zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

PwC: Bedrijven leggen initiatief klimaatkwestie bij overheid

12 februari 2010 - Initiatieven tot gedragsverandering met betrekking tot de klimaatproblematiek moeten volgens het bedrijfsleven vanuit de overheid komen. Een mix van boetes en beloningen is de beste manier om dit te bewerkstelligen. Dit zijn twee conclusies uit het rapport 'Appetite for Change' van PricewaterhouseCoopers.

Dit rapport is gebaseerd op een rondvraag onder 700 duurzame beleidsbepalers uit vijftien landen, waaronder 29 uit Nederland. 



Belastingstimulansen en beloningen
Bijna de helft (44 procent wereldwijd, 43 procent in Nederland) van de duurzame beleidsbepalers is van mening dat de bal bij hun overheid ligt om initiatief te nemen in de klimaatkwestie. De meest effectieve manier om gedragsverandering te initiëren is via belastingstimulansen en beloningen (86 procent) en regulering (83 procent). Andere belangrijke instrumenten om het milieugedrag van organisaties te beïnvloeden zijn toezien op naleving regelgeving (85 procent), invloed creëren op bedrijfsreputatie (74 procent), aanzetten tot kostenbesparing (73 procent) en competitie tussen concurrenten bevorderen (67 procent). 

Beter verplichtingen dan subsidies
Deze internationale bevindingen sluiten volgens Fred Klaassen, verantwoordelijk voor de Renewable Energy Group van PwC, goed aan bij een recent Nederlands onderzoek van PricewaterhouseCoopers. "Het bevestigt dat bedrijven beter af zijn met een stelsel van verplichtingen met betrekking tot duurzaamheidinitiatieven dan bij subsidies. Een stelsel van verplichtingen levert zowel voor de overheid als voor bedrijven veel meer eenduidigheid op ten aanzien van verantwoordelijkheden en gelijke speelvelden. Daar hoort bij dat de overheid zorg draagt voor het juiste investeringsklimaat. Helderheid in en afdwingbaarheid van financiële regelingen en vergunningensystematiek is hierbij noodzakelijk."
Fred Klaassen vervolgt: "Dit onderzoek behelst een sterke boodschap aan de politieke leiders die worstelen met een wereldwijd beleid. Er is voor verplichtingen, beloningen, emissiehandel en zelfs CO2-belasting een draagvlak in het bedrijfsleven." 

Huidige maatregelen ineffectief
Een merendeel (55 procent) van de beleidsbepalers vindt dat de huidige overheidsmaatregelen met betrekking tot belasting, stimulansen en emissiehandel ineffectief zijn. 92 procent is voor meer stimulansen en beloningen, maar 55 procent vindt de huidige criteria te zwaar. 71 procent is van mening dat de huidige maatregelen niet genoeg stimuleren om milieubeleid aan te passen. Het gebruiken van geïnde milieubelasting voor groene projecten vindt 88 procent belangrijk. Slechts 31 procent is ervan overtuigd dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Er heerst verdeeldheid over de beste manier om milieubewust beleid te stimuleren. Europese managers vinden CO2-belasting een goed middel. Noord-Amerikanen en beleidsbepalers uit de BRIC-landen, Brazilië, Rusland, India en China, geloven meer in emissiehandel.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ondernemers: doorgaan met uitvoering Duurzaamheidsakkoord
 Speelt u al in op de klimaatverandering?
 Duurzame ondernemers verwachten weinig van Kopenhagen
 Duurzame energie meer gebaat bij verplichtingen dan bij subsidies
 
 
reacties
 
Schaffers  |   | 
14-02-2010
 | 
23:20 uur
Voor al die CO2 maatregelen worden ingevoerd dient bog een onderzocht te worden of de CO2 is dec oorzaak van de klimaatverandering of het gevolg. Het laatste decenium is het CO2 gehalte in de lucht gestegen en de gemiddelde temp op aarde niet. Weg is de correlatie. CO2 is overigens noodzakelijk voor ons voedsel en onze longen. De plantengroei en de oerwouden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10