20 juni 2008 -
Misverstanden tussen managers en medewerkers kosten het bedrijfsleven 37 miljoen dollar per jaar. Toch probeert slechts een op de drie bedrijven hier iets aan te doen. Dat concludeert Cognisco na onderzoek.
Het assessmentcentrum definieert misverstanden als: acties die werknemers ondernemen op basis van verkeerd begrepen of verkeer geïnterpreteerde bedrijfspolicies, bedrijfsprocessen, functiebeschrijvingen of een combinatie van deze drie. Door dit probleem te negeren lopen bedrijven grote risico’s, denk aan nalatigheidskzaken, veiligheidsproblemen en juridische geschillen.
Vertraging en andere kostenposten
De belangrijkste kostenpost van dergelijke misverstanden komt op het conto van ongeplande vertragingen, gevolgd door slechte inkoopbeslissingen en – in het ergste geval – rechtszaken. Andere kostenposten zijn boetes, genoegdoeningen, belastingtoeslagen en minder winst. Als ook de negatieve invloed op merkwaarde, reputatie en klanttevredenheid meegeteld worden, lopen de kosten zelfs nog hoger op.
Brancheverschillen
Misverstanden kosten de bankwereld het meeste, omdat foute beslissingen hier vaak met grote bedragen gepaard gaan. De transportsector meldt de laagste kosten. Ook de petrochemische en de farmaceutische industrie hebben te maken met relatief grote financiële risico’s ten gevolge van misverstanden.