zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inzet sociale media stimuleert betrokkenheid

13 maart 2008 - Werkgevers moeten het gebruik van sociale media niet ontmoedigen bij hun werknemers, maar juist omarmen. Op die manier creëren ze een betere werkplek, meer betrokkenheid en betere communicatie.

Dit stelt Watson Wyatt na onderzoek. Momenteel concentreren veel ondernemingen zich alleen maar op de potentiële risico’s van sociale media en staan managers niet te springen om hun werknemers de vrijheid of mogelijkheid te geven zelf content te creëren. In veel bedrijven worden sociale mediasites zelfs geblokkeerd. 



Betrokkenheid
"Op de juiste manier toegepast, kunnen sociale media ondernemingen echter juist helpen de belangrijkste bedrijfsdoelstelling te verwezenlijken: een betrokken personeelsbestand," zegt Michael Rudnick van Watson Wyatt. "In plaats van berichten te versturen via massamailtjes en intranet – in de hoop dat mensen die lezen – betrek je met sociale media je werknemers actief in het verzamelen en verspreiden van informatie. En daarmee betrek je werknemers direct bij de informatievoorziening én de onderneming." 

Richtlijnen
Net zoals ze eerder moesten kijken hoe ze optimaal konden profiteren van internet, moeten werkgevers nu eens nadenken hoe ze dat kunnen van deze nieuwe technologie. "Dit behelst meer dan het eenvoudigweg beschikbaar stellen van de technologie. Dat kan namelijk zelfs contraproductief werken. Maar werkgevers die helemaal niks van sociale media moeten hebben, missen belangrijke kansen en lopen het risico jonge werknemers van zich te vervreemden. De beste tactiek is dan ook de techniek omarmen en implementeren met duidelijke richtlijnen omtrent acceptabel gebruik." 

Interactief

Een goede manier waarop werkgevers sociale mediatechnieken in kunnen zetten, is bijvoorbeeld door hun statische intranet uit te breiden met meer dynamische Web 2.0-technologieën. Geef werknemers bijvoorbeeld de gelegenheid zelf nieuws te plaatsen en op de berichten van elkaar te reageren. Dit kan via blogs, wiki’s, vlogs, podcasts, enzovoort. Natuurlijk zijn richtlijnen en toezicht nodig om er zeker van te zijn dat het niet uit de hand loopt en er geen gevoelige informatie verspreid wordt, maar de interactiviteit die zo ontstaat zal heel eenvoudig leidentot meer dynamiek, meer relevante en meer actuele intranetcontent. En daarmee tot meer betrokken personeel.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vooral ict’er is onveilig bezig op sociale netwerken
 De opkomst van de sociale niet-werker
 Sociale netwerken geblokkeerd in Britse bedrijven
 Sociale netwerksites gevaarlijk voor bedrijven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10