zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie doelen die u kunt bereiken door hoge verwachtingen te koesteren

22 januari 2010 - Leiders hebben soms wel iets weg van profeten: ze weten wat er gaat gebeuren zonder dat daar nu al concrete aanwijzingen voor zijn. Ze weten bovendien dat het stellen van hoge verwachtingen kan leiden tot self-fulfilling prophecies. Dat schrijft Sangeeth Varghese, oprichter van Lead Cap, op Forbes.

Als mensen hun eigen verwachtingen en gedrag bijstellen op basis van de verwachtingen van hun leiders, verhogen ze de lat voor zichzelf en bereiken ze meer dan ze ooit voor mogelijk hielden. Een goede leider vertrouwt daarom op self-fulfilling prophecies om de volgende drie doelen te bereiken: 



1. Mensen helpen hun volledige potentieel te benutten
Het grootste deel van ons leven blijft ons ware potentieel verborgen achter dagelijkse verplichtingen en taken. We werken, eten, slapen. We gaan waarheen het leven ons voert, in plaats van dat we zelf ons leven richting geven. Dit leidt er maar al te vaak toe dat we ons doel uit het oog verliezen en niet meer alle mogelijkheden zien die het leven te bieden heeft. We lopen rond in cirkels. Er is een goede leider nodig om hieruit los te breken, om ons weer ons echte doel te laten zien zodat we die doelen ook daadwerkelijk zullen gaan bereiken. 

2. Mensen motiveren om beter te presteren

Goede leiders begrijpen dat niemand optimaal presteert als hij/zij niet optimaal gemotiveerd is. Ze zorgen met hun hoge verwachtingen dat we al ons talent aanwenden en geven ons daarmee tegelijkertijd het vertrouwen dat we veel meer kunnen dan we denken en inspireren ons om nog beter te presteren. 

3. Mensen een bredere visie geven
Leiders gebruiken self-fulfilling prophecies in  de vorm van hoge verwachtingen om mensen achter een hoger doel te krijgen. Ze overtuigen ons ervan dat we beschikken over het talent en de vaardigheden die we nodig hebben om dat schijnbaar onbereikbare doel daadwerkelijk te behalen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Slecht betaalde manager kan nooit goed zijn’
 Manager wekt vertrouwen, ondanks duidelijke tekortkomingen
 Focus op kwaliteit, niet op gebrek, juist in tijden van crisis
 Winst stijgt aanzienlijk met betrokken werknemers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10