zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips voor een uitmuntend functioneringsgesprek

29 maart 2010 - Hoewel vooral kleinere bedrijven hun functioneringsgesprekken het afgelopen jaar overgeslagen hebben omdat er geen geld was voor salarisverhogingen of bonussen, moeten de meeste werknemers er toch aan geloven. Bij deze zeven tips van Forbes om een onuitwisbare indruk te maken.  

1. Word niet emotioneel


Een functioneringsgesprek is altijd subjectief. Ook de persoonlijkheid en tics van uw baas spelen een rol. Houd uw hoofd echter koel. 

2. Evalueer eerst uzelf

Schrijf ruim van tevoren voor uzelf op wat u allemaal bereikt heeft. Wat was uw bijdrage aan de omzetstijging, kostenverlaging, tijdbesparing, innovaties? 

3. Maak melding van al uw resultaten van het afgelopen jaar

Houd het hele jaar door bij wat u zoals bereikt heeft. Grote kans dat uw baas allang vergeten is dat u tien maanden geleden die grote klant binnenhaalde. 

4. Vertel uw baas op welk gebied u meer begeleiding nodig hebt

Zie dit gesprek als een kans om om hulp te vragen zodat u nog beter kunt gaan presteren. 

5. Wees duidelijk over wat u wilt bereiken

Bereid een actieplan voor. Dit is meteen een goede basis voor uw volgende functioneringsgesprek. 

6. Spreek duidelijke taal

Vermijd managementjargon en ingewikkelde termen. Beschrijf helder en duidelijk wat u bereikt hebt. Wees concreet en specifiek. 

7. Neem uw verantwoordelijkheid

Heeft u een opdracht verknald? Neem uw verantwoordelijkheid en bied uw excuses aan. Is de kritiek subtieler, zeg dan iets als ‘als u vindt dat ik het niet zo goed heb gedaan als u verwachtte, dan neem ik mijn verantwoordelijkheid en bied ik mijn excuses aan’.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips voor een goed functioneringsgesprek
 Crisis leidt tot kritisch functioneringsgesprek
 Zes manieren om u voor te bereiden op een salarisverhoging
 Heeft beoordelen eigenlijk wel zin?
 
 
reacties
 
JPHM Vossen  |   | 
29-03-2010
 | 
12:06 uur
Ik verbaas mij hoogstens over de openingszin.

''Hoewel vooral kleinere bedrijven hun functioneringsgesprekken het afgelopen jaar overgeslagen hebben omdat er geen geld was voor salarisverhogingen of bonussen, moeten de meeste werknemers er toch aan geloven.''

Alsof een functionerings gesprek ten doel heeft om meer geld te mogen verdienen.
Verder vind ik de benaming van het gesprek al verkeerd ''Functioneringsgesprek''. Letterlijk vertaald; een gesprek over hoe je gefunctioneerd hebt. Deze gesprekken zijn niet meer van deze tijd. In veel bedrijven is het Resultaat en Ontwikkelingsgesprek R&O geïntroduceerd. Veelal bestaat dit uit 3 gesprekken. In het eerste gesprek wordt even teruggekeken hoe je gefunctioneerd hebt maar worden er in hetzelfde gesprek ook afspraken gemaakt over nieuw te behalen doelen. In een tweede gesprek zo halverwege het jaar wordt gekeken of de doelen eventueel bijgesteld moeten worden. Misschien zijn ze niet haalbaar of moeten deze zelfs uitgebreid worden. Aan het eind ban het jaar vind er een beoordeling plaats maar daarnaast worden weer nieuwe doelen voor het jaar daarop afgesproken. Dan wordt gesprek 3 in feite weer gecombineerd met gesprek 1 waardoor min of meer 3 gesprekken naar 2 worden teruggebracht. Er zijn echter organisaties die bewust 3 gesprekken plannen, zeker wanneer het om een bevordering gaat. De R&O gesprekken zijn dus vooral toekomst en taakgericht.
Het komt er dus op neer dat je zo'n drie keer met je leidinggevende om de tafel gaat zitten om je werkzaamheden te bespreken. Je hebt dus uitgebreid kunnen overleggen over de werkzaamheden die je gedaan hebt en die je gaat doen. Samen heb je daar afspraken over gemaakt en is het voor iedereen duidelijk wat van je verwacht wordt. In principe hoeft er dus geen aanleiding te ontstaan om emotioneel te worden (punt 1 Word niet emotioneel).
Punt 2:Evalueer eerst jezelf. Het is handig wanneer je voor je zelf een evaluatie op papier zet. Dan weet je al of jij je doelen hebt gehaald of een eventuele reden waarom niet. Ook dit had je halverwege het jaar wellicht al kunnen overzien.
Punt 3 (Maak melding van al je resultaten van het afgelopen jaar) vind ik persoonlijk overbodig omdat ik er van uit ga dat er voldoende contact is met je leidinggevende door het jaar heen.
Punt 4,5 6 en 7. Wees gewoon duidelijk over wat je wilt bereiken en vertel je baas op welk gebied je meer begeleiding nodig hebt.
Geef aan waar jij je nog wilt ontwikkelen. Maak duidelijk waar je ambities liggen. Een baas hoort het graag wanneer een medewerker zich wil ontwikkelen vooral binnen de eigen organisatie.
Janus Kizuna  |   | 
29-03-2010
 | 
13:08 uur
Vertrouwen in organisaties is essentieel, je kunt dan niet meer voor verrassingen komen te staan tijdens een dergelijk gesprek. Als er niet of niet voldoende vertrouwen is, is een opsomming als bovenstaand prima. Maar lijkt het ook niet een beetje op indekken? Een andere baan zoeken waar er wel een hoge mate van vertrouwen (en daarmee productiviteit is), is wellicht een optie.
Overigens is de openingszn wel apart, want omdat er geen geld voor loonsverhoging is, wordt er oko maar niet aan functioneringsgesprekken gedaan? Heel apart...
Trojan  |   | 
2-04-2010
 | 
20:36 uur
Ik lees het artikel eerder als een voorbereiding op een beoordelingsgesprek. Deze gesprekken richten zich enkel op het functioneren van de werknemer.

In een functioneringsgesprek daarentegen. Komt het functioneren van de werknemer ter sprake, maar ook dat van de rest van de organisatie! Deze gesprekken horen een gelijkwaardige overleg te zijn, omtrent de verbetermogelijkheden van zowel de werknemer alswel de rest van de organisatie.

In die zin zijn de voorbereidingstips uit het artikel nog wel van toepassing, maar de werkgever kan eenzelfde lijstje gaan voorbereiden.

Punt 7. Neem uw verantwoordelijkheid.
‘als u vindt dat ik het niet zo goed heb gedaan als u verwachtte, dan neem ik mijn verantwoordelijkheid en bied ik mijn excuses aan’

Tjonge jonge, ik mis nog een opening/afsluiting met; Uwe excellentie. Ik ben het eens met het nemen van de eigen verantwoordelijkheid, maar kom op zeg! Een simpel excuus of beter een argument over hoe je de fout een volgende keer gaat voorkomen/verbeteren is volgens mij (geloof)waardiger!

Tot slot sluit ik mij aan bij de reactie van JPHM Vossen, over R&O gesprekken. Deze gesprekken werken vele malen beter. Niet na een jaar oude koeien uit de sloot vissen en met vingers wijzen, maar een concreet plan d.m.v. evaluaties en feedback op efficiente wijze naar zijn doel leiden! En dan weer een volgend plan natuurlijk of evt meerdere tegelijk.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10