zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier manieren om snel promotie te maken

6 maart 2008 - Wilt u dit jaar nog promotie maken? Helaas zijn hard werken en talent vaak niet genoeg om meer salaris, meer verantwoordelijkheid en een betere functie te bemachtigen. Vier extra tips om snel hogerop te komen.

1. Maak uzelf bekend


Wie selecteert de kandidaten voor de door u begeerde functie? Voor wie werkt die persoon en bij wie wint hij/zij advies in? Weet u dit eenmaal, zorg dan dat u in contact komt met die mensen. Stel uzelf bijvoorbeeld beschikbaar voor een commissie of werkgroep of stuur hen artikelen die interessant kunnen zijn voor hun vakgebied. 

2. Zorg dat uw baas succesvol is
Vaak is uw direct leidinggevende degene die besluit of u promotie krijgt. Maar zelfs als dat niet zo is zal hij of zij zeker geraadpleegd worden. Indruk maken op uw baas is dus van cruciaal belang. Onderzoek bijvoorbeeld wat de belangrijkste doelstellingen van het bedrijf zijn en bespreek met uw baas hoe uw afdeling daaraan bij kan dragen. Draag actief bij aan het succes van uw baas en u plukt er de vruchten van. 

3. Begin alvast te werken

Laat zien dat u op een hoger niveau kunt functioneren dan uw huidige. Mensen die al aangetoond hebben bepaalde dingen te kunnen van de functie die ze willen, worden sneller gepromoveerd. Neem nu al extra verantwoordelijkheden, denk zoals u in uw gewenste functie zou moeten. In dat geval kunt u stellen dat u het werk allang doet, alleen de functietitel nog niet heeft. geen betere reden om u de baan ook op papier te geven. 

4. Zorg voor een plan B
Veel mensen denken dat er een of ander systeem is dat hen automatisch hoger op brengt binnen de organisatie. Als ze hun werk maar goed doen, volgt die promotie vanzelf. Maar zo werkt het niet. Zorg dus voor een alternatief plan als die promotie maar uitblijft. Weeg voor uzelf af of het de moeite waard is nog wat meer ervaring op te doen binnen de onderneming of dat u beter uit kunt gaan kijken naar een andere werkgever.


Bron: Yahoo!
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sneller promotie dankzij krachtenveldanalyse
 Werknemer is weg als promotie uitblijft
 Tien manieren om kansen te creëren
 Kledingkeuze van invloed op promotie
 
 
reacties
 
MC Pasch  |   | 
6-03-2008
 | 
09:42 uur
Interessant om te lezen wat men al niet moet doen om ''hogerop'' te komen. Men zal toch een beetje zijn ellebogen moeten gebruiken wil men het beoogde doel na kunnen streven. Wat te doen als je jezelf niet beschikbaar kunt stellen aangezien de functie niet toereikend is. Laat staan de dingen gaan bespreken waarin je totaal geen medezeggenschap hebt. Ja dan maak je inderdaad indruk en word je niet meer serieus genomen. De bijdrage voor het succes van de baas riekt m.i. toch wel wat naar hielenlikkerij. Mensen moeten wel de ruimte krijgen te laten zien wie ze zijn en vaak is dat niet het geval. In een bepaalde underdog functie is zo een kans nihil.
Hogere functies verwachten geen inmenging van degenen die onder hen staan en verdedigen hierin eerder hun eigen territorium. Wat wel helpt zijn de cursussen die een bedrijf geeft. Elk papiertje telt. En laten we eerlijk zijn. Geeft dat niet een veel beter gevoel dan hoeft men niet over lijken te gaan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10