zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CEO-opvolging ondergeschoven kindje

3 januari 2007 - Ondanks de erkenning van het belang van CEO-opvolging blijkt uit Amerikaans onderzoek dat een aanzienlijk deel van de CEO's nog niets heeft geregeld op dat gebied. Een conclusie die overeen komt met het alom ontbreken van talentmanagement en leiderschapontwikkeling.

Ongeveer de helft van de raden van bestuur van profit en non-profit organisaties geeft toe dat hun maatregelen op het gebied van CEO-opvolging ernstig tekort schieten. Een even groot aantal heeft zelfs helemaal geen officieel opvolgingsbeleid.

Vroege identificatie


Een en ander blijkt uit een reeks onderzoeken door The National Association of Corporate Directors (NACD) en The Center for Board Leadership in samenwerking met Mercer Delta Consulting. Toch staat opvolging hoog op de agenda van directeuren en raden van bestuur, vlak na strategische planning en het verbeteren van de ondernemingsprestaties. Het is bovendien overduidelijk dat ondernemingen steeds meer druk voelen om hun toekomstige leiders vroeg te identificeren en klaar te stomen.

Interne opleiding
"Duidelijke aanwijzingen dat raden van betuur moeten gaan investeren op dit gebied," aldus Roger W. Raber, president-directeur van NACD. Uit eerder onderzoek van de organisatie bleek al dat de grote meerderheid van de bedrijven er de voorkeur aan geeft hun toekomstige leiders intern op te leiden en liever geen CEO van buiten aantrekt. Uit de onderzoeken bleek ook dat de ontwikkeling tot CEO bij voorkeur minimaal drie tot vijf jaar in beslag neemt, zodat de directie zeker weet de juiste leider te pakken te hebben en geen directeuren aanstelt zonder de vereiste ervaring. Bovendien komen bedrijven op die manier niet in de problemen als er plotseling een vacature vrijkomt.

Diversiteit ontbreekt
Zo'n plotseling vrijkomende directievacature blijkt overigens zelden vervuld te worden door iemand uit een etnische minderheid. Meer dan de helft van de ondervraagde directeuren zegt dat hun raad van bestuur niet bepaald divers is, al denkt meer dan een derde dat sekse en ras geen rol spelen bij de werving en selectie. "Diversiteit is echter erg belangrijk om klanten en aandeelhouders tevreden te stellen en op hun behoeften in te kunnen spelen. Toch staat diversiteitsbeleid verrassend laag op de agenda," aldus Raber.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10