zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Wat is beter: een financiële beloning of een compliment?

Door: Michel Hoetmer,   15-10-2012,   10:42 uur
 

Ze zeggen wel eens geld maakt niet gelukkig. Inderdaad: er is meer. Mensen hunkeren ook naar aandacht en waardering.

Volgens diverse experts en auteurs moet ik in plaats van 'ook' zeggen dat het mensen 'vooral' om aandacht en waardering is te doen. Zelf ben ik daar niet helemaal van overtuigd. Gelukkig kunt u gemakkelijk, uiteraard geheel voor eigen rekening en risico, de proef op de som nemen met een simpele praktijktest.


De test gaat als volgt: complimenteer uw medewerkers dat het een lieve lust is. Niet een paar dagen maar gedurende een langere periode. Doe het volgens de regels van de kunst.



Vervolgens doet u een aankondiging, vlak voor het toekennen van de jaarlijkse bonus. U zegt: 'tot onze grote spijt kunnen wij dit jaar deze bonus niet uitkeren!'

Verpak uw droeve boodschap vooral in een mierzoete waas van complimenten voor de geleverde inspanningen. Ik ben benieuwd naar uw ervaringen.

Sociaal wenselijke antwoorden?
Waarop baseren mensen hun mening dat complimenten belangrijker zijn dan geld? Veelal halen ze onderzoeken aan waarin men mensen vraagt wat ze belangrijker vinden. De uitkomst van dergelijke onderzoeken is voorspelbaar.

Uiteraard zegt men dat waardering veel belangrijker is. Ik neig er sterk naar te beweren dat men sociaal wenselijke antwoorden geeft. De algemene opinie is dat geld stinkt.

Ik vermoed dat mensen dergelijke sociaal wenselijke antwoorden ook geven wanneer het onderzoek anoniem is. Ondanks het feit dat velen van ons naar meer rijkdom hunkeren, weten wij allemaal dat je er weinig waardering mee oogst. Dus doen wij het niet. Zelfs niet in het geniep.

Dergelijke onderzoeken lijken dus minder representatief voor de keuzes die mensen in werkelijkheid maken. Of, laat ik me genuanceerder uitdrukken, wij moeten oppassen met de interpretatie van de resultaten.

Hoe reageert ons brein?
Mijn twijfels bij dergelijke onderzoeken vinden ondersteuning uit wetenschappelijke hoek. Japanse onderzoekers namen een kijkje in het brein van hun proefkonijnen. Aan de hand van fmri-scans zagen ze dat hetzelfde stukje van ons brein aanslaat bij zowel complimenten als financiële prikkels. 

Het lijkt er dus op dat beide soorten prikkels ons voldoening schenken. Daarom raad ik u sterk af het bovenstaande experiment uit te voeren. Waarschijnlijk krijgt u een berg heibel in de tent.


Afweging is afhankelijk van de situatie
De onderzoekers komen tot de conclusie dat mensen beide vormen van beloning waarderen. Ze maken per situatie een afweging. De ene keer kiest een werknemer, ondanks de getoonde waardering, voor een beter betaalde baan en de andere keer laat hij het geld schieten omdat hij zoveel waardering krijgt.

Conclusie: zowel waardering als een financiële beloning zijn belangrijk. Of het één belangrijker is dan het ander, hangt af van de situatie, omstandigheden en de afwegingen die mensen in dergelijke gevallen maken.

 
 Doorsturen    3 reacties

 
 
poll
Durft u het bovengenoemde experiment aan?
 
Ja
Nee
 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Herman  |   | 
17-10-2012
 | 
16:16 uur
Beste Michel,
in jouw artikel - sta me toe om het zo uit te drukken - vergelijk je volgens mij appels met peren. Je vraagt om een vergelijking te maken tussen een niet-verwacht compliment met een uitblijven van wél-verwachte jaarbonus. Als de medewerkers gewend zijn van een jaarbonus te krijgen, dan is het uitblijven daarvan een negatieve gebeurtenis. En die valt niét goed te maken met het geven van complimenten !

De vergelijking zou anders moeten zijn: iemand doet iets uitstekends. Je hebt de keuze om die persoon te bedanken met: hetzij welgemeende complimenten (maar géén extra geld), hetzij een onverwacht geldbedrag (maar géén compliment). (Je zou natuurlijk ook beide kunnen doen, hé.) De vraag is welke van beide methodes dan het meeste effect ressorteert op de motivatie.
Michel  |   | 
17-10-2012
 | 
16:25 uur
Ach dat voorbeeld van de bonus is met een flinke knipoog gegeven. Later vind je een voorbeeld zoals jij bedoelt. Waarvoor kiest een werknemer: hoger salaris of waardering? Dan is een lastige afweging en dan kan het dubbeltje dus meerdere kanten oprollen.
Ellen  |   | 
4-01-2013
 | 
10:19 uur
Wat ik in dit artikel mis is het tijdsaspect.
Ik heb altijd begrepen dat een financiële beloning werkt op de korte termijn, maar niks doet voor de motivatie op de lange termijn. En waardering op de korte en lange termijn werkt.

Overigens heb ik ook ergens gelezen dat in tijden van crisis er meer gekozen (gewenst) wordt voor meer geld (door de werknemer).

Ik ben dus vooral benieuwd naar wat er op de lange(re) termijn werkt.
Persoonlijk zou ik nu ook het liefst een bonus krijgen, maar als ik naar de toekomst kijk, bijvoorbeeld een half jaar vanaf nu, dan heb ik dan denk ik liever waardering, dan nu die bonus, want daar heb ik dan niet veel meer aan.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10