zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander is ontevreden over ICT-snelheid op het werk

22 oktober 2009 - Door de brede beschikbaarheid van breedband, lijkt het of men extra kritisch naar de snelheid van de ICT-systemen op het werk kijkt. Maar liefst een derde deel van de Nederlandse beroepsbevolking is daar ontevreden over. Verder maken Nederlanders zich bij thuiswerken veelal zorgen om de veiligheid.

Dit blijkt uit de eerste editie van de jaarlijkse ‘Het Nieuwe Werken Monitor’ uitgevoerd onder 1.500 Nederlanders door InSites Consulting in opdracht van Getronics


De Monitor laat zien dat Nederlanders doorgaans tevreden zijn over de inhoud van hun werk (89 procent) en het bedrijf waar ze werken (81 procent), maar de beoordeling van de ICT-infrastructuur is slechts bij 57 procent positief. Met name de systeemsnelheid is een punt van zorg. Ook vinden veel Nederlanders dat ze te weinig informatie krijgen over de beschikbare ICT-middelen die tot hun beschikking staan. 

Thuiswerken

De helft van de Nederlandse werknemers geeft aan de mogelijkheid te hebben om thuis te werken. Van deze groep vindt 50 procent dit een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen functioneren. Over het algemeen is men dan ook tevreden over het thuiswerken en vindt Nederland dat bedrijven dit meer zouden moeten ondersteunen. Ruim 70 procent denkt dat thuiswerken een (deel)oplossing zou kunnen zijn voor het fileprobleem. Toch maakt bijna tweederde zich (ernstig) zorgen over de veiligheid van bedrijfsdata tijdens het thuiswerken en zien ze dit als een serieuze belemmering. 

Weinig kennis

Hoewel vrijwel iedereen ICT belangrijk zegt te vinden voor het werk en de zakelijke prestaties, geeft de helft (47 procent) van werkend Nederland aan over onvoldoende of beperkte kennis van ICT te beschikken. Desondanks helpen de ICT-voorzieningen hen om efficiënter te werken (68 procent), dragen deze voorzieningen bij aan de medewerkertevredenheid (61 procent) en stimuleren ze de motivatie van medewerkers (47 procent). Zodra ICT-middelen ter beschikking worden gesteld aan medewerkers, blijkt zowel het gebruik en via het gebruik ook de gepercipieerde nut van de tool op een hoger niveau te worden getild. Beschikbaarheid en onbekendheid vormen een belangrijke barrière voor het verdere gebruik en het uiteindelijke succes van ICT-middelen. 

Anders werken

Joanne Uijen - Zwueste, Vice President HR Getronics geeft aan: "Naast goede en veilige ICT speelt cultuur een belangrijke factor bij het nieuwe werken. Dat wordt vaak vergeten. Vandaar dat wij bij Getronics Het Nieuwe Werken ook binnen onze organisatie hebben ingesteld, zodat wij onze leerpunten kunnen gebruiken bij het adviseren van klanten. Het is een andere mindset. Van medewerkers én van management. Het Nieuwe werken is met name ànders werken: het is overal waar en wanneer je maar wilt en idealiter op een device naar keuze. Dus niet alleen thuiswerken; het is veel breder dan dat. Niemand heeft dus meer een eigen kantoor, maar mixt met anderen op flexplekken. Mensen blijken echter in de praktijk toch geconditioneerd te zijn over hoe werk georganiseerd zou moeten zijn en de werktijden van 9 tot 5 uur. Onze ervaring is, dat het een les is in loslaten. Laat voor jouw mensen en je organisatie Het Nieuwe Werken werken. Dat is voor iedereen verschillend. Het kan zijn als één van je ouders voor onderzoeken in het ziekenhuis moet zijn en jij moet wachten in het restaurant of dat je juist op vrijdagavond dat rapport afmaakt, zodat je ’s middags bij de weekafsluiting van je kind kon zijn. De zachte kant van deze ontwikkeling is zeer belangrijk."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
 Spotler neemt Engelse marketing automation speler over
 Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ICT-beslissers vragen massaal om garanties
 ICT-projecten scoren steeds beter
 Voortgangsbewaking bezorgt projectmanager de meeste hoofdbrekens
 HR onderkent ICT-vaardigheden steeds meer
 
 
reacties
 
Elwin Brouwer  |   | 
13-11-2009
 | 
13:42 uur
Door een werkplek volledig online beschikbaar te (laten) maken, met behulp van bijvoorbeeld Citrix, kan de snelheid juist worden verhoogd. Daarnaast vergroot dit de flexibiliteit van overal en altijd gegevens en applicaties beschikbaar hebben en daardoor de productiviteit van medewerkers.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
Nederlander heeft liever geen expat als collega
IT'er merkt krappe arbeidsmarkt niet in portemonnee
meer top 10
vacatures
meer vacatures