zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Netwerk van oud-collega’s biedt interessante mogelijkheden

23 oktober 2007 - Meer dan de helft van de Nederlanders onderhoudt contact met oud-collega’s. Hoger opgeleiden blijken dat meer te doen dan lager opgeleiden. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.040 werkzame personen door onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group in opdracht van KREM. De resultaten onthullen goede recruitmentkansen. Het netwerk van een organisatie is immers nog steeds het meest krachtige wervingsinstrument van een werkgever.

Commercieel aantrekkelijk


Niet alleen huidige medewerkers zijn daarvoor van belang, maar juist ook oud-medewerkers (alumni).
Zij kunnen terugkeren (de zogenoemde ‘boomerangs’), maar kunnen ook ambassadeurs voor de organisatie worden. Commercieel gezien zijn alumni netwerken al jaren zeer aantrekkelijk. In de werving van nieuwe mensen worden deze netwerken ook steeds belangrijker. 

Resultaten

Uit het onderzoek blijkt onder meer het volgende: 
- Bijna vier op de tien academici wil bij een alumninetwerk
Op dit moment is slechts zeven procent van de ondervraagden lid van een alumninetwerk van een oud-werkgever. 35 procent van de beroepsbevolking (38 procent van de academici) zou zich aanmelden als de mogelijkheid er was. De vraag is dus vijf keer groter dan het aanbod. 
- Oud-collega’s willen elkaar vaker zien
Ruim één op de vijf (22 procent) wil vaker contact met oud-collega’s. Belangrijkste redenen om vaker contact te hebben zijn: carrièremogelijkheden, netwerken, bijpraten, interesses delen en gezelligheid. 
- Hoger opgeleiden willen meer sociaal én meer zakelijk contact
Academici hebben de meeste behoefte aan contact (zowel zakelijk als sociaal). Hoe hoger het opleidingsniveau, hoe sterker de behoefte aan zakelijk contact. 44 procent van de WO’ers die meer contact willen met oud-collega’s is het (helemaal) eens met de stelling ‘ik heb behoefte aan meer contact vanwege zakelijke of beroepsmatige redenen’, tegen 20 procent van de VMBO’ers en 39 procent van de HBO’ers. Opvallend is dat de behoefte aan sociaal contact ook onder academici het grootst is. 

Terugkeer

Uit eerdere onderzoeken blijkt dat het regelmatig voorkomt dat werknemers terugkeren naar hun oud-werkgever. Op basis van het huidige onderzoek blijkt dat in Nederland vooral academici behoefte hebben aan het onderhouden van hun netwerk van oud-collega´s. Netwerken vergroot de kans om een baan te vinden omdat openstaande functies vaak via-via worden ingevuld.Via via contacten leiden vaak tot betere kandidaten, die sneller in de bedrijfscultuur worden opgenomen en beter presteren. 

Acceptatie als onderdeel van beleid

"Dat talentvolle mensen het bedrijf verlaten is een feit. Daar kun je je als baas tegen verzetten, maar die strijd win je niet. Je kunt beter accepteren dat mensen weggaan en dit tot een onderdeel van je beleid maken" aldus Thijs Sprangers, partner bij KREM Corporate Social Networking. "Het onderzoek toont aan dat er veel contact bestaat tussen oud-collega’s. Dat contact heeft zijn oorsprong in een werkrelatie. Maar de werkgever speelt daar na het afscheid geen rol meer in. Dat is een gemiste kans. Bedrijven kunnen veel werving- en selectiekosten besparen en new business genereren door hun eigen alumninetwerk op te zetten. Je biedt je oud-werknemers een uitbreiding van hun eigen relatiekring en je krijgt er goede ambassadeurs voor terug. Een wederzijds waardevolle relatie."

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Relatie tussen manager en ex-werknemer is uitstekend
 HRM-beleid ná het exit-gesprek
 Geen nieuwe werknemers te vinden? Recycle uw oude!
 
 
reacties
 
Arno commandeur  |   | 
23-10-2007
 | 
08:26 uur
Die alumnidag was vast een succes. Uit onderzoek blijkt dat dit inderdaad zinvolle dagen/avonden zijn.
R. Civile  |   | 
23-10-2007
 | 
15:10 uur
Het is absoluut zo dat een bepaalde laag van de beroepsbevolking contacten blijft onderhouden. Dat dit wat meer electronisch gebeurd maar toch ook deel uit maakt van een cirkel van 'social events' is helemaal geen nieuw gegeven.

Eerder noemde men het 'old boys network'. Contacten met gelijk gestemden en oud collegea zijn per definitie een fijn stukje historie die elk individueel graag onderhoud.

Andere lagen doen dit ook maar dan ziet men dat vaak weer terug in zaken zoals hockey, voetbal, tennis en de kroeg. Feitelijk helemaal niets nieuws onder de zon.

Het 'old boys network' is een relatief selecte kring. Academici en hoger opgeleiden is al een stuk breder en verder deit het aantal nog verder uit. Er zijn verschillende redenen om een netwerk te onderhouden maar jammer genoeg spreekt dit niet uit het artikel. Jammer.
RC PM
Henk van Ouwerkerk  |   | 
7-01-2008
 | 
08:50 uur
Mét álle respect maar de reacties op zo'n belangrijk onderwerp vindt ik wel héél erg mager.
Overigens heb ik dit artikel nét gelezen vandaar m'n late respons.
Martijn Wessels  |   | 
14-09-2008
 | 
12:21 uur
Het is inderdaad maar heel mager hoe hier gereageerd is, jammer.
Ondertussen doen wij als Conclusion Implementation veel aan alumni netwerken. Hier komen zowel opdrachten uit als hele interessante ideeen. Deze mensen staan na hun vertrek iets verder van het bedrijf maar weten wel hoe deze in elkaar zit, enorm zinvol dus!
Via LinkedIn hebben we een alumi groep. Deze is heel erg in trek, bijna iedereen heeft zich al aangemeld! (Klik hier)

Daarnaast zijn we via de website van ons: (Klik hier) ook heel hard bezig aan het aanbieden van nieuwtjes, etc. aan alumni.
j.s.c. wirht  |   | 
15-09-2008
 | 
09:03 uur
Wel, wel. Het riekt naar sociaal-democratisch .... Want het is niet duidelijk over welke academicie we het hebben. Gaat het hier om luchtbakkende psychiaters, psychologen en soortgelijk not evidence based babbelend volk of hebben we het over ICTers, Ingenieurs (Ir's en Ing'ers) Accountants en andere technici en zijn het ondernemers, bedrijfsmanagers of is dit een old boys network van simpele jobhoppers binnen de publieke- welzijn of zorgsector? Dit kan verhelderend werken. Dus laat weten over welke academici we het hierover hebben, a.u.b
Rene Civile  |   | 
15-09-2008
 | 
09:42 uur
@Martijn Wessels,

Beste Martijn,

Op sommige artikels wordt inderdaad wel eens wat minder gereageert. Dat heeft weinig met animo te maken maar meer met tijdstip van plaatsing en interesse. Daarnaast is het een ongeschreven regel dat je best ergens naar mag verwijzen maar dat je dit forum gebruikt om jezelf te profileren niet echt 'done', me dunkt.

gr.

RC PM
Marco Hendrikse  |   | 
18-11-2008
 | 
21:33 uur
Ik heb hele goede ervaringen met alumni-netwerken. Met name het alumini-netwerk van mijn oud-werkgever Content is zeer nuttig (en gezellig). Naast netwerken is dit inderdaad een uitgelezen mogelijkheid om te polsen en gepolst te worden voor openstaande vacatures. Ook mijn vorige werkgever Schouten en Nelissen doet min of meer aan een alumni-beleid. Meer hierover kun je lezen op mijn blog (www.interimintelligence.nl/blog.php)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10