zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager hoeft niet empathisch te zijn

15 februari 2008 - Managers die vooruit willen komen, moeten zich minder druk maken om hun ‘softe’ kanten en zich vooral focussen op hun technische, zakelijke en internationale expertise.

Uit het jaarlijkse, internationale CEO-onderzoek van PricewaterhouseCoopers blijkt dat de meeste ondernemingen de grootste moeite hebben om mensen met de juiste technische en zakelijke ervaring te vinden. Daarna hebben ze de meeste moeite met het vinden van mensen met buitenlandse ervaring, leiderschapskwaliteiten en creatief en innovatief denkvermogen. In het huidige onzekere economische klimaat is het bovendien een voordeel als u goed bent in risicomanagement, de moed hebt mensen uit te dagen en u snel aan weet te passen aan interne en externe veranderingen. Meer dan de helft van de respondenten vindt het moeilijk dergelijke managers te vinden. 



Talentmanagement
Dit onderzoek onderstreept de resultaten van een eerder onderzoek door Accenture waaruit bleek dat meer dan tweederde van de managers zich grote zorgen maakt over het aantrekken en behouden van goed personeel. Talentmanagement krijgt internationaal gezien zelfs meer prioriteit dan concurrentievraagstukken. Uit het onderzoek van PwC komt echter naar voren dat dit zich in slechts tweederde van de gevallen uit in meer aandacht voor de menselijke kant van de zaak. En dat terwijl maar vier van de tien CEO’s ervan overtuigd dat hun HR-afdeling goed genoeg voorbereid is om het beste personeel aan te trekken. 

Internationale kansen

De bevindingen wijzen ook op een mogelijke stijging van de internationale vraag naar CEO’s uit volwassen – Westerse – landen, waar mensen uitdagen, innovatief denken en leiderschapskwaliteiten ‘normale’ kwaliteiten zijn van topmanagers. Micahel Rendell, partner bij PwC: "Veel opkomende economieën maken momenteel de overstap van een productie naar dienstverlening. Daarmee neemt de behoefte aan managementkwaliteiten die al ingeburgerd zijn in het Westen toe. Westerse CEO’s krijgen dus steeds meer internationale carrièremogelijkheden en hun huidige werkgevers zullen steeds meer moeite moeten doen hen aan zich te binden. Momenteel wordt de situatie verergerd door een kwetsbare beurs, waardoor sommige CEO’s de waarde van hun beloningpakketten – die immers steeds meer afhankelijk zijn van aandelenkoersen – eens ernstig onder de loep zullen nemen." 

Vertrouwen

Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat CEO’s het gebrek aan motivatie en betrokkenheid van het middenkader hekelen en dat ze het gebrek aan ervaring in verandermanagement zien als grootste obstakel voor veranderingen. Eerder dit jaar meldde PwC al dat de vertrouwen van de CEO in de toekomst voor het eerst sinds 2003 gedaald is, met name vanwege de economische ontwikkelingen in de VS.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mannelijke manager mag hard zijn, vrouwelijke niet
 Goede resultaten met 'Management by principle'
 Aantoonbare managementkwaliteiten steeds belangrijker
 Managementkwaliteiten nu wetenschappelijk aantoonbaar
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
18-02-2008
 | 
08:37 uur
EMMPATHIE

Empathie is ''jouw pijn voelen in mijn hart''. Welke manager toont dat medegevoel en wat krijgt hij er voor terug?
Laat het eens analyseren.

Herman Oosterhof, FLEXBEMA.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10