zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Toptalent kiest liever voor persoonlijke begeleiding

9 juli 2008 - Grote ondernemingen laten het rekruteren van aankomend talent te vaak over aan onervaren corporate recruiters. Hierdoor laten bedrijven kansen liggen als het gaat om hun streven jong gedreven talent binnen te halen en te ontwikkelen.

Ook de werking van de centrale inkooporganisatie en de daaruit voortkomende keuze voor externe werving & selectie bureaus is hier overigens debet aan. Op het gebied van HR–diensten maken grote ondernemingen veelal gebruik van ‘Preferred Suppliers’. Deze worden geselecteerd door de centrale inkooporganisatie die afspraken maakt voor de gehele organisatie die tot stand komen op basis van kwantiteit, kwaliteit en prijs. 



Persoonlijke begeleiding

Uit databaseonderzoek onder de ingeschreven professionals bij het Hilversumse bureau Neskon Executive Search blijkt echter dat steeds meer jong talent bewust kiest voor persoonlijke aandacht en begeleiding bij het vinden van een nieuwe uitdaging. En dat gaat vaak verloren bij centrale inkoop. "Uit onderzoek blijkt dat hierdoor de kleinere aanbieders weinig tot geen kans maken een contract af te sluiten. De centrale inkoopafdeling trekt vaak onterecht in twijfel of een kleinere partij voldoende continuïteit waarborgt. Het zijn evenwel met name deze kleinere partijen die specialistische marktkennis hebben en een groot persoonlijk netwerk goed weten te onderhouden op basis van hun aantoonbare ervaring aan zowel opdrachtgevers- als aan kandidatenkant," aldus Aert van Seggelen, directeur Neskon. 

Geen continuïteit

"Het zit goed mis in de HR-branche wat betreft het werven van jong potentieel", zegt Marieke van Seggelen, consultant en manager Young Potentials. "De ‘Preferred Suppliers’, zoals ondermeer Randstad, Yacht, YER, Vedior en DPAFlex hebben vooral veel enthousiaste jongelingen in dienst die iedere negen maanden een andere functie bekleden. Van enige continuïteit, laat staan het opbouwen van ervaring en een goed netwerk, is geen sprake. De grote ondernemingen merken hier niets van, want deze bedienen zich eveneens van onervaren recruiters," aldus Van Seggelen. 

Talent kiest voor kleine partij

"Het is in ieder geval ontegenzeggelijk waar dat hierdoor deze grote ondernemingen vaak veel gedreven jong talent aan zich voorbij laten gaan. Die schrijven zich namelijk liever in bij de kleinere bureaus die veelal werken voor de ondernemingen zonder inkoopafdeling. De persoonlijke aandacht die je daar als kandidaat ondervindt wordt gewaardeerd. Maar ook de wetenschap dat bij een interessante vacature niet enorme hoeveelheden CV’s wordt gedumpt bij de opdrachtgever, maar slechts gemiddeld drie kandidaten worden voorgesteld, is reden voor jonge getalenteerde professionals steeds selectiever een bureau te kiezen. De kleinere bureaus zijn daarbij sterk favoriet, zo blijkt uit ons kwalitatieve onderzoek," aldus Van Seggelen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Selectiemethodes zijn uit de tijd
 Interim bureau uitgespeeld?
 Wervingsbranche verziekt arbeidsmarkt
 Vindt en bindt toppers met meer investeringen in recruitment
 Bedrijven doen massaal concessies bij aannemen personeel
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
9-07-2008
 | 
08:43 uur

Inderdaad, er wordt steeds meer gekozen voor oproepbare diensten als business consultant, directiecoach of commissaris. Meestal zijn deze ook snel inzetbaar, met resultaten op kortst mogelijke termijn.

Herman Oosterhof, Kommisseur.
Wolter Kloosterboer  |   | 
10-07-2008
 | 
09:10 uur
Het onderzoek dat hier wordt gepresenteerd klinkt wel erg als een zelfverstopt paasei. Bovendien op basis van kwalitatiefonderzoek (waardoor per definitie geen uitspraken kunnen worden gedaan over de gehele populatie) en met misleidende informatie over de concurrent (oa mbt de gemiddelde verblijfsduur van de intercedent). Kortom, leuk verkoopverhaal maar nauwelijks nieuwswaardig.
Ron  |   | 
20-07-2008
 | 
12:31 uur
Kan je wel spreken van een onderzoek of van een profilering van het eigen bedrijf?
Goede HR&O afdelingen weten heel goed wat ze doen, eigenlijk horen ze zelf de mensen te vinden. Wanneer de inkoper bepaald wie en wat er wordt ingekocht als deskundig bureau, sluit dan je zaak maar, dus wanneer het bedrijf op deze wijze werkt, dan verdient het ook niet beter dan wat ze krijgen.
Grote bedrijven zijn inderdaad niet zo stom en kleine ondernemers en dan bedoel ik echte ondernemers, die weten precies wie en wat ze moeten contacten.
Inderdaad Wolter het is een leuk verkoopverhaal met heel weinig waarde.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10