zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Is uw intranet voorbereid op de griep? Tien checklistpunten.

8 september 2009 - Is uw organisatie werkzaam in meerdere landen of werelddelen? Dan is de kans helemaal groot dat u dit najaar te maken krijgt met de gevolgen van de Mexicaanse griep (varkensgriep genoemd in de rest van de wereld). Uw intranet kan een bijdrage leveren aan de maatregelen van uw organisatie om zich daarop voor te bereiden.

Intranetten zijn zeer geschikt om werknemers snel te informeren over ontwikkelingen van buitenaf die van invloed zijn op het functioneren van de organisatie. In het geval van een grieppandemie is dat niet anders. 



Be prepared

Door het nalopen van de onderstaande checklist kunt u als intranetmanager uw intranet tijdig en optimaal inzetten als hulpmiddel bij het bezweren van een personeelscrisis binnen uw organisatie. Better safe than sorry, nietwaar? 

Bedrijfskritieke checklist

1. Kan uw personeel het intranet vanuit huis benaderen?
2. Is uw intranet uitgerust met voldoende online collaboration tools zodat teams ook thuis kunnen doorwerken, mocht dat nodig zijn?
3. Is het (senior) management team voorbereid om (zowel technisch als psychologisch) te communiceren met werknemers via blogs en online chat-applicaties?
4. Heeft uw organisatie de beschikking over extranetten of andere online oplossingen waarmee u zaken kunt blijven doen met uw belangrijkste klanten?
5. Zijn al uw managers uiterust met smartphones zodat zij altijd toegang hebben tot hun email, documenten en het intranet?
6. Is er een mogelijkheid of voorziening om snel met een grote groep managers ineens te kunnen communiceren (tekstberichten, instant messenger, Twitter)?
7. Zijn alle kritieke Human Resource processen ook online beschikbaar zodat de belangrijkste administratieve taken door het personeel ook thuis afgehandeld kunnen worden?
8. Heeft uw personeel de beschikking over real-time chat tools voor hun dagelijkse communicatiebehoefte?
9. Heeft uw organisatie trainingsmaterialen in de vorm van pod- en videocasts in voorbereiding, zodat nieuwe werknemers snel ingewerkt zijn?
10. Bent u binnen uw organisatie al gestart met het communiceren van het feit dat er mogelijk vanuit thuis gewerkt moet gaan worden? En weten alle werknemers dat het praatje met collega's bij de koffieautomaat voor een langere periode niet langer tot de mogelijkheden behoort? 

In de praktijk

Benieuwd hoe deze checklist in de praktijk toe te passen is? British Telecommunications heeft aan de hand van bovenstaande lijst haar intranet aangepast met de volgende doelstellingen in het achterhoofd:
• Informatie over de griepepidemie moet eenvoudig te vinden zijn;
• De infomatie moet prominent in beeld maar mag niet afleiden van andere content;
• De informatie moet vooral geplaatst worden op die gedeeltes van het intranet waar gebruikers nieuws en links naar richtlijnen verwachten;
• De richtlijnen omtrent de griepepidemie moeten eenvoudig te volgen zijn;
• Toegang tot de richtlijnen moet er zijn voor iedereen, overal;
• Er moet een mogelijkheid zijn om feedback te geven en ervaringen te delen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Intranet wordt massaal vernieuwd
 Merendeel werknemers neemt geen maatregelen tegen griep
 Run op thuiswerkoplossingen door Mexicaanse griep
 Hoe overleeft uw IT-afdeling een griepuitbraak?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10