zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Relatie met baas nog steeds taboe

9 oktober 2007 - Kantoorrelaties worden aanvaard, maar niet op elk niveau. Dat blijkt uit een enquête van Jobat TV bij meer dan 600 hr-professionals. Een relatie tussen collega's uit verschillende afdelingen of vestigingen, is voor 90 procent van de hr-professionals geen probleem. Moeilijker wordt het als er iets moois bloeit tussen een leidinggevende en een ondergeschikte. Vier op de vijf respondenten zeggen dat dit niet past. 67 procent ziet ook op directieniveau liever geen affaires ontstaan.

Liefdesbeleid


Een echt liefdesbeleid hebben de ondervraagde bedrijven niet. Slechts zeven procent maakt er werk van en niet meer dan vier procent ziet het als een werkpunt voor de toekomst. Grote bedrijven nemen wel meer initiatieven. 

Bekend
72 procent van de ondervraagde hr-professionals is op de hoogte van minstens één relatie op de vloer. Dat aantal stijgt naarmate er meer werknemers in de organisatie zijn. In 88 procent van de organisaties met meer dan 200 werknemers is er sprake van een of meerdere relaties. Bij bedrijven met minder dan 200 werknemers geldt dat voor 58 procent. Werken er minder dan 50 mensen in een bedrijf, daalt de kans op een relatie tot 39 procent. 

Ontslag
Ontslagen worden omwille van een affaire met een collega komt dubbel zo vaak voor in kleine organisaties (tien procent) als in grote bedrijven (vijf procent). Ook overplaatsing kan een gevolg zijn. Dat geldt voor bijna de helft van de werknemers die een relatie met een collega binnen dezelfde afdeling hebben.
Er zijn echter ook werknemers die zelf ontslag nemen als gevolg van een kantoorliefde. In 40 procent van de grote bedrijven heeft al minstens een werknemer ontslag genomen om liefdesredenen. Hetzelfde geldt voor 28 procent van de kleinere organisaties. 

Werving
Bij de werving heeft een bestaande relatie met een werknemer vooral in kleine ondernemingen een eerder negatieve invloed. Bij kleine organisaties is het voor 54 procent een nadeel, bij grotere organisaties voor 26 procent. Drie procent antwoordde dat een relatie een voordeel is bij een sollicitatie.


Bron: Express,be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Werkgevers zetten onvoldoende in op behoud van personeel
 Studenten zoeken banen met goede financiële toekomst in onzekere economische omstandigheden
 Meeste cyberaanvallen gericht op back-ups om betaling van losgeld af te dwingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Relatie en carrière op gespannen voet
 Liefde bloeit op de werkvloer
 Helft personeel had relatie met collega
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Innovaties in de houthandel: welke nieuwe technologieën en trends zijn er in de houtindustrie en wat betekenen ze voor bedrijven?
Zakelijk financial leasen om verschillende redenen interessant
Softwareontwikkeling goedkoper en in hogere versnelling met ontwikkeling door ’leken’
reacties
De beste banen van Nederland voor 2023 vind je in de financiële sector en ICT (1) 
Kleine consultancybedrijven niet opgewassen tegen digitale slagkracht grote spelers  (1) 
Nederlander shopt evenveel of meer online in 2023 (1) 
Gestreste Nederlander flink aan de koffie (4) 
25 procent jongeren werkt buiten kantoortijd om niet gestoord te worden  (1) 
IT-beslisser verkiest low-code boven high-code applicatieontwikkeling (2) 
Business-IT alignment in complexe organisaties is mensenwerk (1) 
top10
Waarom R&D een formule kan zijn voor blijvend zakelijk succes
Duidelijke doelen, collega’s en ondersteuning van management belangrijkst voor werknemerservaring
Vier manieren - en twee pizza's - om innovatie in de bedrijfscultuur te bouwen
30 procent HR-professionals verdenkt thuiswerkende medewerkers van liegen sinds hogere kosten kinderopvang
Beslisser wil weer 100 procent naar kantoor, werknemer wil hybride werken
Vier op de tien Gen Z’s kampen met burn-outklachten door hoge werkdruk
Leren en ontwikkelen in de zorg gaat flink op de schop
Drie op tien organisaties weet niet hoe groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk in te voeren
Krapte steeds hoger op agenda bij corporates en bureaus
Psychische klachten bom onder arbeidsmarkt
meer top 10