29 januari 2008 -
Werknemers schatten de kwaliteiten van hun leidinggevenden hoger in dan de leidinggevende zelf. Dat blijkt uit onderzoek van Unique Uitzendburo. Gemiddeld geven werknemers hun baas een 8,4; de managers geven zichzelf een 7,7.
Er zijn meer conclusies getrokken uit het onderzoek. Zo zijn onder andere de personeelsmanagementkwaliteiten op het gebied van het begeleiden van medewerkers met functioneringsproblemen, met persoonlijke problemen en verzuimproblemen gemeten. Ook op dit gebied hebben de werknemers duidelijk een positiever beeld over hun leidinggevende dan de leidinggevende zelf. Gemiddeld geven zij zichzelf een 7.9. De werknemer schat deze kwaliteiten hoger in en geeft gemiddeld een 8.1. Beide groepen zijn het erover eens dat het begeleiden van medewerkers met persoonlijke problemen het best wordt uitgevoerd. De werknemers beoordelen dit onderdeel met een 8.2, terwijl de leidinggevende zelf op een bescheiden 7.8 uitkomt.
Visitekaartje
"Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met TNO Kwaliteit van Leven en de Universiteit Twente in het kader van de jaarlijkse 'De Baas van het Jaar' verkiezing", aldus Michel de Lassacquère, Algemeen Directeur van Unique Uitzendburo. "Met deze verkiezing besteden wij extra aandacht aan een belangrijk aspect van ondernemen; het stimuleren en motiveren van medewerkers. Vooral in het MKB is de banengroei explosief. Een goede samenwerking tussen medewerkers en hun leidinggevenden voorkomt verloop en is tevens een visitekaartje van de organisatie bij het vinden van nieuw personeel."
Leuk om te lezen, maar eigenlijk weten we dit al lang.
Een goede manager is kritisch op zijn eigen functioneren en zal zichzelf nooit te hoog beoordelen, maar elke dag zich proberen te verbeteren.
Het had anders geweest wanneer de uitslag andersom was geweest, want dan hadden we een probleem in ons land.
En we weten ook al heel lang dat goed management leidt tot lager ziekteverzuim.
Het is aan het bedrijf om zorg te dragen dat ze kritische managers en dan bedoel ik ook zelfkritiek in hun bedrijf halen. Misschien ook eens goed letten op hun sociale vaardigheden en deze net zo’n grote rol laten spelen als de rest van de competenties voor de functie.