zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Betalingsgedrag grote bedrijven verlengt kredietcrisis'

16 juni 2009 - Nederlandse bedrijven betalen hun facturen steeds later; gemiddeld na 60 dagen. Dat is vijf dagen later dan een half jaar geleden. Volgens negen op de tien credit managers misbruiken vooral grote organisaties hun positie door betalingen eenzijdig uit te stellen. De betalingstermijn wordt opgerekt (83 procent) of bedrijven bepalen zelf de termijnen (78 procent).

Dit blijkt uit de zevende Credit Management Trendmeter van OnGuard, een onafhankelijk periodiek onderzoek onder een representatieve groep van 103 credit managers in Nederland. "Doordat bedrijven betalingen steeds verder uitstellen, houden ze de kredietcrisis alleen maar in stand," zegt ruim de helft (60 procent). Volgens 90 procent van de credit managers gaat dit met name ten koste van het MKB. "Zij hebben immers minder geld om de tijd dat rekeningen open staan, te overbruggen," zegt Edwin Merk, Sales Director bij OnGuard. "MKB’ers dienen zich daarom minder bescheiden op te stellen, vooral als het om de grote klanten gaat." 



Crisismaatregelen lonen

Met het oog op de financiële crisis hebben veel credit managers maatregelen getroffen om facturen toch op tijd te kunnen innen. Ruim negen van de tien credit managers testen momenteel de kredietwaardigheid van hun (toekomstige) klanten. Als dat negatieve informatie oplevert, is dat voor zeventien procent reden om een opdracht niet door te laten gaan. 56 procent verscherpt in dergelijke gevallen de betalingsvoorwaarden en twintig procent past het bewakingsbeleid aan. "Deze maatregelen blijken effectief: ondanks de recessie is het aantal oninbare vorderingen niet gestegen," zegt Merk. "Het aandeel credit managers dat een incassobureau inschakelt is zelfs iets gedaald, vergeleken met een half jaar geleden. Een goed en stringent credit management loont dus, zeker nu." 
De meest genoemde maatregelen die credit managers nemen:
- stringenter bewaken (89 procent)
- meer persoonlijk contact met klanten (87 procent)
- strenger toezien op betalingsvoorwaarden (80 procent)
- meer overleg met de salesafdeling (78 procent)
- vaker de kredietwaardigheid van klanten toetsen (68 procent) 

Kredietcrisis oorzaak slechte betalingsmoraal

Ruim de helft van de credit managers zegt te merken dat rekeningen, vergeleken met een half jaar geleden, langer blijven liggen. Een jaar geleden, voordat de kredietcrisis in Nederland grote vormen aannam, was dit nog maar 29 procent. Het onderzoek laat zien dat het vooral de van oudsher slechte betalers zijn, die hun facturen nog later betalen. Een overgrote meerderheid (72 procent) verwacht dat de betalingsmoraal de komende tijd zal verslechteren. Vóór de kredietcrisis lag dit op 52 procent.
De meest genoemde oorzaken van te laat betalen zijn gerelateerd aan de economische situatie: ‘andere betalingstermijnen bij klanten’ (62 procent), ‘slechte liquiditeit’ (61 procent) en ‘de kredietcrisis’ (47 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CFO's wanhopig op zoek naar cash
 Betalingsachterstand bedrijven zorgt voor miljardenschade
 Kredietcrisis legt betalingsverkeer plat
 Top tien excuses van bedrijven om niet te betalen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10