26 april 2010 -
Vooral werknemers die met mensen werken moeten stapels formulieren invullen. Dat blijkt uit onderzoek van Abvakabo FNV's ledenblad Platform A onder 429 lezers die werkzaam zijn in de publieke sector. Maar ook in andere beroepen is het papierwerk toegenomen.
Maar liefst 74 procent van de respondenten noemt de bureaucratie op het werk hoog.Ruim de helft van de respondenten (54 procent) vindt dat het papierwerk ten koste gaat van het 'echte' werk. Bij het invullen van verplichte formulieren wordt snel gedacht aan ambtenaren en overheid. Toch is slechts negentien procent van de lezers die reageerden werkzaam bij de overheid. Veel massaler reageerden lezers uit de zorg: 53 procent. Ook welzijnsleden (twaalf procent) en onderwijsleden (zes procent) deden mee.
Veel bureaucratie 80,5 procent van de zorgmedewerkers ervaart een hoge mate van bureaucratie. Zorg scoort daarmee het hoogst. Veel van de ondervraagden antwoorden dat ze het gevoel hebben dubbel werk te moeten doen, met name voor verschillende instanties.
73,1 procent van de collega's uit de welzijnssector vindt de bureaucratie hoog. Van de ambtenaren is dit 68 procent.
- Voor 94 procent is papierwerk onderdeel van het werk
- 69 procent vindt papierwerk nuttig en noodzakelijk
- 42 procent is meer dan een uur per dag kwijt aan papierwerk
- Zorg scoort het hoogst op bureaucratie: 80,5 procent
- 88 procent vindt dat papierwerk in de afgelopen drie jaar is toegenomen
Controledrift
"Abvakabo FNV maakt zich al langer zorgen om de toegenomen bureaucratie in de publieke sector," aldus voorzitter Edith Snoey. "Registreren is goed, maar de controledrift is echt te ver doorgeschoten als het ten koste gaat van de echte werkzaamheden. Geef professionals de ruimte en de publieke sector zal profiteren."
Uit ervaring weet ik dat de zorg doorschiet in papierwerk en de mensen voor op de vloer meer bezig zijn achter hun bureau dan met datgene waar ze eigenlijk voor zijn. Pogingen om dit te doorbreken stranden vaak, omdat men in de zorg ook maar mondjesmaat mensen uit andere sectoren toe laat. In de zorg lijkt men cirkels te blijven draaien, terwijl de gemeentelijke en provinciale overheid steeds meer invloeden van buiten toelaat om die verandering gerealiseerd te krijgen.
De zorg moet nog veel leren, welke bestuurder doorbreekt dit?