zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betrokkenheid is niet universeel

10 januari 2008 - Voor Britten en Amerikanen draait het allemaal om respect. Voor werknemers in Frankrijk in India om het soort werk. Voor Japanners om het salaris. En voor Chinezen om de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Uit onderzoek van Mercer, blijkt dat verschillende nationaliteiten door heel verschillende dingen geprikkeld worden. Werknemers werd gevraagd welke van twaalf aspecten hun betrokkenheid het meest beïnvloeden. De uitkomsten zijn verbazingwekkend gevarieerd. Respect heeft wereldwijd een grote invloed op de betrokkenheid en is voor Britten en Amerikanen zelfs het allerbelangrijkst. In Japan – waar respect min of meer een cultureel gegeven is – is dit echter veel minder bepalend. In Duitsland bepalen vooral de collega’s de betrokkenheid. Bijna iedereen ter wereld vindt een goede balans tussen werk en privé belangrijk, alleen in China en India speelt dit geen erg grote rol. Ook het kunnen bieden van een goede klantenservice scoort wereldwijd, vooral in Groot Brittannië, maar in Japan eindigt dit onderaan de lijst. 



Culturele verschillen

"Zelfs als bepaalde kenmerken gedeeld worden – zoals dezelfde taal – hebben verschillen in cultuur, economische ontwikkeling en marktomstandigheden een significante invloed op verwachtingen en perceptie van werknemers en dus op hun betrokkenheid," stelt dr. Patrick Gilbert van Mercer. "Multinationals doen er dan ook goed aan hun personeelsbeleid per land aan te passen om de betrokkenheid overal zo groot mogelijk te krijgen."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Extraverte cultuur leidt tot meer betrokkenheid
 Betrokkenheid gaat verder dan tevredenheid
 Topmanager vindt behoud bedrijfscultuur grootste uitdaging
 Betrokkenheid is niet te koop
 Gepassioneerde werknemers zijn goud waard
 
 
reacties
 
F Schophuizen  |   | 
12-01-2008
 | 
09:15 uur
Als alle kamers rood zijn, dan heeft het geen zin om een voorkeur uit te spreken voor een rode kamer. Oftewel, wat in een cultuur een vanzelfsprekendheid is zal niet hoog scoren in het onderzoek.
Dit verklaart waarom respect in Japans niet oog scoort.

Omgekeerd, kunnen we uit het onderzoek mogelijk afleiden welke aspect kennelijk niet zo vanzelfsprekend zijn in de verschillende culturen.

Dat in China en India de balans tussen prive en werk niet hoog scoort, geeft mij de indruk dat hier een van de twee kennelijk altijd voor gaat.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10