zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips voor een goed functioneringsgesprek

5 augustus 2009 - Of het nu gaat om de eindejaarsbeoordeling of het midyear review, een vast onderdeel is de eigen evaluatie van de werknemer. Hiermee kunnen werknemers hun eigen prestaties objectief beoordelen, kijken wat goed en minder ging en dit delen met de manager. Die op zijn beurt deze evaluatie verwerkt in die van hem zelf.

Maar in praktijk gaat dit vaak anders, stelt Jon Picoult, oprichter en directeur van Watermark Consulting. Managers en directeuren roepen om het hardst hoe belangrijk evaluatiegesprekken zijn, maar zijn tevens degenen die ze het minst goed voorbereiden. Door gemakzucht of tijdgebrek maken ze zich er maar wat vaak makkelijk vanaf: en zo kan het gebeuren dat de eigen evaluatie van de werknemer de hele evaluatie wordt. 



Tekort

Met dergelijk gedrag doen managers de medewerkers en de onderneming behoorlijk tekort. Eigen evaluaties missen namelijk opbouwende kritiek en feedback. Hoe objectief een werknemer ook is, hij kan nooit alle aspecten van zijn functioneren bevatten. Hij weet niet (precies) wat de klanten, collega’s en de manager ervan vinden. Zonder deze perspectieven mist hij waardevolle feedback en dat zet een rem op zijn carrière. Bovendien verliezen medewerkers op deze manier het vertrouwen in hun leidinggevenden en hun capaciteiten. De onderneming loopt daarmee het risico goede krachten te verliezen. En dit zal uw klanten niet ontgaan. 

Vier tips

Het goede nieuws is dat u een paar simpele stappen kunt zetten om dit te voorkomen en uw eigen, onderbouwde evaluaties kunt schrijven: 

1. Doe oprecht moeite

Neem de tijd om de prestaties van iedereen afzonderlijk te overdenken en opbouwende kritiek te geven. Al is de werknemer het niet met u eens, hij zal het waarderen en respecteren dat u de moeite heeft genomen over hem na te denken. Staat u aan het hoofd van een grote onderneming en beoordeelt u uw directe ondergeschikten op deze manier, dan zendt u meteen een onmiskenbaar signaal naar de rest van de organisatie en zullen zij uw voorbeeld volgen. 

2. Houd een dagboek bij

Een paar  van de redenen waarom managers onder de evaluatie uit proberen te komen, zijn dat ze niet meer weten wat er in de afgelopen periode zoal voorgevallen is en tijdgebrek. Als u meerdere beoordelingen moet geven en dat iedere zes tot twaalf maanden, is dat ook niet zo vreemd. Om het makkelijker te maken, kunt u een dagboek bijhouden over iedereen die u moet evalueren. Schrijf op wat ze gepresteerd hebben, wat hun sterke en zwakke kanten zijn en wat u opgevallen is aan hun werk en gedrag. 

3. Zorg dat een manager niet teveel evaluaties uit moet voeren

Zelfs een manager die gek is op het schrijven van gedetailleerde verslagen, heeft eenvoudigweg niet de tijd om dat te doen voor een half leger ondergeschikten. Houd daar rekening mee. 

4. Maak duidelijk wat u verwacht

En zorg er vervolgens voor dat de ontwikkeling van een medewerker daadwerkelijk bijgehouden wordt. Vertrouw daarbij niet puur en alleen op PZ. Neem uw evaluaties zo nu en dan door om te kijken of de medewerker vooruitgaat of niet. Zo niet, onderneem dan meteen actie en wacht niet tot de volgende evaluatieronde.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlandse arbeidsmarkt kent aankomend kwartaal grootste stijging werkgelegenheid sinds 2003
 Groeipijnen en structurele onzekerheden zetten rem op economisch herstel
 Werkgever verwacht herfst vol verzuim
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Crisis leidt tot kritisch functioneringsgesprek
 Heeft beoordelen eigenlijk wel zin?
 Prestatieloon staat of valt met goed beoordelingssysteem
 Midyear review wint aan belang
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
Een compromis tussen werk en levensgeluk? Nee, bedankt! (1) 
Bedrijven kunnen veel winnen door klant te verrassen met hun service (1) 
top10
Jongeren zouden overheidsgeld voornamelijk besteden aan betaalbare woningen
Werkgevers zien welzijn als topprioriteit bij terugkeer naar kantoor
Ruim zeventien procent meer arbeidsconflicten dan voor de pandemie
Nederlandse arbeidsmarkt kent aankomend kwartaal grootste stijging werkgelegenheid sinds 2003
Dat coachen is ook niet alles.
Investering van 200 miljoen euro voor fundament nieuw en innovatief onderzoek
Nederlanders maken zich zorgen over veiligheid elektronische handtekening
Nieuwe vorm van voorschotfraude met valse cryptoplatforms
Groeipijnen en structurele onzekerheden zetten rem op economisch herstel
Meerderheid bedrijven vreest gevolgen cyberaanval
meer top 10