zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Accountability grootste uitdaging voor marketeer

30 januari 2008 - 79 procent van de marketeers vindt dat men er in is geslaagd marketing beter op de kaart binnen de onderneming te zetten. De grootste uitdaging voor 2008 blijft – naast CRM-optimalisatie – de accountability.

Dit blijkt uit de Marketing Outlook 2008 van het Amerikaanse CMO Council. De marketeers die aangeven dat de waarde van marketing binnen hun bedrijf is toegenomen, melden dat de volgende factoren belangrijk zijn om het belang van marketing te onderstrepen: invloedrijke branding en communicatie; bewustwording verhogen en marketingreputatie verbeteren en beter consumentencontact. 



Effectiviteit

Senior marketeers geven aan dat nieuwe competenties en vaardigheden belangrijk zijn om de effectiviteit van de organisatie te verhogen, net zoals het automatiseren van processen, en de meetbaarheid vergroten door middel van onder andere CRM, e-mailcampagnemanagement, zoekmachinemarketing en customer intelligence. Gevraagd naar hoe men de effectiviteit van de investeringen meet, zegt bijna twintig procent dat het ze niet meten. 34 procent antwoordt dat het een ROI tracking systeem wil gaan implementeren. 

Budget blijft gelijk
Aan budgetten wordt weinig getornd: 37,6 procent van de ondervraagden zegt dat het budget in 2008 hetzelfde is als in 2007, 33,1 procent verwacht dat het vijf procent meer kan uitgeven. Tien procent denkt tussen de zes en tien procent meer budget te hebben. 7,6 procent verwacht een groei van elf procent. 

Ander bureau?

Ook werd gevraagd of de marketeers in 2008 van plan zijn van bureau te veranderen. 45 procent van de marketeers geeft aan dat ze waarschijnlijk van webdesignbureau, DM-bureau, reclamebureau of pr-bureau zullen gaan veranderen. Redenen: gebrek aan innovatie bij de bureaus, geen toegevoegde waarde, slechte creativiteit, kwaliteit en resultaten van het werk. 

Beïnvloeders

De onderzoekers vroegen ook door wie of waardoor marketeers zich laten beïnvloeden? Dit blijken (in volgorde van belangrijkheid): gelijken, analisten en onderzoekers, organisaties en verenigingen, zaken- en vakbladen en handelspublicaties en klantcommunities. Marketeers worden het minst beïnvloed door de algemene media en weblogs. 

Frustraties

Grote frustraties van marketeers zijn vooral de bedrijfscultuur, het senior management, onvoldoende budget, meer moeten doen met minder en de politieke spelletjes.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese marketeer maakt de balans op
 Nieuwe kanalen maken marketingplanning tot ware uitdaging
 Marketing moet grotere rol gaan spelen
 Vijf actiepunten voor de marketeer
 
 
reacties
 
Harry Vorenkamp  |   | 
30-01-2008
 | 
11:32 uur
Gelukkig is er weer volop werk voor marketeers! Dat zal ook nog wel meer worden, nu het steeds duidelijker wordt dat de wereld zich ontwikkeld als een dorp. De concurrent zit al lang niet meer op zichtafstand en streeft net als ieder ander naar ''het gevonden worden door de doelgroep''.

Marketeers weten dit, doch zittend management dient hiervan nog steeds overtuigd te worden en juist daarin ligt nu een belangrijke rol van de moderne marketeer. Hoe overtuig je je baas? Liever gezegd: Hoe gaat deze zichzelf overtuigen van het belang van effectieve marketing in een hedendaags jasje?

''Onderhandelen voor marketeers'' is een goede training voor marketeers. Hierin krijgt de marketeer vaardigheden aangereikt om binnen de eigen organisatie beter te beďnvloeden en daarmee succesvoller te zijn in de marketing voor de gehele organisatie.
Marketing is natuurlijk vooral de schakel tussen de buitenwereld en de eigen organisatie. Juist daarom is het van belang dat de interne beďnvloeding in eerste instantie uitstekend is geregeld.
Rob Evers, revelation.nu  |   | 
30-01-2008
 | 
14:21 uur
Het venijn van dit artikel zit in de staart! De frustraties: de eigen organisatie. Tja, de marketeer heeft alleen de blik naar buiten. Meer aandacht voor intern teamwork en voor je collega-beslissers, de sfeer van het eigen bedrijf positief beinvloeden, er is nogal wat te winnen voor de marketeer in 2008!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10