25 juni 2010 -
Slechts 6,2 procent van de bij multinationals werkzame zakenreizigers zet hun zakelijke gsm buiten werktijd uit. 30 procent van de reizigers blijft beschikbaar, omdat zij dat zelf willen en 40 procent gaf als reden op dat het van klanten of medewerkers wordt verwacht.
Dit blijkt uit onderzoek van de Association of Travel Executives (ACTE), zo schrijft Zakenreis.nl.
Smartphone
Van de onderzochte bedrijven verstrekt 96 procent BlackBerry's en smartphones aan medewerkers, wat impliceert dat er behoefte bestaat aan meer faciliteiten dan alleen bellen en sms'en. Verder laat de enquête, die na de aswolkcrisis werd afgenomen, zien dat de zakenreizigers zeer afhankelijk zijn van mobiele technologie tijdens een noodgeval. 85 procent vindt mobiele technologie handig in geval van nood. Meer dan 48 procent gebruikt zijn of haar smartphone voor het opzoeken van alternatieve reisopties, 66 procent voor nieuwsupdates en 73 procent voor het houden van contact met familie en het bedrijf.
Dagelijkse reizen
Ook in de dagelijkse praktijk zonder noodgevallen wordt de smartphone intensief gebruikt. Populair is het checken van vlucht- en treintijden, aldus 70 procent. Meer dan 40 procent checkt via de gsm in. Slechts elf procent heeft wel eens daadwerkelijk een vlucht of treinreis geboekt door middel van mobiele applicaties. Zo'n 45 procent heeft de mobiele telefoon wel eens gebruikt als ticket of instapkaart - het merendeel van deze reizigers (69 procent) voor een vliegreis.
Contact met het thuisfront
Bij aankomst zoekt tweederde door middel van de smartphone applicaties informatie op over de bestemming. Daarbij is het gebruik van kaarten niet erg populair - meer dan 60 procent benut deze mogelijkheid niet.
Tijdens de reis wordt Skype veel gebruikt (32,6 procent) om contact te houden met het thuisfront en collega's. Meer dan 70 procent maakt gebruik van software voor conference calls, zoals Skype, Webex en andere systemen. Ook sociale netwerksites zijn populair onder zakenreizigers. Bijna 90 procent benut LinkedIn om contact te houden met zakelijke partners.