zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips om uw e-mail de baas te blijven

25 november 2009 - Zoals eerder vermeld riep de Belgische communicatieadviseur Gunnar Michielssen op om vrijdag 27 november 2009 uit te roepen tot ‘e-mailloze vrijdag’.  Nisandeh Neta van Open Circles Academy: "Steeds meer mensen komen om in de e-mail. Zij legen hun inbox en beginnen weer van voor af aan. Laat u dat niet gebeuren."

Hier zes tips van Neta om e-mail de baas te blijven; 



1. Beperk de hoeveelheid inkomende e-mails

Laat u schrappen van ongewenste mailinglists. Gebruik een goed spamfilter. Vraag uw vrienden te stoppen met het sturen van grapjes en kettingbrieven. 

2. Niet alle e-mail vereist een reactie
Als u een e-mail ontvangt die aan meerdere mensen gericht is, is het niet altijd nodig dat u reageert. Als dat wel nodig is hoeft niet iedereen een antwoord. 

3. Wees kort en ‘to the point’

Beperk uw berichten tot een paar regels. Als dat niet lukt kunt u ook gewoon even bellen. Als een e-mail diverse zaken behandelt, antwoord dan elk punt in een aparte bericht. Dit lijkt in eerste instantie omslachtig maar het zo wordt makkelijker hanteerbaar. 

4. Maak gebruik van de onderwerpregel

De onderwerpregel moet kloppen met de inhoud van het bericht. Als u een éénregel bericht hebt, zet dat dan in de onderwerpregel. Met mensen waar u vaak contact mee hebt kun je een code afspreken om te gebruiken in de onderwerpregel (FYI = information, ACT = actie, URG = urgent, etc…) 

5. Doorsturen en CC-en
Vat berichten samen en meld waarom u het doorstuurt. CC niemand of maak duidelijk waarom het noodzakelijk is. 

6. Wees gedisciplineerd

Vermijd de verleiding iedere vijf minuten uw mail te checken. Doe dat twee keer per dag. En als u dat gedaan hebt moet de inbox volkomen leeg zijn. Beantwoord berichten meteen opdat u ze maar één keer hoeft te lezen. Archiveer de berichten die u moet bewaren. Houd bij welke berichten een vervolgactie behoeven.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 27 november: Nationale E-mailloze Vrijdag
 Zeven zeer irritante e-mailgewoontes
 Acht tips voor e-mailmanagement
 Tien zinnen die u nooit in een e-mail moet zetten
 
 
reacties
 
Ad  |   | 
26-11-2009
 | 
08:18 uur
Wat ik hier mis is dat je meerdere e-mail adressen kunt gebruiken, ik heb er één voor zakelijk verkeer, één voor familie en kennissen en één voor nieuwsbrieven. Heb ik alles keurig gescheiden, oh ja zelfs voor linkedIn heb ik een aparte.
Ton  |   | 
30-11-2009
 | 
14:10 uur
Kort en bondig, idd. maar dan wel duidelijk zodat er geen onduidelijkheid ontstaat die tot nog meer mail of communicatie gaat leiden. Probeer dat wat je doet zo goed mogelijk te doen. De kern is eigenlijk dat de manager of leidinggevende, de medewerker te weinig tijd heeft of de verkeerde prioriteiten stelt, niet durft of kan delegeren. Naast mail wordt je tijdens je werk ook gestoord door binnenlopende werknemers met vragen, de telefoon, e-mail, vergaderingen enz. Allemaal belangrijk maar als je er niet efficient mee omgaat dan verzuip je al snel in een sneeuwbaleffect van een als boomerang terugkerende onduidelijkheid.
paul ig vermeersch  |   | 
2-12-2009
 | 
08:22 uur
FYI for your information
FYA for your action

Grtz

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10