zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse bedrijven niet zo milieubewust

24 september 2008 - Meer dan een kwart van de Nederlandse bedrijven neemt geen maatregelen om het milieu te sparen en klimaatverandering tegen te gaan. In vergelijking met Europese buurlanden is dit veel. Dit blijkt uit het ‘Atradius Climate Change Effects’ onderzoek, zo schrijft Marketing Online.

Belgische en Duitse bedrijven nemen het vaakst milieuvriendelijke maatregelen (respectievelijk 88 en 89 procent). Van de Nederlandse ondernemers die wel iets doen, neemt 25 procent actie om het energieverbruik te verminderen, elf procent gebruikt energiebesparend bouwmateriaal en eenzelfde percentage produceert op een milieuvriendelijkere manier. 



Hevige regenval

Tijdens het onderzoek werd onder meer gevraagd naar de effecten die bedrijven verwachten van klimaatverandering, maar ook naar de maatregelen die ze bereid zijn te treffen om klimaatverandering tegen te gaan. Op dit moment zegt een derde van de Nederlandse bedrijven gevolgen van klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te ervaren. Nog eens 38 procent verwacht de komende tien jaar beïnvloed te worden door extreme weersomstandigheden. Nederlanders zijn vooral bang voor hevige regenval (45 procent), hittegolven (31 procent) en storm (31 procent). Duitse en Britse bedrijven vrezen vooral storm (respectievelijk 74 en 72 procent). 

Minder energie

Europese bedrijven kiezen nu vooral voor vermindering van hun energiegebruik (33 procent) het scheiden van afval (negen procent, behalve in Italië waar deze maatregel met 34 procent op nummer één staat) en milieuvriendelijker produceren (zeven procent). In Nederland liggen die percentages respectievelijk op 25 procent, drie procent en elf procent. 

Toekomstige generaties

Hoewel de meeste ondervraagden zich geen zorgen maken over toekomstig zakelijk succes door klimatologische veranderingen, zijn ze wel bezorgd als het gaat om de impact van de klimaatveranderingen op toekomstige generaties. Al maken ook dan de Nederlanders zich het minst druk. In Frankrijk maakt 86 procent zich hierover zorgen, in België 83 procent, in Italië 79 procent en in Nederland slechts 59 procent.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Milieubewustzijn leidt nog steeds niet tot minder prints
 Groene actie stimuleert betrokkenheid
 Stroomverbruik ICT vergeten bij milieuvriendelijke initiatieven
 Bedrijfsleven boos over stopzetten fiscale aftrek van milieu-investeringen
 
 
reacties
 
Marc Heddes  |   | 
8-10-2010
 | 
11:38 uur
Milieu bewust zaken doen is wel degelijk in opkomst. Veel bedrijven staan meer en meer open voor alternatieven. Zo beseffen steeds meer bedrijven dat kartonnen-/papieren tassen helemaal niet zo milieu vriendelijk zijn als men dacht.Wij bieden GaiaKraft als alternatief. De voordelen zijn enorm. Minder energie gebruik voor de productie, geen gebruik van bomen, water en bleekmiddelen. Natuurlijk is het nog beter om helemaal geen gebruik te maken van bijvoorbeeld tassen. Maar dat is niet de realiteit. Dus als het dan toch moet is het verstandig om het te gebruiken materiaal bewust te kiezen.
In die zin zijn we zeker op de goede weg.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10