zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Onbeschoft gedrag? Minder winst.

6 augustus 2009 - Hangt er een prijskaartje aan slechte manieren? Loont beleefdheid? Volgens hoogleraar Christine Porath van de USC Marshall School of Business en Christine Pearson, hoogleraar management aan de Thunderbird School of Global Management, is het antwoord op beide vragen ‘ja’ en kost onbeschoft gedrag op de werkvloer miljoenen.

Sms’en tijdens vergaderingen, roddelen, collega's afkraken of zwart maken, niet luisteren, de eer opstrijken voor andermans werk, niet reageren op e-mails, te laat komen, e-mails forwarden om de ander in een kwaad daglicht te stellen, troep maken, informatie achterhouden, mensen buitensluiten en geen bedankjes uiten zijn meer dan alleen irritant. Porath en Pearson stellen dat de stress die dergelijk gedrag veroorzaakt tot 300 miljard dollar aan verloren productiviteit kost. De slachtoffers van dergelijke beledigingen en pesterijen presteren namelijk slechter, zetten zich minder in, raken gedemotiveerd of gaan op zoek naar ander werk. Onbeschoft gedrag heeft bovendien niet alleen een negatief effect op de directe slachtoffers, maar ook op de getuigen ervan. En als die getuige toevallig een klant is, is de kans maar liefst 50 procent dat die de onderneming voorgoed de rug toekeert. 



Promotie
Deze bevindingen zijn natuurlijk niet nieuw. Al in 2007 concludeerde psycholoog Barbara Griffin van de University of Western Sydney dat één op de vijf werknemers tenminste eens per maand te maken krijgt met onbeschoft gedrag en dat dit een aantoonbaar negatieve invloed op betrokkenheid en productiviteit heeft. Bovendien blijken slechte manieren schadelijk voor uw carrière. Uit onderzoek van NFI Research kwam naar voren dat liefst 95 procent van de directieleden en topmanagers goede manieren mee laten wegen in de beslissing iemand promotie te geven. Voor twee derde zijn ze zelfs doorslaggevend. 

Subjectief
Het probleem is natuurlijk dat wat voor de een onacceptabel is, prima door de beugel kan voor een ander. Zo bleek uit Brits onderzoek dat twee derde van de kantoormedewerkers regelmatig te laat is voor vergaderingen en bovendien vinden dat je best de telefoon op kunt nemen of kunt sms’en terwijl je in gesprek bent. Uit een onderzoek van de Victoria University in Nieuw Zeeland bleek verder dat vloeken niet alleen maar negatief is maar de moraal zelfs op kan peppen, aangezien het emotioneel oplucht en de lucht klaart. 

Management
Toch heeft schofterig en onbeleefd gedrag vaker een negatief dan een positief effect, stellen Porath en Pearson. Bij Cisco Systems werken beide momenteel aan het actief promoten van een beschaafde bedrijfscultuur. Dit houdt onder andere in dat erkend moet worden dat neerbuigend en respectloos gedrag een negatief effect heeft, zowel op individueel niveau als voor de onderneming. Verder is het essentieel dat iedereen, en dan met name het management, zich houdt aan een bepaalde gedragsstandaard. Goed gedrag begint aan de top, stellen de onderzoeksters. Als de top zich onbeschoft gedraagt, zal dat doorwerken in de hele onderneming. Met als gevolg dat goede werknemers opstappen. En dat is niet handig nu veel bedrijven, ondanks de stijgende werkloosheid, kampen met een tekort aan talent.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse manager vindt zichzelf onbeschoft
 Ondermijnend gedrag slecht voor moraal
 Vijf tips waarmee u pesters kunt aanpakken
 Manager is zelf de grootste pestkop
 
 
reacties
 
Fokkelien von Meyenfeldt  |   | 
6-08-2009
 | 
09:59 uur
Interessant om een gevoel bevestigd te zien, al zou ik weleens precies willen weten hoe je dit meet. Zelf vind ik het altijd weer een verademing om met onze ooster- en zuiderburen zaken te doen: ze zijn zo veel beleefder dan wij!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10