zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Netwerken in zeven lessen

21 november 2002 - Netwerken is voor sommigen een noodzakelijk kwaad, voor anderen een prettige gelegenheid om mensen te ontmoeten. Netwerken is méér dan zo maar een praatje aanknopen. Er moet immers rendement uitkomen.

Martin Simon schreef in 1999 op M@n@gement over zijn eigen ervaringen met netwerken en formuleert zeven wijze lessen. Deze zijn (vrij vertaald):



1. Ga naar mensen toe en start een gesprek
Beginners merken dat dat lastiger is dan het lijkt. Als u niet oppast maken uw gesprekspartners zich snel uit de voeten. 'Even een drankje halen' of 'He, ik zie een bekende'. Vandaar les 2.

2. Deskundigheid is niet iets wat je hebt, maar wat anderen denken dat je hebt
Deskundigheid en autoriteit kunt u niet aantonen op een receptie. Het moet dus komen van uw stijl en wijze van presenteren. Uw non-verbale taal speelt een belangrijke rol. Wilt u daar mee over weten, lees dan de artikelen van Frank van Marwijk op deze site.

3. Let op de 'verpakking'
Om als gelijkwaardig te worden gezien, moet u niet alleen deskundig overkomen, maar zich ook aanpassen aan uw gesprekspartners. Spiegelen, het juiste pak en uw uiterlijk zijn van het grootste belang.

4. Netwerken werkt als een virus
Als u één persoon kent, kent u in potentie zijn hele netwerk. Houd wel rekening met een incubatietijd van 3 tot 5 jaar.

5. Niet wat u zegt telt, maar hoe u overkomt
Vermijd een sterke eigen mening. Het enige wat u ermee kunt bereiken is dat mensen het niet met u eens zijn. Belangrijk is dat u een goed gevoel achterlaat. Wees dus vooral heel vriendelijk, sympathiek en aardig.

6. Wees empathisch
Kies uw gespreksonderwerpen die uw gesprekspartner interesseren. Maar vermijd lastige onderwerpen. Heb het over neutrale zaken zoals gezin, het huis of (indien in aantocht) het pensioen.

7. Blijf investeren in uw netwerk
Zodra uw netwerk een 'old boys network' is geworden bent u er nog niet. U moet er in blijven investeren. Loyaliteit en low-profile gedrag zijn cruciaal. En zodra uw pensioen nadert, moet u niet raar opkijken dat zakelijke vriendschappen in één klap voorbij zijn...


Bron: M@n@gement
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10