Reactie: Tegenwoordig zie je veel ondernemers starten vanuit de 'zolderkamer'. Dat is begrijpelijk, want dat beperkt de opstartkosten. En een kantoor aan huis is ook makkelijk. Maar tegelijk zie ik dat de echte ondernemers die fase snel voorbij groeien: ze zoekn meer contact met andere ondernemers en maken een professionaliseringsslag, door een kantoor(tje) te huren.
Als zo'n kantoor voldoet aan de huidige eisen (zoals voldoende parkeerplaatsen, een veilig gevoel geeft, energiebewust gebouwd is, et cetera), geeft dat een meerwaarde aan de productiviteit.
Goed dat hier aandacht aan wordt gegeven, want de huisvesting is nog wel eens een onderbelicht punt. Zeker in ons polderland dat bruist van ZZP-ers en kleinere ondernemingen.
Reactie: Als hoogopgeleide 60 plusser werd mij een jaar geleden na een succesvol dienstverband van dik dertig jaar te kennen gegeven dat het beter was om in wederzijds overleg uit elkaar te gaan.
Reactie: Vermoed inderdaad dat veel mensen eenmaal afsluiten en daarna weinig moeite meer (willen) doen om te zien of de voorwaarden nog wel aansluiten bij een veranderende situatie.
Reactie: Wij hebben met ons team een escape room gedaan. Dat was ook erg leuk, het personeel moest wel echt samenwerken. Dit leidde tot een onderling gezellige samenzijn.
Reactie: We zouden ons zo graag in een vast arbeids contract geborgen weten. Maar tegelijkertijd is er veel dat ons ongerust maakt en ons een gevoel van dreiging en machteloosheid geeft. Tegenstellingen tussen werkgever en nemer lijken groter te worden. En dat heeft zijn weerslag op vaste baan zekerheid van de werknemer met ruime ervaring. Outplacement, tijdelijke en soms zelfs nul uren contracten lijken de nieuwe normaal te worden. Zoekend naar flexibilisering, graven werkgevers zich in hun eigen gelijk in. Dat maakt dat voor de oudere werknemer succesvol solliciteren 'ergo' een vast contract gans onmogelijk is geworden. Vele oudere hebben het gevoel in een land zonder verstandige werkgevers te leven.
Wie twijfelt over de oudere meer ervaren werknemer, idealiseert de onervaren jongere. We geven ons allemaal wel eens over aan heimwee naar vroeger. Ja, vroeger,,, maar sommige zaken waren vroeger nu eenmaal beter geregeld.
We wisten dat een vast contract rust en zekerheid tot pensioen gaf. En dat veel zaken zoals de flexibilisering waarover we ons nu zoveel zorgen maken, een ver van mijn bed show waren.
‘Beleving is werkelijkheid’, hoor je vaak. Maar het fundament van het dagelijks leven wordt drijfzand als beleving het zicht op de werkelijkheid verdringt. Laten we de lastige problemen vooral eerlijk benoemen 'het vinden van nieuw werk voor de oudere werknemer. Zonder dat ze de schijnwerpers zoeken, zijn miljoenen oudere (Ik noem mijzelf liever een werknemer met ruime ervaring) onze stille kracht. Waarderen we toegewijde werknemers zoals ikzelf wel voldoende?
Hoe gedragen we ons tegenover elkaar? Wat doen werkgevers er aan om onze banenmarkt zo in te richten dat iedereen zich veilig weet en thuis kan voelen?
In deze onzekere tijd, is het nodig om vaste grond onder de voeten te houden. De waarden die van oudsher bij het Nederlands bedrijfsleven horen, bepalen ook in de toekomst ons vermogen om samen verder te komen. Juist nu de wereld om ons heen minder houvast geeft, moeten we vasthouden wat we samen delen en beschermen wat ons verbindt. Want zó willen wij hier samenleven. Als gelijkwaardige mensen. Zonder dat degenen met een afwijking of oudere leeftijd bang hoeven te zijn voor ontslag en een leven in armoe. Ruimte om te leven, te bewegen, te denken en te debatteren zonder angst voor ontslag..
Eerder was er in de Bibliotheek Rotterdam een tentoonstelling gewijd aan de beroemde Rotterdamme en naamgever van mijn oude universiteit. Desiderius Erasmus. Hij leefde 500 jaar geleden,
Erasmus was een diepgelovig mens met een kritische geest en een scherpe pen. Een man die heilige huisjes omver durfde te werpen. Niets menselijks was hem vreemd en hij kon zich enorm opwinden over de misstanden van zijn tijd. Maar altijd bleef hij zijn kracht zoeken in redelijke argumenten. We hebben elkaar immers nodig.
‘De natuur heeft onze gaven zo verdeeld, dat de jongere mens het niet kan stellen zonder de hulp van de 'oudere’, schreef hij.
Reactie: Helemaal mee eens, Michel! Het kost vaak aardig wat moeite om iemand ''koopbereid'' te krijgen. Als het dan eenmaal zover is: maak er dan werk van!
Reactie: Ik denk niet dat je in het algemeen kunt stellen dat de openingspercentages van e-mail achteruit hobbelen. Dat zou je alleen kunnen aantonen wanneer je jaar in jaar uit dezelfde soort nieuwsbrief verstuurt en de openingspercentages vergelijkt. Als deze vervolgens zouden teruglopen, dan is de vraag: komt dat doordat er in het algemeen sprake is van teruglopende openingspercentages (ik vraag me af of hier überhaupt sprake van kan zijn) of dat de nieuwsbrieven voor abonnees niet interessant genoeg meer zijn. Daarom zijn teruglopende openingspercentages naar mijn mening geen algemene trend, maar eerder een signaal om eens kritisch naar de inhoud van de nieuwsbrief zelf te kijken.
Daarom betwijfel ik ook of social media een boosdoener is. Het zijn immers twee gescheiden kanalen, waarbij de kwaliteit van de inhoud naar mijn mening bepalend is voor de hoeveelheid tijd die men eraan besteedt. Er zijn nieuwsbrieven die ik dagelijks en wekelijks open en lees, omdat ik bijna zeker weet dat de inhoud goed is. Daar besteed ik graag tijd aan, terwijl ik ook social media bijhoud. Kortom, ik ben ervan overtuigd dat als je content goed en onderscheidend is - of dat nu verpakt wordt in een nieuwsbrief of social media-bericht - concurrentie van andere bedrijven of tussen kanalen geen rol speelt.
Reactie: ''De belastinginspecteur ziet soms dat er auto's zijn gesignaleerd op locaties die niet overeenkomen met de opgegeven ritten,'' gaat Dekkers verder. ''Ook over de grens. Dan concludeert de Belastingdienst dat de werknemer onjuiste informatie heeft verstrekt en meer dan 500 kilometer per jaar heeft gereden. Wat volgt is een fiscale naheffing. En een boete.''
Reactie: Een heel goed stuk, leuk geschreven ook! Ik ben het helemaal eens, zodra meerdere mensen uit verschillende lagen van de bevolking samen komen zie je dat het prima gaat. Maar we willen liever wel in de buurt wonen van 'onze' mensen. Zo werkt het nu eenmaal denk ik.
Reactie: Ja, dat merken wij ook. Niet alleen ''dagjesmensen'' maar ook steeds vaker zakelijke boekingen in onze B&B. En helemaal mee een J.L.! B&Bs zijn heel gezellig :)
Reactie: Voor een stuk over klantgerichtheid zitten er opvallend veel fouten in bovenstaande tekst, waardoor soms de betekenis van een zin onduidelijk wordt:
''Volgens ons recente rapport over de Connected Customer verwacht procent van de consumenten''
''Klanten kunnen rekenen kwalitatief hoogwaardige service''
''De bereikbaarheid en deskundigheid van is medewerkers groot.''
''de data helpen de klant op het juiste moment een passende aanbieding te doen''
''Om te goed te gedijen in het nieuwe macro-economische klimaat''