23 september 2008 -
Net zoals bij succesverhalen bestaan we ook opmerkelijke overeenkomsten tussen de grootste zakelijke blunders. Dat stellen journalist Paul Carrol en managementvorser Chunku Mui van de Harvard Business Review.
6Minutes.be zet de zeven verleidingen op een rijtje.
1. Het waanbeeld van de synergie
Vaak wordt gedacht dat ondernemingen met aanvullende sterkten samen automatisch betere producten zullen produceren en betere prestaties zullen neerzetten. Maar de cultuurverschillen en toegepaste systemen kunnen alsnog te verschillend zijn om tot goede resultaten te leiden.
2. Falend financieel management
Managers, vooral CFO’s, geven niet graag toe dat hun cijfers onrealistisch zijn. Ze houden vast aan te optimistische prognoses, met het gevolg dat hun budget finaal de mist ingaat.
3. Koppigheid
Managers geven niet graag toe dat hun strategie niet meer effectief inspeelt op het marktgebeuren.
4. Pseudo-gelijkenis
Een expertise in één domein hoeft niet toepasbaar te zijn op een ander.
5. Blindstaren op techniek
Bedrijven staren zich wel eens blind op technologie en houden geen rekening met omslachtige installatie en ingewikkeld gebruik. Een strategie die teveel steunt op één technologie zit snel in de gevarenzone.
6. Klakkeloos samenvoegen van functies
Twee functies samenvoegen omdat er te weinig werk is voor twee personeelsleden kan averechts werken. Iemand die goed presteert in één functie hoeft dat immers niet te doen in de andere.
7. Fusie zonder voorbereiding
Kleine entiteiten of bedrijfjes samenvoegen resulteert niet automatisch in kostenbesparing en zeker niet in een versterking van het imago.
Bron:Harvard Business Review, 6Minutes