zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander is gevoelig voor online mening

4 juni 2009 - Vijftien procent van de Nederlanders beïnvloedt de mening van anderen over merken en bedrijven door op internet positieve en negatieve meningen en berichten te plaatsen. Online word-of-mouth vormt daarmee een nieuwe kracht waarmee bedrijven serieus rekening moeten houden.

 Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in samenwerking met het NIMA. "Online word-of-mouth is een krachtig communicatiemiddel. Mensen hechten veel waarde aan het oordeel van anderen. Veel meer dan aan informatie van het bedrijf zelf." Dat stelt Berlinda Harkink, communicatie-expert bij MarketResponse. Het onderzoek bevestigt de opvatting dat internet merken kan maken én breken. Bedrijven zijn vaak huiverig als zij onderwerp van discussie vormen op internet. Echter, online word-of-mouth is vaker positief dan negatief. Harkink: "Uit ons onderzoek komt naar voren dat slechts vijf procent van de consumenten overwegend negatieve berichten plaatst, dertien procent overwegend positief en het merendeel geeft aan dat dit sterk wisselt. Bedrijven doen er goed aan open te staan voor online word-of-mouth en hier op te sturen." Uit eerder onderzoek van MarketResponse naar testimonials bleek ook dat consumenten bereid zijn substantieel meer te betalen voor een product of dienst bij positieve reviews. Vele negatieve berichten kunnen funest zijn voor het bedrijf in kwestie. 



Beïnvloeders

"Oriëntatie naar en de aankoop van producten en diensten wordt steeds vaker via internet gedaan. Vele onderzoeken laten zien dat de mening van onbekende anderen over merken en producten van grote invloed is op de meningsvorming en het aankoopgedrag van consumenten. De NIMA expertgroep Online Marketing wilde weten hoe groot die beïnvloedende groep is", aldus Arno Meijerink namens de expertgroep. "Deze vijftien procent is dan ook een serieuze groep, waar bedrijven terdege rekening mee moeten houden. We gaan dit voorleggen aan de marketeers in het veld. Hoe gaan zij daar mee om? Een eerste moment waarop we dat doen is op 18 juni, tijdens het congres "The Case: de werkelijkheid van Online Marketing". We zijn erg benieuwd hoe 30 bedrijven als ING, Bol.com, Somfy, Randstad, SNS, KLM, etcetera, hierop reageren en hier mee omgaan. En we willen natuurlijk ook weten wat de bezoekende marketeers ervan vinden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager heeft geen idee van online reputatie
 Mobiel internetten neemt toe, en daarmee de uitdaging voor de marketeer
 Vijf crisistips voor uw merkstrategie
 Geef negatieve berichtgeving geen kans met online reputatiemanagement
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
Nederland slecht voorbereid op zomerhitte (2) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Cybercrime afgelopen jaar fors toegenomen
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
meer top 10