zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft bedrijven gaat snijden in personeelsbestand

17 december 2008 - Bijna een derde van alle organisaties wereldwijd verwacht de financiële doelstellingen niet te halen.  Bijna tweederde geeft aan nog wel op koers te liggen. De gevolgen zijn merkbaar: 48 procent van de bedrijven bevriest of snijdt in het personeelbestand.

Dat blijkt uit onderzoek van Hay Group. Over het algemeen komen de resultaten van Nederland overeen met de onderzoeksresultaten wereldwijd. Nederlandse organisaties zijn nog iets positiever over de bedrijfsresultaten: 27 procent verwacht een minder goed bedrijfsresultaat ten opzichte van 31 procent wereldwijd. "Ondanks dat het effect van de economische crisis niet overal even sterk is, geven veel organisaties aan dat de economische crisis voor hen goed merkbaar is", zegt Bart Godthelp van Hay Group. 



Kans

De meeste Nederlandse organisaties maken zich echter nog niet veel zorgen en zien de economische crisis juist als een kans. Zorgen die er zijn hebben vooral betrekking op het belonen, motiveren en uitdagen van medewerkers op belangrijke strategische posities. "Het behouden van talent is nu van het grootste belang," aldus Willem van der Lee van Hay Group. "Als extra financiële beloning echt niet binnen de mogelijkheden valt, leg dan de nadruk op een niet-materiële beloning, zoals carrièreontwikkeling, interessant en belangrijk werk. Deze niet-financiële erkenning kan de betrokkenheid van toptalent vergroten." 

Bevriezen of snijden

Bijna de helft (48 procent) van de bedrijven wereldwijd bevriest of snijdt in hun personeelsbestand. Van de Nederlandse organisaties overweegt 17 procent om het personeelsbestand in te krimpen. Nederlandse bedrijven (5 procent) blijken echter wel minder te snijden in de staf dan mondiaal gezien(7,5 procent). "Dit valt dus relatief mee, gezien de beschreven malaise in kranten en journaals. Vijf procent is zo slecht nog niet, zeker in verhouding tot het Europese gemiddelde van 9,2 procent," vertelt Godthelp. 

Geen salarisstijging

Bijna tweederde van de bedrijven is bezig of overweegt het (de) stijgingspercentage(s) van het basissalaris te herzien. "De stijgingspercentages voor 2009 zijn veelal eerder dit jaar vastgesteld en vormen nu vaak het voornaamste bezuinigingsgebied," licht Van der Lee toe. "Veel managers vergeten dan dat juist werknemers cruciaal zijn om de crisis te weerstaan. Zij houden de organisatie draaiende en investeren in hun toekomst betaalt zich uiteindelijk terug." 

Grootste zorgen werknemer

Naast werkgevers, maken ook werknemers zich zorgen over gevolgen van de crisis. Het grootste zorgenkindje is hun baan, gevolgd door de impact op hun salaris. "De deelnemende bedrijven geven aan dat hun medewerkers zich het meeste zorgen maken over baanzekerheid, het gevaar van ontslagen en salarisinperkingen. Ze vragen zich af of ze op den duur in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Besteed aandacht aan de angsten die mensen hebben en zorg voor een helder doel voor iedereen," besluit Van der Lee.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoogopgeleide werkzoekende niet bang voor crisis
 Ontslagangst stimuleert populariteit opleidingen
 Crisis leidt niet tot ontslagangst
 Acht tips om een baan te vinden tijdens een recessie
 
 
reacties
 
H Bongers  |   | 
17-12-2008
 | 
08:51 uur
PiT2People heeft een antwoord:
Verbeteren van Teams
Het verbeteren van het functioneren is vraaggestuurd. Er zijn geen panklare oplossingen. Het omgaan met mensen is grillig en weerbarstig en elke keer weer anders.
Het behalen van doelstellingen is afhankelijk van individuele inzet. We maken sterke persoonlijke kwaliteiten bij mensen zichtbaar. Sterke punten ontwikkel je sneller. Je bent enthousiaster en gemotiveerd. Deze kwaliteiten in de organisatie benutten levert betere resultaten op en dringt ziekteverzuim terug.

Onze aanpak is interactief en maakt de verschillende gezichtspunten van mensen zichtbaar en bespreekbaar. Het handelen laat keuzes zien. Aspecten die onder meer aan bod komen:
- hoe zien we elkaar en wat zijn onze doelen
- welke factoren zijn van invloed op het team
- structuur en werking van denkvermogen
- groeifasen in een team
- gedragsmotieven


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10