zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Griepprotocol leidt tot nepziekmeldingen’

17 augustus 2009 - Bij iedere griepgolf is het raak: een op de twintig ziekmeldingen is nep. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit niet anders zijn als in het najaar een groot aantal mensen geveld wordt door de Mexicaanse griep. Dat stelt ArboButler in de Telegraaf.

Het griepprotocol maakt het des te makkelijker je ziek te melden zonder het te zijn. Dat stelt immers dat je bij symptomen van de Mexicaanse griep absoluut niet naar het werk mag komen en ook niet naar de bedrijfsarts. Misbruik is dus eenvoudig. 



Huisarts
ArboNed denkt juist dat er door de economische crisis deze keer minder nepziekmeldingen zullen zijn. Het hele jaar ziet de arbodienst namelijk al een daling van het aantal ziekmeldingen. Wat kan de werkgever doen als hij vermoed dat een werknemer niet echt ziek is? Schakel de eerste dag al een bedrijfsarts in, raadt ArboNed aan. Laat hem of haar contact opnemen met de werknemer en vragen naar het nummer van de huisarts. Aan de reactie is vaak af te leiden of iemand echt ziek is of doet alsof.


Bron: De Telegraaf
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Minder ziekmeldingen door crisis
 Direct contact met manager effectief tegen ziekteverzuim
 Griep meest gebruikte smoes bij ziekmelding
 Werknemer verdacht vaak ziek rond het weekend
 
 
reacties
 
Corinne Bekker  |   | 
24-08-2009
 | 
16:45 uur
Wat een aardige tip... maar niet heus! Ten eerste lijkt deze tip vooral ingegeven door wantrouwen ten opzichte van de werknemer (en lees ik hier nu net dat men minder ziek meldt tijdens de recessie, dus waar hebben we het over?).
En het lijkt mij ook nog eens onverstandig omdat het een verkeerde boodschap uitzendt. Het advies van GGD, RIVM, postbus51 en dergelijke informatiebronnen luidt namelijk: iemand die griep (Mexicaans of anderszins) heeft hoeft niet naar de huisarts (tenzij men tot de risicogroepen behoort - overwegend de mensen die normaal griepprik krijgen). Men moet gewoon goed uitzieken, hoeft niet de huisarts op te zoeken. Dit om de huisarts niet onnodig lastig te vallen. (Dit is zeker als de griep in Nederland echt gaat toeslaan, geen onnodig advies. Er wordt soms als zo nerveus gedaan over die griep - die qua klachten niet erg afwijkt van een normale griep. Personen hoeven niet nerveus te zijn, bedrijven moeten zorgen voor een goed vervangingsprotocol.)

Wie op de hoogte is, zal onmiddellijk inzien dat de baas/leidinggevende opereert vanuit wantrouwen. En dan is de uitdaging voor ontvanger van dat telefoontje om een diplomatiek antwoord te geven terwijl deze rillend van de koorts aan de telefoon zit.
Een poging:
''U mag mijn huisarts bellen, natuurlijk. Maar die weet niet dat ik ziek ben. Ik hou mij namelijk gewoon aan het advies van de GGD op internet: bij griep (dwz meer dan 38.5 graad koorts, ...pijn etcetera) gewoon uitzieken.''

Of willen we dat iedereen bij elk spoor van griep de telefoonlijn van de huisarts -tenonrechte - gaat bezetten?

Veel wijsheid gewenst aan allen!

PS Ik ben geen medicus, maar in verband met een evenement met internationaal karakter had ik eind juli te maken met deze kwestie: een griepgeval tijdens het evenement. Ik kreeg deskundig advies van de GGD - men vertelde ook dat huisartsen al erg veel gebeld werden. Ten onrechte de huisarts bellen moet je niet willen bevorderen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10