zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Behandel uw klant als uw kind

28 maart 2008 - Het klinkt misschien raar, maar uw klant behandelen als uw kind is het advies aan brandmanagers die ook wel merken dat het zo luid mogelijk opdringen van hun boodschap aan de consument niet meer werkt.

Dit stelt een bericht op Marketingonline naar aanleiding van een artikel in Admap. Het raadt aan om te kijken hoe moderne ouders met hun kinderen communiceren: als gelijkwaardige gesprekspartners die samen de dialoog aangaan. Daarbij vervullen de ouders vooral een adviserende en ondersteunende rol en leggen ze zeker niet als dictators hun mening op aan de kinderen. 



Samen beslissingen nemen

Beslissingen worden vervolgens samen genomen, vaak op grond van wat 'derden' (sociale netwerken, media) te melden hebben. Zo moet brand management er dus uit zien in de 21ste eeuw: 
-  Stel uw merkwaarden vast en wees daarin consistent, maar probeer niet alles volledig in de hand te houden.
- Begrijp de context waarin de consument zich laat informeren en maak daar gebruik van.
- Luister minstens zo veel naar uw klant als dat u hem bombardeert met kennis. 
- Vergeet brand tracking. Er zijn veel betere manieren om de relevantie van uw merk op te sporen.


Bron: Admap, Marketing Online
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf sleutelelementen van authentieke corporate communication
 Betrokken verkoper essentieel voor merktrouw
 Tien extraatjes om uw klanten aan u te binden
 Tien tips om klanten aan u te binden
 
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
28-03-2008
 | 
08:43 uur
Jammer dat de marketing mensen nog steeds niet door hebben dat de klanten zich niets meer wijs laten maken. Nu moeten we klanten als kinderen gaan behandelen, zo in de geest van ''je bent een beetje dom, je weet nog niet alles en wij zullen wel eens zeggen hoe het wel is''.
De werkelijkheid is omgekeerd, de klant weet exact wat hij wil, hij is goed geïnformeerd en, last but not least, hij is erg mobiel.
Voor marketeers en verkopers is het dus veel beter dat ze de klant zien als zijn ouders en aandachtig luistert wat de klant hem vertelt, dan kom je er achter wat je moet doen om de klant tevreden te houden en hem een uitstekend marketing instrument te maken.
Marco Bouman  |   | 
28-03-2008
 | 
20:13 uur
Interessant artikel. Ik kan me goed vinden in de reactie van Ad. Goede marketeers laten zich informeren en vertellen wat hun klanten echt willen en niet andersom.

En goed luisteren naar de klant kan op hele eenvoudige manieren. Zelf start ik altijd een innovatietraject door puur de interactie met de klant op te zoeken.

En als je deze bevindingen als uitgangspunt neemt om je product / dienst te verbeteren... dan trekt deze vernieuwde propositie 'automatisch' nieuwe klanten aan.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10