zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven hebben NGO's net zo hard nodig als andersom

10 juni 2010 - De relatie tussen het bedrijfsleven en NGO's verandert aanzienlijk en is steeds meer gericht op strategische partnerships. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van SOS Kinderdorpen en The Partnering Initiative (TPI) over corporate social responsibility (CSR) en de uitdagingen voor bedrijven en niet-gouvernementele organisaties (NGO's) die willen samenwerken.

Het onderzoek werd uitgevoerd op verzoek van de internationale kinderhulporganisatie en kon rekenen op medewerking van zestien vooraanstaande Nederlandse en internationale bedrijven waaronder Danone en Schiphol Group. 



Meer samenwerkingsverbanden
Aanleiding voor het onderzoek is de toename van samenwerkingsverbanden tussen bedrijven en NGO's, in aantal en in complexiteit in de afgelopen tien jaar. Deze ontwikkeling hangt samen met de toenemende interesse van het bedrijfsleven in CSR en met het feit dat NGO's door de afname van overheidssubsidies op zoek zijn naar nieuwe investeringspartners. Bedrijven en NGO's kunnen dus beiden profiteren van innovatieve en effectieve partnerships. In het kader hiervan, heeft TPI op verzoek van SOS Kinderdorpen een onderzoek uitgevoerd met het doel de succesfactoren voor een optimaal CSR partnership te achterhalen en een brug te slaan tussen het bedrijfsleven en NGO's. Het onderzoeksrapport is uniek, aangezien er in Nederland niet eerder op dit niveau onderzoek is verricht naar dit thema. 

Drie succesfactoren
Het onderzoek wijst uit wat de drie voornaamste succesfactoren zijn voor een duurzame samenwerking. Ten eerste dient een partnership te ontstaan vanuit een duidelijk strategie waarbij de samenwerking bijdraagt aan de doelstellingen van het bedrijf. Ten tweede is branding een belangrijke factor: het gaat om raakvlakken tussen beide merken en merken die elkaar versterken. En ten derde spelen de medewerkers van een bedrijf een cruciale rol: hen betrekken bij de samenwerking leidt tot bedrijfstrots, motivatie, interne en externe imagobuilding en draagvlak. Daarnaast maakt het rapport duidelijk dat bedrijven vaker zoeken naar internationale samenwerkingsverbanden die tegelijkertijd een lokale impact hebben. Marketing directeur SOS Kinderdorpen Margot Ende: "Het onderzoek biedt handzame bevindingen waar zowel wij als ontwikkelingsorganisatie als het bedrijfsleven van kunnen leren. Wat duidelijk naar voren komt is dat bedrijven NGO's net zo hard nodig hebben als andersom." 

Betrokken medewerkers
Het punt van betrokkenheid van medewerkers wordt ook onderstreept door Wim Mul, Human Resources Directeur van Schiphol Group, een van de deelnemers aan het onderzoek. Hij ervaart dat medewerkers steeds meer op zoek zijn naar een specifieke meerwaarde in hun werk. Mul: "'Twintig jaar geleden maakte men over het algemeen een keuze voor een werkgever op basis van salaris en was het het bedríjf dat aan liefdadigheid deed. Nu is dat anders: men kiest heel bewust voor een baan waarin men zélf maatschappelijk relevant werk kan verrichten bij een werkgever die midden in de maatschappij staat. Hierbij wordt de toegevoegde waarde van een samenwerking van bedrijven met NGO's merkbaar." 

Goede profilering
Maiko Slegtenhorst, Head of Operations bij C&A Nederland, onderschreef het belang van goede profilering en communicatie met en door de NGO. "Wij werken sinds een aantal jaren met SOS Kinderdorpen. Aan het einde van dit jaar zijn we van plan om samen een publieksactie te organiseren. Op die manier wordt voor de consument zichtbaar dat we een intensieve samenwerking hebben. Tijdens een dergelijke actie versterk je elkaar in je communicatieboodschap".

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrekbonus Jan Bennink gaat naar goede doelen
 Grote organisaties belonen initiatieven maatschappelijke stage
 Manager zet zich graag in voor maatschappij
 Nederlanders kiezen voor bedrijven die goed zijn voor maatschappij
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10