďnvloeden door wat veranderingen'' houdt je dit gedrag juist in stand. Daarnaast wil ik niet hoeven beďnvloeden op basis van kleine aanpassingen in mijn uiterlijk vertoon.

Als mijn prestatie op inhoud tekortschiet zal ik daarop terecht worden aangesproken. Ongeacht wat ik aan heb. (Sorry jongens, ik had vandaag m'n dag even niet, maar jullie kunnen me niets verwijten want ik heb m'n krijtstreep aan....)

Aan de andere reacties te lezen ben ik niet de enige die het (voor)oordelen op uiterlijk vertoon ongepast vindt. Maar ja, wij hoeven er ook niet van te eten. Daar ligt wellicht de kern waarom wij er verschillend tegen aan kijken.
Kennelijk heb je een gat in de markt gezien en getuigt het van ondernemerszin die markt te willen bedienen. Daarmee houd je echter wel het vooroordelen op uiterlijke kenmerken in stand, hetgeen terug te vinden zal zijn in gedrag de sociaal-maatschappelijke context. Mijn vraag aan jou is dan ook: Wil je daar werkelijk aan bijdragen? Want dat is, althans in mijn ogen, wat je doet.
Astrid  |   | 
28-08-2013
 | 
14:49 uur
Wat bijzonder dat mensen zo negatief reageren op een ''kledingtip''. Natuurlijk maakt iedereen uit hoe hij/zij er uit ziet, en natuurlijk maakt een krijtstreeppak geen misser goed. Dat je werk in orde moet zijn lijkt me een vereiste. Ik ben het met Desiree eens dat in Zuid Europa de heren in overhemden met lange mouwen en in pak lopen. En nee, het hoeft niet elk half jaar een nieuw pak te zijn, maar wel schoon en netjes. Kijk alleen al eens in een stad als Maastricht hoe leuk,vlot en netjes de mensen daar op straat gekleed zijn en vergelijk dat met het westen of noorden...
Het eerste wat je van een ander ziet is vaak bepalend. Dus kies er inderdaad zelf voor hoe je eruit ziet, en weet dan ook hoe je overkomt. Alleen niet iedereen kan dat zelf en dan doe je er goed aan hulp te zoeken bij een pro. Niets mis mee.
T.J.  |   | 
2-09-2013
 | 
15:17 uur
Beste Astrid, zonder in herhaling te willen vallen; ''Ik ben het met Desiree eens dat in Zuid Europa de heren in overhemden met lange mouwen en in pak lopen''. Berlusconi en de maffia lopen in Zuid Europa zo gekleed. I rest my case.....

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10