zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips om uzelf in de markt te zetten

2 december 2009 - Martijn van der Woude, directeur van PiCompany en Adjiedj Bakas, Trendwatcher of the Year 2009, overhandigden afgelopen donderdag het eerste exemplaar van hun nieuwe trendboek 'De Toekomst van Werk'  aan stylist Maik de Boer. De Boer en de Toekomst van Werk hebben het een en ander met elkaar gemeen.

Dat je met kleding communiceert, weet iedereen. Loopt u over straat in uw oude kloffie, dan kijkt niemand u aan. Bent u strak in pak, dan wordt u behandeld als potentiële klant en op uw wenken bediend. Juist nu is het belangrijk om uzelf ook in een werkomgeving op een slimme manier te verpakken. Om in het huidige klimaat uit te blinken uit een grote groep werknemers of sollicitanten, zult u zichzelf dus goed moeten vermarkten. 



Verpakking
U bent wie u bent maar u kunt hier wel het beste van maken. Alleen de vorm maakt de inhoud tot iets dwingends. Verpak het op de juiste manier en de boodschap komt helder en duidelijk over: dit ben ik en dit wil ik. Maik: "Ik vind dat je je moet kleden naar de job die je ambieert, en niet voor de job die je nu hebt".
\
Zelfmarketingstrategie

Wie tegenwoordig wat van zijn carrière wil maken, moet een goede zelfmarketingstrategie hebben. Een paar tips: 

1. Straal online de juiste boodschap uit
Het is bekend dat professionals worden gegoogled en met klanten gebeurt hetzelfde. De rol van internet is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Het gaat er met name om hoe u aanwezig bent en het mooie is dat u daar zelf een grote vinger in de pap hebt. Met een sterke (online) identiteit kunt u ervoor zorgen dat mensen u associëren met datgene waarmee je geassocieerd wilt worden. 

2. Weet dat social media de hype van nu zijn

Wie hier goed mee om weet te gaan heeft al een paar streepjes voor. Niet alleen aan het begin van uw carrière maar ook als u op zoek bent naar een nieuwe uitdaging of hogerop wilt komen binnen een organisatie. 

3. Herpositoneer uzelf regelmatig

Bijvoorbeeld als u erachter komt dat werken in de auto-industrie eigenlijk toch niets voor u is. Voor organisaties is het van groot belang in de gaten te houden of de online identiteit van iemand wel klopt. 

4. Creëer een online identiteit als aspect van uw personal brand

Dit gaat verder dan van uzelf een 'sterk merk' maken. Omdat het zo dicht bij uzelf ligt zijn juist uw passie en persoonlijke doelen belangrijk. Vragen als wie zijn we, hoe doen we ons werk en wat willen we bereiken komen steeds meer naar boven. Hierbij zou geen verschil moeten zijn tussen wie u on- en offline bent. Zo ontstaat een basis voor een authentieke personal branding. 

Toekomst van werk

Dit is slechts één van de vele trends op het gebied van werk die in het nieuwe boek De Toekomst van Werk beschreven worden. PiCompany gebruikt hierbij haar expertise op het gebied van HRM om organisaties, managers en professionals voor te bereiden op de uitdagingen die de toekomst met zich brengt. Voor meer informatie over dit boek of de desbetreffende trends kunt u terecht op www.detoekomstvanwerk.nl.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Personal brand’ leidt tot geluk en succes
 Vier boodschappen om te onthouden over ‘Personal branding’
 ICT'er kan zich beter nu al leren presenteren
 De toekomst van werk: acht megatrends
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
2-12-2009
 | 
11:39 uur
Zeker goede tips en het zijn er slechts 4! We kunnen er nog veel meer bedenken, maar de start voor het forum is er zeker. Tip 1 en 2 zijn denkelijk heel belangrijk, want we leven in een heel andere tijd dan 10 jaar geleden. De studerende jeugd zit al op Hyves en Facebook en hebben al zo’n 1000 contacten, nu voor het sociale aspect, maar straks wanneer ze afgestudeerd zijn, dan worden die contacten ook gebruikt voor de zaken. Dus het is al belangrijk wat je op die sites over jezelf publiceert.
Vanuit mijn opleidingen over netwerken die ik bij de Master Networker Institute heb gevolgd, is een van de meest belangrijke zaken de Z van ZICHTBAARHEID, ben je dat dan vinden anderen jou zeker, je moet dan nog wel wat meer te bieden hebben dan allee zichtbaarheid.
In mijn visie maken we de komende jaren steeds meer gebruik van internet en van moderne netwerkclubs, dus niet die clubs die mensen bij elkaar harken en dan maar hopen dat je iemand treft.
We weten al jaren dat onze klanten de beste ambassadeurs zijn en dat het meeste werk te halen is uit netwerken, maar we weten niet eens wat dit inhoud. Net zoals koude acquisitie per telefoon, is koud netwerken, zonder te weten wie, waar of wat, is het schieten met hagel op een vlucht ganzen, vallen er een paar omlaag, dan is er misschien een kans…..
De hedendaagse ondernemer moet heel veel schakelen om de ontwikkelingen bij te blijven en soms is het goed om dat even niet te doen, maar eerst de eigen skills eens verder ontwikkelen en weer eens je te scholen o.a. in hoe netwerk je nu echt.
Want nog steeds is tijd geld en daar moet je in deze tijden van economische achteruitgang optimaal mee omgaan. Dus investeer in de juiste opleidingen.
Ik zie graag meer reacties en aanvullingen op dit artikel tegemoed.
ingeborg van meggelen  |   | 
3-12-2009
 | 
10:17 uur
Kleur en kleding zijn zeker belangrijk, je laat immers meteen iets van jezelf zien. Kleuren zijn zeer bepalend daarin, en als je goed gebruik maakt van de werking van kleuren kom je verder. Kleur heeft een frequentie en iedere kleur doet dus iets anders met jou en je omgeving.
Colour coaching is een systeem dat daarop inspeelt, door het jusite kleurgebruik kun je je talenten meer laten zien en zo een voorsprong nemen op de anderen die dat (nog)niet doen.
Meer weten? Stel me gerust een vraag en ik reageer..
oranje groetjes,
groetjes Ingeborg van meggelen

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10