zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager is te gek op macht om te delegeren

13 augustus 2008 - Veel managers zijn terughoudend met het delegeren van werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Waarom? Omdat ze simpelweg gek zijn op controle, macht en het uitoefenen daarvan. Dit stelt Felix Dennis, voorzitter van uitgeverij Dennis Publishing op Express.be.

Dit soort leidinggevenden zullen volgens Dennis alleen delegeren als de betreffende zaken de ontvanger vrijwel zeker boven de pet gaan. Op die manier frustreren deze managers zowel de productiviteit als de stemming op de werkvloer. En dat kan weer leiden tot een hoog ziekteverzuim. 



Klonen

Delegeren is een vak apart maar ook de bouwsteen van een onderneming. Het prikkelt immers en geeft zo zowel prestaties als de moraal een boost. Managers moeten overigens wel oppassen niet te zoeken naar `klonen` van zichzelf wanneer ze delegeren of promoties uitdelen. Iedereen heeft immers zijn eigen sterke en zwakke kanten en daar moeten ze gebruik van maken. 

Onbelangrijk

Daarbij moet de delegerende manager er zich van bewust zijn dat zijn werk in wezen minder belangrijk is dan dat van zijn werknemers. Hij coördineert slechts en delegeert om de besluitvorming te verbeteren, anderen te stimuleren en om zijn eigen zwakten aan te vullen.


Bron: The Conference Board Review, Express.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Macht onthult het ware karakter
 Machtsinzet topmanager bepaalt succes
 Tien geheimen van succesvol delegeren
 Delegerende manager niet altijd de beste
 
 
reacties
 
Jeannette Lamme  |   | 
13-08-2008
 | 
08:44 uur
Gek op macht? Sommigen vast, maar bij velen blijkt bij nader onderzoek niet de macht, maar de angst de drijfveer om de controle te houden en weinig ruimte te geven, (te) weinig te delegeren. Angst voor confronteren, aanspreken en tot èchte gesprekken komen met medewerkers, collega's, leidinggevenden en klanten, maken dat managers hun ''machtspositie'' krijgen. Ik schrijf krijgen, omdat het een onbedoelde en ongewenste positie is, vaak ook voor de managers zelf. In organisatieopstellingen zie ik keer op keer de patronen, waarin zowel medewerkers als managers zelf onbedoeld de ''verkeerde'' positie innemen. En dat is wat je met organisatieopstellingen ook mooi kunt veranderen: als het beeld helder wordt, het patroon, dan kunnen managers èn medewerkers een nieuwe/andere positie innemen. Daarna kan weer voldaan worden aan alle systeemvoorwaarden: een plek voor iedereen, een juiste rangorde, en een balans in geven en nemen.
Ad de Beer  |   | 
13-08-2008
 | 
10:14 uur
We moeten voorzichtig zijn met dit soort onderzoeken, zeker als ze gepubliceert zijn ten zuiden van Breda of Maastricht.
De Belgische management cultuur is meer op macht gebaseerd dan onze eigen typisch hollandse cultuur van overleg en medezeggenschap.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10