zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Jeukwoorden in zakelijke online profielen

Door: Michel Hoetmer,   29-06-2012,   17:08 uur
 

Sociale media zoals Twitter en LinkedIn zijn prachtige tools om uzelf professioneel aan de buitenwereld te presenteren. Een belangrijk onderdeel van sociale media is uw zakelijke online profiel. Wat zegt u over uzelf in uw mini biografie? Wat zijn de mogelijke effecten op anderen? Bent u uzelf er voldoende van bewust waar het ene woord een positieve reactie uitlokt, andere woorden onverwachte negatieve effecten op uw uitstraling kunnen hebben? Een vooroordeel is zo in de hand gewerkt.

Als er één ding is wat ik heb geleerd in de ruim 10 jaar waarin ik artikelen schrijf is het wel dat de titel en de introductietekst de toon zetten voor hoe mensen artikelen beoordelen.



Daarmee zet u mensen op een bepaald spoor. Soms het verkeerde spoor. Men noemt het 'priming'. Ongemerkt ontstaat er een bepaalde indruk of idee. Het beïnvloedt zelfs tot op zekere hoogte ons gedrag.

Pukkeltjeswoorden
Wat zijn bijvoorbeeld veel gebruikte woorden in LinkedIn-profielen? Een korte zoektocht leverde het volgende resultaat op:

specialist, innovatief, entrepreneur, bewezen staat van dienst, flexibel, gemotiveerd, gepassioneerd, doortastend, dynamisch, communicatief vaardig, out of the box, et cetera.

Een andere term die ik regelmatig tegenkom is 'mensenmens'. Van dergelijk woorden krijg ik spontaan op muggenbulten gelijkende pukkeltjes. Zijn er ook 'nietmensenmensen' of 'onmensenmensen'? Het is een gekunstelde manier om je knuffelfactor te verhogen. Wellicht is het de waarheid, maar creatief is anders.

Treffende beschrijvingen
Er zijn ook hele plezante en treffende beschrijvingen. Guido Thys is een bekende spreker en auteur. Hij noemt zichzelf bedrijfsverloskundige. Die vind ik bijzonder aardig en voor zover ik Guido ken, is het een mooie beschrijving van hemzelf. Hij helpt anderen met iets ter wereld brengen.

Iemand anders noemt zich professioneel druktemaker. Ook aardig bedacht. Maar daar zit een negatief kantje aan. Willen mensen wel met een druktemaker samenwerken?

Authenticiteit uitstralen?
Zoals u wellicht weet, krijg ik mazelen van het woord 'authentiek'. Maar vooruit. In onze wil om authentiek te zijn kunnen wij gemakkelijk de fout in gaan.

Mensen redeneren 'ze moeten toch weten wie ik werkelijk ben?' of nog zo'n irritant cliché 'weten wie de mens achter de mens is?' Dan heb ik slecht nieuws voor u: mensen zijn minder geïnteresseerd in uw persoontje. De wereld draait niet om u, maar om hen. Ze hebben vooral interesse in wat u voor ze kunt doen. Wat de samenwerking met u oplevert.

Onnodig vooroordelen oproepen
Vooroordelen zijn oneerlijk, maar zo zit de wereld helaas in elkaar. Is het werkelijk nodig om uzelf ook als privépersoon te introduceren?

Stel u schrijft in uw bio 'gepassioneerd jager'. Dan durf ik er vergif op in te nemen dat een deel van de bevolking zich gepassioneerd van u afkeert. Iemand die voor de lol beesten doodschiet is in de ogen van velen niet koosjer.

Whiskyliefhebber? Alcoholist! Hardloper? Zombie! Schaker? Dromer! En zo kan ik nog wel even doorgaan. En dat doe ik dus ook.

Negatieve invloed op de risicoperceptie
Wanneer mensen overwegen met anderen in zee te gaan, maken ze een risicoafweging. Het beoefenen van een gevaarlijke sport maakt op sommige mensen een geweldige indruk. Anderen redeneren: allemaal leuk en aardig, maar wat als hij gewond raakt? Dan zit ik met de gebakken peren.

Op een ander profiel lees ik 'mama'. Er zijn nogal wat vrouwen in Nederland die 'mama' zijn. Op zich is het niet bijzonder. Maar het roept de nodige vooroordelen op. Iemand die overweegt een mama in te huren kan gemakkelijk denken 'wacht eens eventjes, stel dat haar kind ziek wordt, meldt zij zich dan ook af voor haar werkzaamheden?'

Mensen denken onwillekeurig aan hun ervaringen met moeders: 'die melden zich om de haverklap ziek en gaan eerder weg!' Nee bedankt.

Men vergeet gemakshalve dat er heel veel vrouwen zijn die hun taken als meesterlijke jongleurs perfect weten te combineren zonder dat iemand het merkt.

Afschrikking als bewuste keuze
Uiteraard zijn er ook woorden die een deel van de bevolking de stuipen op het lijf jagen en anderen juist bijzonder aanspreken. Denkt u aan een woord als 'spiritueel'. Sommigen vinden u een zwever en voor anderen voelt het aan als een warm bad.

U maakt daarmee een duidelijke keuze. Idem dito met uw politieke oriëntatie. Het is voor de één een schrikdraadwoord en voor de ander klinkt het als muziek in de oren.

Vraag uzelf telkens af: is dit noodzakelijk om te weten? Bijvoorbeeld omdat het duidelijk in uw stijl tot uitdrukking komt en u bepaalde groepen mensen wilt aantrekken?

Of is het 'leuk om te weten'? Dat laatste valt dan al gauw in de categorie 'beter om niet te weten'. Het dient geen praktisch doel.

Conclusie
Wanneer u beschrijft wie u bent is een vooroordeel zo opgeroepen. U loopt daarmee het risico dat men op basis van dergelijke vooroordelen besluit niet met u in zee te gaan. Het is toch wel jammer wanneer u dat vooroordeel oproept zonder dat er een noodzaak toe is.

Weet u het helemaal niet meer? Vertel dan in enkele zinnen hoe u anderen helpt. Het is evenmin origineel, maar geeft de lezer in ieder geval een goed gevoel.

PS. Nu ik er eventjes over nadenk: ik moet nodig eens naar mijn profiel kijken.

Extra tip. Wilt u wekelijks nieuwe verkooptips ontvangen? Neem dan een gratis abonnement op de nieuwsbrief. U ontvangt een praktisch tipboekje als welkomstgeschenk.

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. U ontvangt als welkomstgeschenk het eBoek '37 Tips voor koude acquisitiegesprekken'.

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

 

Laatste weblogs

  Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken
  Is ondernemend Nederland de weg een beetje kwijt?
  Zo voorkomt u keuzestress
 
reacties
 
Petra Koole  |   | 
7-07-2012
 | 
12:37 uur
Bedrijfsverloskundige? Brrr... krijg ik ook pukkels van. Duidelijk is wel dat, omdat deze meneer een bekende is van de schrijver, dit ineens als een hele leuke vondst wordt beschouwd, terwijl het wat mij betreft in dezelfde categorie van pukkelwoorden behoort te worden opgenomen. Het is namelijk ernstig gekunsteld. Nog erger vind ik wanneer men zichzelf een prachtige functienaam toe-eigent, zoals personal executive secretary. Dit valt onder het hoofdstuk \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'overdaad schaadt\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'. Wie wil je hiermee imponeren denk ik dan. Al met al, en daar ben ik het verder roerend mee eens wat betreft dit artikel, jezelf goed en aangenaam profileren is een kunst.
Mathijs van der Kooi (Head of Community, Myler)  |   | 
9-07-2012
 | 
10:21 uur
Beetje eenzijdig artikel. Dit omdat perceptie persoonlijk is. De gevaren die in artikel beschreven worden geven natuurlijk een mooi advies over wat veel mensen wel zo ervaren.

Twee zaken die je mijns inziens sterk moet meenemen bij het opstellen van een zakelijk profiel:

1. DENK VANUIT DIE PERSOON DIE JOU MOET VINDEN
Maak keuzes waar je op gevonden wilt worden. Dus denk wie dit voor jou moeten zijn. Ga vervolgens na hoe mensen die jij wilt dat ze jou vinden / met jou in contact komen. Baseer hier je woordkeuze op. Ben je op zoek naar een nieuwe job/opdracht, wil je netwerken in de regio of juist vakinhoudelijk? Zit er een dubbelrol in vanuit het bedrijf waar je werkzaam voor bent?

2. KEUZES MAKEN IN STIJL/VORM/INHOUD
Deze zijn extreem afhankelijk van je vakgebied. Een tekstschrijver wil zich juist tekstueel profileren. Als je op zoek bent naar een tekstschrijver wil graag direct \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'ervaren\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\' hoe iemand schrijft. Zelfde geldt voor meer beroepen. Denk aan grafische vakgebieden en fotografie (GEVOEL). Bij een IT expert speelt vaak mee welke specifieke kennis van software, software modules iemand heeft en welke certificaten zijn behaald. Dan is de vorm heel (FUNCTIONEEL)
Franklin  |   | 
9-07-2012
 | 
10:27 uur
Een artikel waar de nodige pukkelzalf op moet.
Natuurlijk probeert een ieder boven het maaiveld uit te komen door pukkelwoorden te gebruiken. Zo ook het schrijven van een pukkelartikel. Of dit iets toevoegt, is de vraag. Het is wel leuk gevonden en geeft de tijdgeest aan waarin we leven zoals het gepukkel op facebook en twitter.
Naar mijn idee werkt pukkelwoorden alleen bij pukkelmensen(mannen en niet te vergeten: vrouwen) die andere pukkelaars kennen.
Pukkelwoorden suggereren authenticiteit (alweer een pukkelwoord voor sommigen)maar is meer een signaal dat je niet in staat bent om je van de ander te onderscheiden. (Moet dit altijd?) Het gebruik van pukkelwoorden is niet afkeurenswaardig maar meer een wijze van denken en omgaan met elkaar nu. En daar krijg ik pukkels van !
Matthijs Goedegebuure  |   | 
16-07-2012
 | 
12:10 uur
Leuk artikel van Michel. Ik geloof zelf dat je je niet te veel moet laten leiden door wat anderen van je omschrijvingen zouden kunnen vinden. Als je schrijft wat je gelooft, en je raakt daarmee die ene procent van al je social-media bezoekers die jou nodig heeft, dan is het toch prima? Laat die andere 99% er gerust pukkels of jeuk van krijgen. Niet te benauwd doen, want wat je ook schrijft, het zal altijd iemand treffen in zijn of haar irritatie-zone. Ga voor die ene die er wel positief door getriggerd wordt.
Jan Camus  |   | 
17-07-2012
 | 
10:08 uur
Artikel én commentaren zijn een prachtig voorbeeld van hoe systemen vooral niet willen dat je jezelf bent. Beschrijf jezelf zeker nier zoals je voelt te zijn want daar krijgt het betwetersysteem de pukkels van. Pas je aan, blend in, standaardiseer jezelf braafjes. Regelrecht naar een depressie, een chronische vermoeidheid of beter nog een burn-out als het moet. First rule, break all the rules is notabene een managementboek!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Huisdieren in het bedrijfspand: welk effect heeft dit op werknemers?
reacties
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken (1) 
Sligro rondt overname Horeca Totaal Sluis af (1) 
Uitvaartorganisaties zien brood in duurzame uitvaart (1) 
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers (1) 
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
top10
Tijdsregistratie op het werk: Nederland meest digitale leerling van de klas
Vrouwelijke professionals en leidinggevenden weinig zelfverzekerd
Amsterdam wereldwijd op nummer twee wat betreft stedelijke mobiliteit
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers
70 procent financiële professionals is al bezig met blockchain en kunstmatige intelligentie
Dit zijn de meest favoriete werkgevers in Nederland onder mensen met een migratieachtergrond
Tweederde van bedrijven is niet op de hoogte van de risico’s bij gebruik van SaaS-oplossingen
HR Case activatiebeleid: vier tips om medewerkers zelfstandig te laten leren
De grootste cyberdreigingen voor de financiële sector in 2020
Helft kantoormedewerkers heeft lichamelijke klachten door werk
meer top 10