zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Diversiteitsdiscussie is zinloos

11 december 2009 - De huidige discussie over diversiteit in teams slaat de plank volledig mis. Diversiteitsdiscussies blijven hangen op uiterlijke kenmerken als huidskleur, etniciteit, sekse of handicap. Terwijl niet het uiterlijk, maar de kwaliteiten per individu bepalen of een team succesvol opereert. Deze verkeerde focus leidt tot slecht samengestelde teams en kost organisaties miljarden.

Dit stellen Jaco van der Schoor en Margreeth Kloppenburg, auteurs van het boek ‘Leve het verschil!’. Volgens de auteurs kampen veel organisaties met een verkeerd beeld over diversiteit in teams. Exemplarisch is de huidige discussie over een quotum voor topvrouwen. "Teveel organisaties gaan er vanuit dat meer vrouwen in een team, leidt tot betere prestaties. Maar veel vrouwen aan de top zijn juist heel mannelijk," aldus Kloppenburg. 



Middelmatigheid
Het uitblijven van diverse, elkaar aanvullende kwaliteiten in teams leidt tot eindeloos gepolder. Schoor: "De middelmatigheid viert hoogtij. Teams presteren ondermaats en individuele kwaliteiten komen slecht tot hun recht." 

Belbin

Talloze onderzoeken tonen aan dat 80 procent van de projecten mislukt. Schoor en Kloppenburg zijn van mening dat er op een andere manier naar teams moet worden gekeken. Een uitstekend middel om diversiteit binnen teams te stimuleren is Belbin. Belbin onderscheidt acht persoonlijkheidstypes. Ieder team in Nederland moet streven naar een goede mix van al deze ‘eigenschappen’. Annemarie Rakhorst, directeur van Search, past de Belbin-rollen consequent toe binnen haar organisatie. Zij is meerdere keren verkozen tot zakenvrouw van het jaar.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
 Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
 Vacaturetrend: op weg naar herstel
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Divers personeelsbestand biedt meerwaarde
 Vier tips om als vrouw hogerop te komen
 Diversiteit is goed voor de zaak, maar op een andere manier dan u denkt
 Succesfactoren voor vrouwelijk leiderschap
 
 
reacties
 
michèle  |   | 
14-12-2009
 | 
09:13 uur
die Nederlanders maken er wel wat van de laatste tijd
Thijs  |   | 
15-12-2009
 | 
11:04 uur
Goed boek, Leve het Verschil. Het eerste leesbare boek over het werken met de teamrollen van Belbin.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Skillspaspoort gaat cv vervangen
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Corona-klagen
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
meer top 10