zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips voor meer marketing accountability

5 februari 2008 - Marketeers weten wel dat het vergroten van accountability belangrijk is om betere bedrijfsresultaten te halen, maar doen nog weinig om hun invloed te vergroten. Een meerderheid maakt geen berekening van het rendement op hun marketingactiviteiten.

Dit stelt VODW op Marketiting Online. Het marketingbureau ontwikkelde daarom vijf handvatten om accountability aan te pakken:



1. Maak accountability een integraal onderdeel van het marketingproces
De marketingplanning zou gebaseerd moeten zijn op de belangrijkste aanjagers van waardecreatie voor het bedrijf. Vervolgens wordt voor iedere marketingactie een ROI-berekening gemaakt. Zowel voor- als achteraf. 

2. Definieer de juiste metrics voor korte en lange termijn

Onderscheid tussen korte- en langetermijnindicatoren is noodzakelijk omdat marketing bijdragen moet leveren op beide tijdslijnen. 

3. Investeer in andere competenties binnen het marketingteam

De gemiddelde marketeer is niet opgeleid om ook op financieel vlak een woordje mee te spreken. Diversiteit in het marketingteam is dus noodzakelijk. 

4. Sla de brug naar sales én finance

Marketing moet een veel pro-actievere en sturende rol pakken richting sales. 

5. Denk én handel als ondernemer

Ondernemerschap is een mentaliteit die noodzakelijk is om accountable te zijn. Deze manier van denken én handelen noodzaakt tot slimme oplossingen die echt resultaat voor de onderneming opleveren.
Een uitgebreide beschrijving, inclusief praktijkvoorbeelden, staat in het februarinummer van Tijdschrift voor Marketing.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Accountability grootste uitdaging voor marketeer
 Europese marketeer maakt de balans op
 Nieuwe kanalen maken marketingplanning tot ware uitdaging
 Twaalf marketingthema’s voor 2008
 Marketing verliest aan invloed
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10