zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen redenen waarom werknemer niet loyaal is

18 december 2008 - Werknemers voelen zich wellicht loyaler aan hun eigen carrièredoelstellingen dan aan hun werkgever, aangezien één op de tien werknemers zich niet loyaal voelt aan de huidige werkgever en zeventien procent aangeeft dat zij de huidige functie binnen een jaar of minder verruilen voor een andere.

Dit blijkt uit het laatste onderzoek van CareerBuilder.nl onder werknemers en werkgevers in Nederland. "Als werknemers zich niet loyaal voelen aan de werkgever, zijn zij waarschijnlijk minder productief en proactief in hun rol en kijken ze uiteindelijk uit naar een nieuwe functie elders," aldus Wouter Goede, directeur van CareerBuilder.nl. "Terwijl werkgevers de problemen van een gekrompen economie moeten doorstaan, moeten ze in hun budget al rekening houden met aanvullende wervingskosten om voldoende gekwalificeerd talent binnen te houden." 



Prijskaartje

Het prijskaartje van frequente wisselingen kan tamelijk hoog uitvallen. Volgens het onderzoek betaalt 25 procent van de werkgevers gemiddeld 1.000 euro of meer voor het in dienst nemen van een werknemer; tien procent schat deze kosten op 2.000 euro of meer. Ook als werkgevers de kosten van het aannemen van nieuwe werknemers al hebben ingecalculeerd, kan het tamelijk lang duren om die kosten eruit te halen. 40 procent van de werkgevers schatte dat het hen meer dan zesmaanden kostte om de kosten van werving en training van een werknemer die zij in huis haalden, terug te verdienen; elf procent gaf aan dat dit hen meer dan een jaar kostte. 

Redenen

Werknemers geven talrijke redenen aan waarom zij zich niet loyaal aan hun huidige werkgever voelen:
1. Werkcultuur bevalt niet (43 procent)
2. Inspanningen worden niet gezien of gewaardeerd (42 procent)
3. Het gevoel dat de werkgever mij niet waardeert (41 procent)
4. Niet voldoende carrièreperspectieven (37 procent)
5. Te lage beloning (30 procent)
6. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet goed genoeg (26 procent)
7. Ik vind mijn baas niet aardig (26 procent)
8. Het werk is niet uitdagend genoeg (23 procent)
9. Werkgever biedt niet genoeg permanente training of opleiding (twintig procent)

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ICT-manager wil doorgroeien
 Loyaliteit is niet te koop
 Investeren in loyaliteit loont
 Trouwe medewerkers genegeerd
 
 
reacties
 
H Bongers  |   | 
18-12-2008
 | 
08:45 uur
PiT2People heeft een antwoord op uw vraag om medewerkers te motiveren.

Verbeteren van Teams

Het verbeteren van het functioneren is vraaggestuurd. Er zijn geen panklare oplossingen. Het omgaan met mensen is grillig en weerbarstig en elke keer weer anders.
Het behalen van doelstellingen is afhankelijk van individuele inzet. We maken sterke persoonlijke kwaliteiten bij mensen zichtbaar. Sterke punten ontwikkel je sneller. Je bent enthousiaster en gemotiveerd. Deze kwaliteiten in de organisatie benutten levert betere resultaten op en dringt ziekteverzuim terug.

Onze aanpak is interactief en maakt de verschillende gezichtspunten van mensen zichtbaar en bespreekbaar. Het handelen laat keuzes zien. Aspecten die onder meer aan bod komen:
- hoe zien we elkaar en wat zijn onze doelen
- welke factoren zijn van invloed op het team
- structuur en werking van denkvermogen
- groeifasen in een team
- gedragsmotieven

M van de Pasch  |   | 
18-12-2008
 | 
10:21 uur
Het blijft een belangrijk gegeven dat welke werknemer dan ook zich gewaardeerd wil voelen. Doet men dit niet dan is er weinig of geen motivatie. Volgende stap is dan de frustratie die een rol gaat spelen. Waarom zou men zich inspannen als dit toch niet gezien wordt. Hetzelfde geldt voor een kind die wordt beloond wiens prestaties duidelijk vorderen. Ik denk dan ook dat het duidelijk te maken heeft met respect voor die ander. Bij leiding geven hoort dat voorop te staan. Mensen voelen als je je als leidinggevende inzet voor die ander. Geef een werknemer het idee dat hij belangrijk en nodig is evenals een directeur. Je bent immers één van de schakels.Met deze motivatie win je meer sympathie en kun je die ander juist dat duwtje geven. Managementcursussen, ach zal best goed bedoeld zijn. Technische kneepjes van het vak is altijd meegenomen. Alleen ik blijf zeggen dat men zonder inlevingsvermogen zeer zeker weinig voor elkaar krijgt.
Henk van Ouwerkerk  |   | 
18-12-2008
 | 
12:04 uur
Beste heer Bongers,

Mij lijkt 't doen voorkomen dat het niet zo gepast is om op dit forum reclame te maken voor uw bedrijf. Overigens wens ik u wél succes met uw bedrijf, daar u waarschijnlijk de beste intenties zult hebben.
Bakir  |   | 
18-12-2008
 | 
16:43 uur
Bedrijfscultuur en diversiteit zij tegenwoordig medebepalend voor het berijfsresultaat.Alleen met de visie en strategie red je dat niet meer.Voldoende draagvlak is een onmisbaar element om het bedrijdssucces en werknemrstevredenheid te blijven in balans te houden!
Lynn  |   | 
19-12-2008
 | 
11:19 uur
Ik krijg het gevoel dat de werknemer de zwarte piet krijgt toegeschoven.

Eerlijkheid is heel belangrijk !!

Dus niet zeggen bij een vast contract wordt er opnieuw gekeken naar het salaris en als het punt daar is blijkt men niet bereidt te zijn om naar het salaris te kijken, maar dit wel te doen na een beoordelingsgesprek alleen dit gesprek is er nooit gekomen, dit geldt voor ruim 50 werknemers binnen ons bedrijf

Arbeidsvoorwaarden niet nakomen, zeggen dat men met een pensioenvoorziening bezig zijn en er blijkt helemaal niets van waar te zijn.

Goed personeel binnen halen je dingen beloven en dan niet nakomen dat motiveert een werknemer echt niet.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10