zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werk is slecht voor de gezondheid

4 september 2008 - Meer dan een kwart van de Nederlandse werknemers zegt dat hun werk een negatieve invloed heeft op hun gezondheid. Driekwart van de werknemers zegt dat hun werkgever meer mogelijkheden moet bieden voor een betere gezondheid en fitheid op de werkvloer.

Uit internationaal onderzoek in opdracht van Kelly Services, blijkt dat gebrek aan erkenning en slecht arbeidsmoreel oorzaken zijn van gezondheidsproblemen, stress en slapeloosheid. 



Werkomgeving

Volgens Sharon Montsanto, Marketing Manager Benelux bij Kelly Services, blijkt dat de werkomgeving een grote invloed heeft op de manier hoe mensen naar hun eigen gezondheid en welzijn kijken. "Voor veel werknemers geldt dat het werk een duidelijk effect heeft op hun gezondheid. Mensen brengen veel van hun tijd door op de werkvloer. Daarom is het verstandig om te kijken welke mogelijkheden er zijn om werk en gezondheid in balans te brengen," 

Oplossingen
De belangrijkste oplossingen voor deze problemen zijn, volgens de werkenden, flexibele werktijden, toegang tot een sportschool en minder stress binnen de werkomgeving. Niet alle mogelijk oplossingen zouden op kosten van de baas hoeven te zijn. Verder zeggen de werknemers dat ‘betere communicatie met de staf’ ook zou bijdragen aan een betere gezondheid. 

Smoesjes en schuldgevoel
Dertien procent heeft zich wel eens ziek gemeld zonder daadwerkelijk ziek te zijn. 28 procent daarentegen krijgt een schuldgevoel aangepraat als ze zich ziek melden, zelfs al zijn ze nog zo beroerd.

 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse werknemer zit goed in zijn vel
 Oudere werknemer is vitaler dan jongere
 Gezondheidsmanagement loont
 Gezondheid werknemers doet werkgever weinig
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
4-09-2008
 | 
08:54 uur
Het lijkt een kort artikel, maar wanneer er zaken als stress, communicatie, gezondheid en vorm van leidinggeven even snel wordt genoemd, dan mag je er zeker over nadenken.
Het gaat over de werkgever die oog heeft voor ARBO zaken, oog heft hoe je met mensen omgaat, oog heeft over wat goede communicatie betekend.
Een aardige opsomming van veel zaken die op de werkvloer spelen en dat al jaren doen.
Hier geldt gewoon weer goed werkgeverschap en niets meer. Daar kan een Arbodienst goede adviezen in geven. De stijl van leidinggeven is bepalend en veiligheid of het gevoel van veiligheid is ook een belangrijke factor.
De poortwachterwet heeft bij sommige bedrijven het gevolg gehad, dat er gejaagd wordt op zieke werknemers, zonder serieus naar de omstandigheden te kijken. Bepaalde bureaus bieden hun diensten aan en gaan zo ver dat ze bijna het huis van de weknemer binnenvallen! Er kan nog heel veel verbeterd worden aan bedrijven en ook hier geldt, doe dit samen met de werknemers, dan is de draagkracht tot verbeteringen het grootst!
Bert Huisman  |   | 
4-09-2008
 | 
09:43 uur
Om te beginnen moet het denkbeeld dat verbetering van arbeidsomstandigheden ten koste van de Baas gaat van tafel!

Het is alom bekend dat mensen, die met plezier in een leuk team, met een aardige baas die af en toe ook zijn waardering uitspreekt, aan een missie werken veel meer energie hebben en dus effectiever kunnen zijn dan degenen die niet lekker in hun vel zitten.

Is dit het land Utopia wat ik beschrijf? Nee hoor! Zonder geld en met goede omgangsvormen kan er al heel veel gewonnen worden.

Stress en ongezonde werkomstandigheden krijgen aandacht in de nieuwe ARBO wet. Die regelt verantwoordelijkheden voor werkgever en werknemer. Das mooi, hoeven we daar niet meer over te tobben.

Beste werkgevers en beste werknemers. Die wet regelt een basis, maar het gaat om de praktijk. Hoe willen we met elkaar en elkaars belangen omgaan. Staan we tegenover elkaar of schouder aan schouder?

Goede arbeidsomstandigheden zijn essentieel, laten we het daar over eens zijn. Personeel is schaars, ook een feit. Ik verwacht dat het wel goed komt en dat de trend om MVO maatschappelijk verantwoord ondernemen te stimuleren een steentje kan bijdragen.

Een goede werksfeer vraagt om betrokkenheid, respect, waardering en erkenning. Wedden dat het al snel leuker wordt en wedden dat er wel door de baas zelf of door de teamleden bij de zieke collega een bloemetje aan huis wordt bezorgd, in plaats van een anonieme bezorger te sturen.

Enuh ziek is ziek he? Een gemotiveerd team genoot wil spelen, vraag dat maar eens aan de bankzitters bij het dameshockeyelftal bijvoorbeeld!

Ik zou zeggen probeer het eens.

Bert Huisman
Manyways coaching
John L.M Alders  |   | 
4-09-2008
 | 
10:22 uur
Het belangrijkste is, SERIEUS genomen te worden, een luisterend oor en vooral .................. afspraken nakomen van leidinggevenden.
Zoals gememoreerd,dat de stijl van leidinggeven, oog voor de mensen op de werkvloer en vooral ..goede communicatie zijn bepalend voor een goed werkgeverschap.
jan  |   | 
4-09-2008
 | 
10:28 uur
een belachelijke opmerking... werken is juist gezond!!! wie dat heeft bedacht.. weet beslist niet wat werken is... Leuk werk.. collega's.. je bent een groot deel van je leven op je werk...ondanks de moeilijke stress situaties moet je er ook zelf iets van kunnen maken.. tja ben je alleen geintresseerd in je salaris, heb je echt wel pech...je produktieviteit is dan nul.........maar ook werknemners die schelden enzo...moet je mijden.. of heropvoeden..
P.Harpenslager  |   | 
4-09-2008
 | 
15:33 uur
Wanneer iedereen zijn/ haar verantwoordelijkheid neemt, werken werkgever en werknemer samen aan een gezond werkklimaat. Wanneer een werknemer niet op zijn/ haar plek zit moet je in gesprek met de werkgever en andersom. Dit voorkomt irritaties en vooral arbeidsverzuim.

Werknemer en werkgever kijk in de spiegel en wanneer je zaken niet kunt veranderen, moet je kijken naar een andere oplossing. Afscheid van elkaar nemen kan een oplossing zijn.



Manuel Garcia  |   | 
5-09-2008
 | 
08:24 uur
Dat werken slecht zou zijn voor de gezondheid is grote vlauwekul, wat slecht is voor de gezondheid is de druk dat op de werknemers wordt uitgeoefend, zodra de winst in een organisatie iets daalt wordt er gelijk een memo rondgedeelt met het verzoek mee met de organisatie te denken waar op wordt gewezen rekening met de uren te houden, dus een stapje extra nemen, minder koffie, letten op een extra A4 en uitendelijk mensen op een dwingende wijze vroeger naar huis sturen zonder te denken aan morele consequenties van de werknemers. Dus het slechte van werken is enkel maar het slechte beleid van de organisaties, wij zijn goed op weg om een tweede wereld land te worden waar het volloopt met water en de intelligentie naar helders verhuisd.
Ton  |   | 
5-09-2008
 | 
10:07 uur
Werk slecht voor de gezondheid? Nee, normaal niet. Als je tenminste niet met je neus in de giftige chemicaliën wordt geduwd of iets dergelijks.

Slecht leidinggeven maakt het werk ongezond, zorgt voor grijs ziekteverzuim, slechte prestaties op den duur, groot verloop en te hoge werkdruk, slapeloosheid enz.

Aleen nemen en eissen werkt niet, er moet een wisselwerking zijn en respect.

Zorg dat je medewerkers zich een team voelen, en als team werken. Coach ze bij het uitvoeren van hun werkzaamheden en neem ze serieus.
Zorg voor oplossingen en een redelijke vergoeding en een interessante inhoud van de werkzaamheden. Dan is werk ook niet meer (onnodig) schadelijk voor de gezondheid.

Eigenlijk te gek voor woorden dat we elkaar hierop moeten attenderen....

Een ding weet ik wel, na 20 jaar leidinggevende ervaring, onnodige psychische stress, door slecht leiderschap, zorgt voor heel wat grijs verzuim en uiteindelijk voor verloop en slechte ervaringen.

Het wordt hoog tijd dat de laatste fossielen wakker worden of van hun troon vallen. Dat zijn niet per definitie managers maar ook de eigenaren van bedrijven. Deze eigenaren zijn bezig hun bedrijven de nek om te laten draaien door een mismanager wiens grootste ''skill'' is zijn ellendige manier van managen te verhullen en het zoeken van ''zwarte pieten'' die de schuld krijgt van de slechte resultaten.
Ze ruimen iedere klokkenluider uit de weg.

Ik vind het niet erg als eigenaren te lamlendig zijn om dergelijke zaken op te merken of in te grijpen maar ik heb te doen met al die hard werkende mensen die hun brood verdienen bij zo'n bedrijf. Zo afhankelijk zijn van het bedrijf dat ze hun mond niet durven op te doen over dergelijke zaken.

Aaargh! Grrrr!

Sandra  |   | 
10-09-2008
 | 
00:25 uur
Hallo, ik ben sinds 2003 stevig op zoek geweest naar een baan als webmaster omdat de id-banen werden opgeheven moest ik samen met drie anderen maar verdwijnen. En die zogenaamde ondersteuning is een lachertje. Zelfs bij het UWV maken ze fouten die mij financieel de das om hebben gedaan. Tenslotte moest ik noodgedwongen naar het buitenland en alles achterlaten wat ik ooit heb opgebouwd. Het ergste van alles vond ik dat de naaste buren het bij de woningbouw hadden gemeld, en mijn kinderen daardoor het huis ook uit moesten. Je bent in Nederland te oud en te duur. Maar goed, dan kom je op een Helpdesk te werken, waar ze zoveel druk op je uitoefenden dat je alle stappen moest verantwoorden en als slaven behandeld werd, sneller nog sneller en ach dat je de klant goed wilt helpen.. who cares. Constant wisselingen met personeel omdat het de meeste slechte baan is die ik ooit heb meegemaakt. Bij het ene bedrijf kreeg je 3 weken een brainwash daarna werken onder hoogspanning en tenslotte kregen wij te horen dat ze naar Bulgarije gingen vanwege de lage lonen. Gelukkig heeft een collega mij aan een andere baan kunnen helpen. Ik moet zeggen dat ik stomverbaasd ben over dit soort bedrijven. Wat bij het andere bedrijf de trainingsperiode zou zijn, blijkt dus helemaal niets voor te stellen, je wordt aan de computer gezet, kijkt bij de anderen wat zij doen, probeert jezelf waar te maken, maar dat geeft totaal geen voldoening. Bovendien zijn ze te beroerd om iemand in te schakelen die je goed kan trainen, en uitleg kan geven over het systeem waarmee je werkt. Een collega die 3 jaar ervaring heeft, krijgt allerlei vragen van de nieuwe krachten. Dat is de reden dat hij constant zit te mopperen. Bovendien voelt hij zich nu geroepen om heer en meester over ons te spelen. Hij beseft dat hij alle macht in handen heeft. Wij zitten de hele dag in een kleine werkruimte met een paar boven-raampjes en de airconditioning staat vrij koel. De leiding is heel sympathiek bij dit bedrijf maar naar mijn gevoel onkundig. Ik lig er 's nachts wakker van, of ben in mijn dromen aan het werk, met als het ware de angst om een fout te maken omdat ik mezelf toch verantwoordelijk voel. Dan kan je zeggen zoek iets anders, maar helaas ben ik niet in die positie om zomaar van baan te wisselen. Met alle negatieve ervaringen van Nederland nog in het hoofd. Hetgeen een grote inbreuk op mijn gezondheid heeft gedaan. Ik mis mijn kinderen ontzettend, maar ja met een uitkering van 728,00 euro per maand worden de rekeningen niet betaald, en raak je alleen verder in de schulden. Ik vraag mij geregeld af waarom gebeurd dit alles? Mensen die willen werken worden het land uitgejaagd, ik ben toch niet bejaard met mijn 51ste jaar?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10