zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Merkenvoorkeur is nauwelijks veranderd door crisis

7 mei 2009 - Ondanks veranderende marktomstandigheden, slagen merken er wonderwel in om het vertrouwen van de consument vast te houden. Zo belt de Nederlander het liefst met een Nokia, tankt hij regelmatig bij Shell, worden herinneringen vastgelegd met een camera van Canon en is Nivea het fijnste huidverzorgingproduct.

Slecht één van de twintig Europese productcategorieën kent in Nederland een nieuwe winnaar ten opzichte van vorig jaar. Internetprovider Het Net van KPN maakt plaats voor Ziggo. Dit en meer blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2009 van uitgeverij Reader’s Digest die bijna 25.000 consumenten in zestien landen vroeg naar hun merkvoorkeur. 



Vertrouwen is niet vanzelfsprekend
Dat vertrouwen niet vanzelfsprekend is, bewijzen de scores van Davitamon, Yves Rocher en Kellogg´s. Alledrie de merken winnen in hun categorie, maar de uitslagen zijn minder overtuigend dan een jaar eerder. Davitamon levert ten opzichte van 2008 tien procent in, Yves Rocher ziet het vertrouwen vrijwel halveren (van negentien naar elf procent) en de merkvoorkeur van Kellogg´s zakt van 59 naar 39 procent. 

Neerlands trots

Reader´s Digest onderzocht deze keer ook lokale productcategorieën. En nog meer dan bij de Europese categorieën bleken Nederlanders trots en loyaal te zijn naar merken van eigen bodem. Zo oogst KLM 69 procent van het vertrouwen, verslaat Vroom & Dreesmann (37 procent) binnen de categorie ´warenhuis´ HEMA (30 procent) en Bijenkorf (zestien procent), en troeft kledingzaak C&A concurrent Esprit af met een verschil van vier procent. Binnen de bestaande categorieën bed, badkamersanitair, dieetproduct, optiekketen en yoghurt zien we één opmerkelijke wijziging. Sanitair specialist Grohe, vorige jaar nog goed voor 30 procent van het vertrouwen, is voorbijgestreefd door onze Koninklijke Sphinx. 

Betrouwbaarheidszegel

Merken die worden gekozen tot meest betrouwbaar merk in hun categorie, mogen een jaar lang exclusief het betrouwbaarheidszegel van European Trusted Brands 2009 gebruiken in alle externe communicatiemiddelen. Zo kan de klant direct zien dat een product door consumenten goed bevonden is.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
 Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
 Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf crisistips voor uw merkstrategie
 Werknemers vaak kritischer over merk dan klanten
 Zes factoren die uw merk geloofwaardig maken
 Zakelijke rijders trouw aan automerk
 
 
reacties
 
Barbara  |   | 
7-05-2009
 | 
10:58 uur
'en troeft kledingzaak C&A concurrent Esprit af'.

Pardon? Als ik bij Esprit zou werken, zou ik het in principe niet erg vinden dat meer mensen hun kleren bij C&A kopen (of ging het om 'vertrouwen', dat werd me niet zo duidelijk). C&A is immers goedkoper, groter, en heeft een bredere doelgroep.

Wat mij wel zou storen is dat C&A in dit stuk als concurrent van Esprit wordt gezien. Kom op zeg.
B Reuling  |   | 
7-05-2009
 | 
15:52 uur
Gelukkig is je merkenvoorkeur nog niet veranderd door de crisis ;)
Sanitair  |   | 
27-10-2021
 | 
11:45 uur
Grohe staat wel bekend als het meest betrouwbare merk in de badkamer wereld. Er is dus zeker een merken voorkeur

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
eBook: de kracht van reviews en e-mail marketing
In dit eBook gaan Spotler en de Feedback Company in op het belang van review marketing en e-mail marketing. Want door deze twee te combineren, ontstaat er een krachtige combinatie die veel voordelen biedt voor je klanten en voor je eigen organisatie. Benieuwd? 
Download het eBook
Lees verder
Nanocoating als nieuwe technologie voor het onderhouden van gepoedercoat materiaal
reacties
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (1) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (1) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
Uitgebreide werkkostenregeling verlengd: meer ruimte voor kerstpakketten (1) 
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
top10
Overheid biedt steeds vaker financiering voor om- en bijscholing
Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste trends in financiële sector
100 procent remote werken de nieuwe standaard
Grootste uitdaging HR is het aantrekken en behouden van werknemers uit verschillende generaties
Slechts zes procent CEO’s van grootste organisaties actief op social media
Medewerkerswelzijn: hoe meet je dat écht goed?
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers
Financieel managers staan steeds vaker open voor factoring
IT-besluitvormer denkt dat bedrijven besparen op cyberbeveiliging ten gunste van andere doelstellingen
Vraag naar moderne mainframes en cloud neemt toe
meer top 10