zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europese topmanagers herzien strategie door dure Euro

6 mei 2008 - Het einde van de opmars van de Euro is nog niet bereikt. Een groot aantal Amerikaanse topmanagers verwacht zelfs dat de koers binnen afzienbare tijd de twee dollar zal overstijgen.

Vooral Europese bestuurders stemmen hun strategie en beleidsvoering dan ook af op de hoge koers van de Euro ten opzichte van de dollar. Dit en meer blijkt uit internationaal onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants onder 255 CEO’s uit de VS en Europa, waaronder Nederland. 



Recordhoogte
De Euro heeft inmiddels een recordhoge koers bereikt van 1,60 dollar en de opmars is nog niet ten einde. Wereldwijd worden inmiddels meer dan de helft van alle investeringen gedaan in Euro’s en zijn er meer Eurobiljetten in omloop dan dollarbriefjes. "Centrale banken, regeringen en topmanagers schakelen massaal over van dollars naar Euro’s," vertelt Arnoud van der Slot, lid van het management team van Roland Berger Strategy Consultants. " 

Euro versus dollar

Over of de Euro op de lange termijn echt een bedreiging vormt voor de – tot voor kort ongenaakbare – dollar, lopen de meningen van topbestuurders uit de VS en de EU uiteen. "Terwijl de Europeanen dit wel degelijk voor mogelijk achten, stelt driekwart van de Amerikaanse topmanagers juist dat de Europese munt nooit en te nimmer een serieuze concurrent wordt van de dollar. Daar is Europa militair en politiek te zwak voor, zo denken ze. Wel erkennen de Amerikanen, evenals managers uit de EU, dat een sterke dollar gunstig is voor Europa en geen goede zaak voor de VS," vertelt Van der Slot. 

Rijker, maar duurder

"De koersverhouding tussen euro en dollar staat momenteel hoog op de agenda van de Europese CEO," vervolgt Van der Slot. "De topmanagers geven aan hun strategie aan te passen aan de nieuwe verhouding tussen dollar en Euro. Door de sterke Euro wordt Europa namelijk niet alleen rijker, maar ook duurder. Veel van hen gaan daarom naarstig op zoek naar nieuwe afzetmarkten, ontplooien een sterke focus op kostenbesparing en zetten in op handel en investeringen bínnen het Eurogebied." 

Andere landen
De valutaontwikkelingen leiden er eveneens toe dat meer dan de helft van de topmanagers in Europa zich steeds meer richt op Azië, Rusland en de Arabische regio. "Deze landen rekenden tot voor kort altijd in dollars. Langzaamaan zie je echter dat ook zij verschuiven en juist de Euro integreren in hun prijsbeleid. De Russische gasprijs hangt bijvoorbeeld al sterk samen met de Euro. Doordat deze landen hier in toenemende mate voor openstaan, wordt het steeds interessanter voor Europese partijen om hier zaken mee te doen." aldus Van der Slot.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese en Amerikaanse topmanager kunnen veel van elkaar leren
 Europa wacht invasie van Chinese en Indiase multinationals
 Investeren in Rusland of Turkije sneller winstgevend dan in China
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10