zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager nog lang niet overstag voor online leren

6 december 2007 - Nog geen tien jaar geleden was men er volledig van overtuigd dat online leren een definitief einde zou gaan betekenen voor het ouderwetse klaslokaal. Toch houden managers zich gemiddeld nog steeds amper een half uur per dag bezig met het online oplossen van problemen en heeft slechts één op de vijf ooit een online cursus gevolgd.

Problemen niet online opgelost


Uit onderzoek van het Britse Chartered Management Institute en het Centre for Applied Human Resource Research blijkt dat negen van de tien managers weliswaar goed overweg kunnen met internet, maar dat de meesten het nog steeds niet gebruiken om iets te leren. Meer dan tweederde geeft toe minder dan een half uur per dag via intranet, internet of digitale leermaterialen naar oplossingen te zoeken voor problemen. Niet meer dan de helft heeft zich het afgelopen jaar wel eens gewend tot online managementinformatie. 

Theorie versus praktijk

Dat wil overigens niet zeggen dat managers het internet in theorie niet beschouwen als een goed leermiddel en geen online cursussen willen volgen. Bijna 60 procent is erg te spreken over het feit dat je online kunt studeren op momenten waarop je dat het beste uitkomt. Een derde vindt de continue toegankelijkheid het grootste pluspunt en één op de vier prijst de lagere kosten. In de praktijk blijkt de weerstand echter groter dan de genoemde voordelen. Bijna de helft zou het menselijk contact missen, een derde geeft de voorkeur aan face-to-face gesprekken en meer dan een derde suggereert dat traditionele lesmethodes effectiever zijn. Een vijfde stelt dat de opleidingen die online aangeboden worden hen niet interesseren. Drie van de tien missen de motivatie om een online cursus af te maken. Zeventien procent noemt het gebrek aan goede begeleiding als reden om niet online te gaan leren. Het grootste obstakel blijkt echter de continue afleiding van online leren. 

Onderdeel van breder ontwikkelbeleid

Jo Causon, directeur Marketing en Corporate affairs van het Chartered Management Institute: "Online leren biedt duidelijke voordelen maar tot ondernemingen dit actief gaan promoten en goede begeleiding bieden, zal het niet massaal doorbreken. De integratie van sociale netwerken werkt echter weer in het voordeel van online leerprogramma’s." Vooral jonge managers maken immers meer en meer gebruik van blogs, e-boeken, online leermethoden en sociale netwerken. Je ziet ook dat 40 procent van de junior managers gebruik maakt van online cursussen, in tegenstelling tot 22 procent van hun oudere collega’s. "Het zou slim zijn de online leermogelijkheden aan te passen aan de doelgroep. Daarbij zou je het niet moeten zien als methode op zich, maar onderdeel moeten maken van bredere ontwikkelprogramma’s," stelt Causon voor.
Online leren wordt momenteel het meest gebruikt als goedkope en snelle manier om werknemers en managers bij te spijkeren op een bepaald terrein. Vooral thema’s als discriminatie, gezondheid en veiligheid zijn populair.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsopleiding steeds praktijkgerichter
 Topmanager mijdt training
 Zelfontplooiing werknemers goed voor organisatie
 Obsessie met leiderschap bepaalt opleidingskeuze manager
 
 
reacties
 
J Engelaer  |   | 
12-12-2007
 | 
11:39 uur
Dit artikel is mij uit het hart gegrepen! Als manager en trainer verbaas ik mij al lang hoe weinig er gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid online te leren. Dat zal komen omdat er op dat gebied nog maar weinig wordt aangeboden. Ook heb ik sterk de indruk dat op het gebied van kennisoverdracht en kennis delen er door managers weinig van de mogelijkheden van internet gebruik wordt gemaakt. Een beetje Googlen en dan houdt het op. Waarom geen kennis delen zoals op tweakers.net? Heb je een probleem op het gebied van automatisering; je kunt daar de oplossing vinden! Waarom zijn er (bijna geen) netwerken waar je oplossingen kunt vinden voor managementproblemen? Omdat men geen tijd wil investeren? Vanuit concurrentieoogpunt? Websites als managersonline en managementsite doen heel serieuze pogingen maar benutten mijns inziens nog lang niet hun potentieel.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10