zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien presentatieblunders

15 mei 2009 - Heel veel geweldige ideeën worden nooit uitgevoerd omdat ze eenvoudigweg slecht gepresenteerd worden. En er zijn nogal wat manieren om uw presentatie te torpederen. Hier zijn er tien. Lees ze – en vermijd ze!

1. Met verkeerde cijfers aankomen


Foute berekeningen, veel te rooskleurige inschattingen en geen verklaring kunnen geven voor ontbrekende cijfers zijn stuk voor stuk dodelijk. Zorg dat uw cijfers aansluiten bij uw verhaal en vooral kloppen. Geen enkele investeerder gaat in zee met een managementteam dat zijn cijfers niet op een rijtje heeft. 

2. Overvolle dia’s laten zien

Mensen willen vaak zoveel vertellen dat ze vergeten dat een presentatie vooral overzichtelijk moet zijn. Houd u aan de ‘zes bij zes’-regel: niet meer dan zes punten per dia, en niet meer dan zes woorden per punt. 

3. Uw publiek uw rug toekeren

Draai uw publiek nooit langer dan twee seconden de rug toe. Moet u uitleg geven bij een grafiek of tabel, wijs het betreffende onderdeel dan kort aan en draai u meteen terug naar uw toehoorders wanneer u er uitleg bij geeft. 

4. Vergeten te vertellen wat het uw toehoorder oplevert

Natuurlijk willen uw investeerders en potentiële klanten alles weten over de technische details van uw product, maar besteed hier niet uw hele presentatie aan. Alles wat u zegt moet duidelijk gerelateerd zijn aan het voordeel dat het uw toehoorders oplevert. Geld dus! 

5. Geen uitsmijter hebben

Elke goede presentatie eindigt met een goede afsluiting. Dat gaat verder dan een samenvatting of een bedankje. Vraag of iemand nog iets wil weten. Nu heeft u nog de kans bezwaren te weerleggen. 

6. Geen antwoord hebben op voor de hand liggende vragen

Hoe briljant uw presentatie ook is, zodra u geen antwoord kunt geven op voor de hand liggende vragen, vegen uw toehoorders de vloer met u aan. Welke vragen dit zijn, is voor elke presentatie anders maar probeer ze vooraf te formuleren. Houd uw mission statement in uw achterhoofd! 

7. Meerdere boodschappen brengen

Uw onderneming is een dynamisch geheel van diverse aspecten. Maar: dat interesseert uw investeerders en klanten helemaal niets! Zorg dat uw presentatie één duidelijk omlijnd thema heeft. Zo niet, dan raakt uw publiek alleen maar in de war. 

8. Meerdere sprekers opvoeren

Uw presentatie splitsen in verschillende onderdelen die elk vertolkt worden door iemand anders, is in sommige gevallen te verdedigen (al is en blijft het vaak verwarrend voor uw publiek). Zorg er in ieder geval voor dat iedere spreker op de hoogte is van alle onderwerpen in de presentatie en dat het geheel een eenheid vormt. 

9. Uw publiek niet kennen

Weet u niet wie u tegenover u heeft, dan kunt u beter nu al op zoek naar een andere baan. Spits uw toespraak toe op uw toehoorders, zorg dat u aansluit bij hun interessegebieden. 

10. De risico’s negeren

Elk project draagt een risico in zich. Doe niet net of dat nu niet het geval is. Daar beledigt u de intelligentie van uw toehoorders mee. Beter is het om de risico’s op tafel te leggen en uit te leggen hoe u die aan wilt pakken en misschien zelfs in uw voordeel om wilt buigen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien dingen die u niet moet doen tijdens een presentatie
 
 Vrouw overtuigen? Maak oogcontact
 Fout uiterlijk verzwakt boodschap CEO
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10