zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer bankiers die niet weten wat ze doen graag!

24 oktober 2008 - Gezien de huidige situatie moet je wel lef hebben om te beweren dat bankiers op hun best zijn als ze geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Maar dat is precies wat een Californische academicus suggereert.

Na onderzoek naar twee grote Amerikaanse investeringsbanken, stelt Alexandra Michel van de Marshall School of Business, dat juist zeer onzekere bankiers degenen zijn die de beste resultaten behalen – omdat juist zij veranderingen in de markt het snelst zien en daar ook op reageren. In haar boek ‘ Bullish on Uncertainty: How Organizational Cultures Transform Participants’ concludeert ze dat banken die meegaan in de onzekerheid beter presteren dan degenen die proberen de onzekerheid te reduceren. 



Twee banken

Ze bestudeerde hiervoor twee banken. De eerste hanteert een conventionele bedrijfsvoering, waarin de strategie duidelijk omlijnd is en waarin de bankiers duidelijk omlijnde rollen en doelstellingen toegewezen krijgen. Nieuwelingen worden methodisch klaargestoomd voor hun functie, krijgen werk toebedeeld dat precies aansluit bij hun ervaring, krijgen duidelijke doelstellingen, enzovoort.
De andere bank doet het helemaal anders. Daar worden nieuwe bankiers overspoeld met statistieken over de gevolgen van hun acties, van de kosten van de kleurenkopieën tot verloren deals. Bovendien worden projecten niet toebedeeld op basis van ervaring maar puur op beschikbaarheid. Zo kan het voorkomen dat junioren het werk doen van directeuren en vaak aan deals werken waarvoor ze helemaal geen opleiding hebben. Verrassend genoeg presteert die tweede bank beter. 

Vraagtekens

In de bank waar onzekerheden zoveel mogelijk geëlimineerd worden, ontstaat namelijk een cultuur waarin de bankiers te zelfverzekerd zijn en waar geen vraagtekens gezet worden bij hun kunnen. Daardoor zien ze niet dat de situaties veranderen of dat bepaalde kennis niet langer toepasbaar is. Michel: "Dit onderzoek toont aan dat mensen beter zijn in complexe taken als ze minder weten. In dat geval stellen ze vaststaande aannames namelijk eerder ter discussie en staan ze meer open voor samenwerking." Ze gaat zelfs zo ver te stellen dat nou net de banken die nergens hun vraagtekens bij zetten, de huidige financiële crisis in de hand hebben gewerkt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 '‘Kudde denken' leidde tot economische crisis’
 Managers moeten de werkvloer op
 Vier tekenen dat het mis gaat
 Tien vragen en antwoorden met betrekking tot de kredietcrisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10