zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander staat open voor verandering

15 juli 2010 - Nederlanders staan open voor verandering. Nederlanders geloven dat verandering over het algemeen leidt tot verbetering en zien vaak de noodzaak van verandering. De verandering die Nederlanders als het meest positief ervaren is de mogelijkheid die de techniek ons biedt (ruim 70 procent).

Dit concludeert BNP Paribas, 'the bank for a changing world', naar aanleiding van de 'Change Index', het onderzoek naar Verandering dat Blauw Research onlangs voor de bank heeft uitgevoerd.  



Change Index
In het Change Index onderzoek naar verandering is op basis van stellingen de algemene veranderingsgezindheid en de veranderingsbehoefte van Nederlanders gemeten. Daarnaast is gekeken naar wat Nederlanders zien en willen veranderen en het belang van deze veranderingen.
BNP Paribas wil de gewenste veranderingen in de landen waar zij actief is in kaart brengen. De bank is van plan het onderzoek jaarlijks te gaan uitvoeren om de Change Index per jaar en bijvoorbeeld ook per land met elkaar te kunnen vergelijken. Nederland is het eerste land waar het Change Index onderzoek naar verandering is uitgevoerd. 

Veranderingsgezind

Op dit moment geeft de Change Index aan dat de gemiddelde Nederlander een algemene veranderingsgezindheid score heeft van 58 (op schaal van 1 tot 100). Bij de analyse van de Change Index is verder gekeken naar opvallende conclusies en verschillen in veranderingsgezindheid op basis van ondermeer geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Opvallende zaken die naar voren kwamen zijn:
- Mannen zijn meer veranderingsgezind dan vrouwen
- Hoog opgeleiden zijn meer bereid tot verandering dan de midden en laag opgeleiden
- Jong en oud zijn ongeveer even veranderingsgezind
- Meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat je verandering vaak kunt omzetten naar verbetering (minder dan tien procent vindt van niet)
- Relatief de meeste Nederlanders vinden dat veranderingen, op welke gebied dan ook, noodzakelijk zijn (twaalf procent vindt van niet)
- Maar een relatief klein deel van de Nederlanders vindt dat vroeger alles beter was (veertien procent) of staat huiverig ten opzichte van veranderingen (twaalf procent) 

Website
Vanaf nu is de website change-index.nl online. Hierop kan elke bezoeker anoniem de eigen Change Index (veranderingsgezindheid) berekenen en vergelijken met anderen. 

Meest verwachte veranderingen

Veranderingen die betrekking hebben op de portemonnee van Nederlanders (zoals kosten van de zorg en het dagelijks leven) worden het meest verwacht (ongeveer 90 procent). Bijna de helft van de Nederlanders verwacht dat onderwerpen in de persoonlijke sociale levenssfeer (zoals stabiliteit van liefdesrelaties) niet veranderen. 

Meest gewenste veranderingen

Van alle voorgelegde mogelijke veranderingen zou Nederland het liefst zien dat de regering haar volle aandacht richt op het verbeteren van de economie. Ook willen Nederlanders dat de welvaart een betere verdeling krijgt. De meest gewenste veranderingen hebben, net als de meest verwachte veranderingen, betrekking op de financiële situatie. 

Belang van verandering

Hoe ouder de Nederlanders, des te meer veranderingen zij verwachten op bijvoorbeeld financieel en technologisch gebied. Hoewel oudere mensen de meeste veranderingen verwachten, staan jongeren het vaakst positief tegenover veranderingen op met name politiek, financieel en technologisch gebied.
Hoe jonger de Nederlanders, des te minder zorgen zij zich maken over verschillende ontwikkelingen en veranderingen. 

Portemonnee

Veranderingen die betrekking hebben op de portemonnee van Nederlanders (zoals kosten van de zorg en het dagelijks leven) worden het meest belangrijk gevonden en (indien een verslechtering optreedt) uiteraard als negatief ervaren. De Nederlander is over het algemeen positief over veranderingen die te maken hebben met technologische ontwikkelingen en over de stijging van de gemiddelde levensduur. Veranderingen door technologische ontwikkelingen worden echter (nog) niet heel belangrijk gevonden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CIO’s worden geconfronteerd met nieuw, competitief landschap
 Herman Wijffels: 'Drastische omvorming economie nu vereist'
 Drie dingen die vrouwen kunnen doen om de salariskloof te dichten
 Goed verandermanagement is de basis van succes
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10