zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven desastreuze zakelijke verleidingen

23 september 2008 - Net zoals bij succesverhalen bestaan we ook opmerkelijke overeenkomsten tussen de grootste zakelijke blunders. Dat stellen journalist Paul Carrol en managementvorser Chunku Mui van de Harvard Business Review.

6Minutes.be zet de zeven verleidingen op een rijtje. 



1. Het waanbeeld van de synergie

Vaak wordt gedacht dat ondernemingen met aanvullende sterkten samen automatisch betere producten zullen produceren en betere prestaties zullen neerzetten. Maar de cultuurverschillen en toegepaste systemen kunnen alsnog te verschillend zijn om tot goede resultaten te leiden. 

2. Falend financieel management

Managers, vooral CFO’s, geven niet graag toe dat hun cijfers onrealistisch zijn. Ze houden vast aan te optimistische prognoses, met het gevolg dat hun budget finaal de mist ingaat. 

3. Koppigheid

Managers geven niet graag toe dat hun strategie niet meer effectief inspeelt op het marktgebeuren. 

4. Pseudo-gelijkenis

Een expertise in één domein hoeft niet toepasbaar te zijn op een ander. 

5. Blindstaren op techniek

Bedrijven staren zich wel eens blind op technologie en houden geen rekening met omslachtige installatie en ingewikkeld gebruik. Een strategie die teveel steunt op één technologie zit snel in de gevarenzone. 

6. Klakkeloos samenvoegen van functies

Twee functies samenvoegen omdat er te weinig werk is voor twee personeelsleden kan averechts werken. Iemand die goed presteert in één functie hoeft dat immers niet te doen in de andere. 

7. Fusie zonder voorbereiding

Kleine entiteiten of bedrijfjes samenvoegen resulteert niet automatisch in kostenbesparing en zeker niet in een versterking van het imago.


Bron: Harvard Business Review, 6Minutes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf redenen waarom de meeste projecten mislukken
 Niet cultuur maar manager oorzaak van mislukte fusie
 Zwijgen grootste oorzaak mislukte projecten
 Tien hardnekkige fouten bij fusies
 
 
reacties
 
Matthijn  |   | 
23-09-2008
 | 
09:24 uur
De HBR is een waanzinnig goed blad, ik kan het iedereen aanbevelen. Het ontbreken van communicatie en openheid vormen de kern van deze problemen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10