zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB in Randstad wil oplossing mobiliteitsprobleem

30 maart 2010 - Het mobiliteitsprobleem van het MKB in Amsterdam en 35 omliggende gemeenten is groot, evenals de behoefte aan een oplossing. Dat blijkt uit onderzoek van de initiatiefnemers van de pilot ‘Digitale Mobiliteit’, onder ruim 100 MKB-bedrijven in deze regio. Dagelijks is men bijna twee uur onderweg, veelal met de auto. Een ruime meerderheid van de autogebruikers staat meer dan drie keer per week in de file.

De verkeersdrukte zorgt niet alleen dat veel tijd verloren gaat, maar beïnvloedt ook de werkkwaliteit, het werkplezier en het stressniveau. Bijna negen op de tien MKB-ers staan positief tegenover tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Dat blijkt ook uit het aantal aanmeldingen voor de pilot ‘Digitale Mobiliteit’: 450 MKB-bedrijven, ruim vier keer zoveel als het aantal beschikbare plaatsen, meldden zich aan. Inmiddels zijn 106 bedrijven met in totaal 1200 medewerkers gestart met de pilot. Zes maanden lang krijgen zij de beschikking over de benodigde software, vaste en mobiele internettoegang en professionele ondersteuning om te kunnen kennismaken met ‘werken waar en wanneer je wilt’. 



Files

Voor 56 procent van de MKB-ers is de auto het meest gebruikte vervoermiddel voor het woon-werkverkeer, op afstand gevolgd door de fiets (zeventien procent) en de combinatie fiets/openbaar vervoer (elf procent). Het aantal reisminuten in het MKB is fors, dagelijks is men 115 minuten onderweg. De MKB-ers die de auto als primair vervoersmiddel gebruiken, reizen per dag nog 22 minuten langer. 75 procent Van de autogebruikers staat één of meerdere keren per week in de file. 60 procent van deze groep staat zelfs meer dan drie keer per week in de file. 

Ten koste van het werk

Een kwart van de MKB-ers geeft aan dat de verkeersdrukte een negatieve tot zeer negatieve invloed heeft op de kwaliteit van hun werk. Voor een derde (34 procent) beïnvloedt de verkeersdrukte het werkplezier negatief. Een ruime meerderheid van de ondernemers (58 procent) ondervindt bovendien geregeld stress van de verkeersdrukte. Er bestaat een duidelijk verband tussen de verkeersdrukte en het werk: hoe meer minuten men in de file staat, hoe meer dit de werkkwaliteit, het werkplezier, het stressniveau maar ook de productiviteit negatief beïnvloedt. Kees Verhoeven, directeur MKB Amsterdam: "Deze cijfers bevestigen dat het bij het verbeteren van de mobiliteit van het MKB niet alleen gaat om het oplossen van het fileprobleem. Minstens zoveel winst kan en moet er worden behaald bij het waarborgen van de kwaliteit en de productiviteit van het Nederlandse MKB." 

Minder en op andere tijden reizen

88 procent van de ondernemers heeft een positieve of zeer positieve houding ten opzichte van tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Om dat mogelijk te maken hebben de ondernemers die deelnemen aan het project de beschikking over supersnel (mobiel) internet en software om altijd en overal toegang te hebben tot e-mail, agenda en documenten. Ook is er een online communicatieoplossing om bijvoorbeeld te kunnen chatten en webvergaderen. Van de autogebruikers die minimaal één keer per week in de file staan verwacht driekwart (75 procent) dat één of meer van deze oplossingen hen zal helpen om hun mobiliteitsbehoefte te verbeteren. De ondernemers verwachten dat de oplossingen hen vooral zullen helpen om minder te hoeven reizen (44 procent) en op andere tijden te kunnen reizen (25 procent). Men heeft minder verwachtingen van het variëren in vervoerssoort (vijf procent). 

Effect meten

Gedurende het gehele project in de grootregio Amsterdam wordt onderzocht in hoeverre het project bijdraagt aan het oplossen van het fileprobleem en het stimuleren van de productiviteit van het MKB. De bevindingen tot dusver stemmen positief, aldus Lodewijk de Waal, voorzitter van de landelijke Taskforce Mobiliteitsmanagement: "De resultaten van dit onderzoek bevestigen de noodzaak en urgentie van het project in deze regio. De omvang en opzet maken het bovendien mogelijk om écht een significante bijdrage te leveren. Daarmee is dit project een mooi voorbeeld voor andere regio’s in Nederland waar dit probleem ook speelt."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsleven wil over op Persoonsgebonden Mobiliteitsbudget
 Verzet tegen kilometerheffing groeit
 Minder files door crisis
 Werken van 9 tot 5 werkt niet meer
 
 
reacties
 
A  |   | 
30-03-2010
 | 
11:27 uur
Ze willen zelf toch alles in de Randstad hebben want in de rest van Nederland (en dat is best heel groot) zetten ze nergens fatsoendelijke bedrijven neer nee alles moet in de Randstad en vervolgens gaan ze klagen dat er een mobiliteitsprobleem is. Ja maak gebruik van de ruimte in Nederland en je problemen lossen vanzelf op
M.F.L. Kaspers  |   | 
30-03-2010
 | 
14:49 uur
Leuk zo'n onderzoek, maar daar zal zeer waarschijnlijk ook niets door veranderen. De overheid is nooit in staat gebleken om met fundamentele oplossingen te komen voor wezenlijke demografische problemen. Daardoor is 65 jaar na de 2e wereldoorlog de woningnood nog steeds niet opgelost en staan we al meer dan 20 jaar nog steeds elke dag in de file. Het jaarlijks duurder maken van het autorijden heeft (uiteraard) geen enkel effect gehad en andere lapmiddelen, zoals rekeningrijden, zullen ook niets oplossen. Over dat laatste wordt ook al meer dan 10 jaar gesproken. Nederland heeft een vleugellamme regering en dat zal voorlopig wel zo blijven, want de gemiddelde burger accepteert het allemaal heel gelaten. Ieder volk krijgt de regering die het verdient. Dus een echte oplossing zal er voorlopig nog niet komen, alle onderzoeken ten spijt.
Herman  |   | 
30-03-2010
 | 
14:50 uur
Het wordt toch echt hoog tijd voor de éénpersoonsauto, max 80 cm breed, op lpg, 1 op 50.
Ik ga hem bouwen, wie helpt?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10