zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CIO moet uitdaging en cultuur promoten

17 augustus 2007 -  Om meer ict-talent aan te trekken moet moeten cio's (chief information officers) het imago van de ict-afdeling meer naar buiten weten te brengen. Steeds meer sollicitanten vinden uitdaging en bedrijfscultuur namelijk belangrijker dan een hoog salaris.Ict-bestuurders zijn zich weliswaar bewust van het belang van marketing voor de zakelijke kant van hun bedrijf, maar die kennis wordt nog te weinig ingezet bij het werven van nieuw personeel.

Adviezen


Vooral voor ict-professionals met ervaring bij verschillende bedrijven blijken doorgroeimogelijkheden, bedrijfscultuur en bedrijfsstrategie steeds belangrijkere ijkpunten. Forrester stelt een stappenplan op waarmee cio's zich kunnen onderscheiden van andere bedrijven. Forrester adviseert onder andere secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals extra studiemogelijkheden, in een vroeg stadium te communiceren. Ook wijzen de onderzoekers cio's erop goede contacten te onderhouden met opleidingsinstellingen om talenten in een vroeg stadium te ontdekken. Verder roepen de onderzoekers op om de geijkte marketingkanalen voor personeeladvertenties nog eens onder de loep te nemen (strookt het met het bedrijfsimago?) en er wordt geadviseerd om de hele organisatie van managers tot tot werknemers onderdeel te maken van het bedrijfsimago.


Bron: Computable
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ICT'er niet meer te paaien met gadgets
 Sabbatical van de zaak voor top-ICT'ers
 Technici groeien het liefst bij één werkgever
 Jonge manager: functie-inhoud belangrijker dan salaris
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
18-08-2007
 | 
13:29 uur
Als PM veelal werkzaam binnen de ICT heb ik persoonlijk sinds 20 jaar geen enkele moeite de beste IT-ers te vinden. Het promoten van een bepaalde organisatie cultuur en instelling voor die IT-ers heeft alleen maar zin als men binnen de organisatie de ICT ook daadwerkelijk erkend als 'Strategisch' bedrijfsonderdeel.

Nu zie je nog steeds dat de ICT als 'dienst' wordt gezien die een haat/liefde verhouding heeft met de rest van de organisatie, dat terwijl deze 'hobbel' allang had kunnen zijn beslecht. Hier dienen een aantal punten te worden gepioriteerd.

1. Communicatie.

Het is relatief eenvoudig de ICT binnen de organisatie te promoten doch dit gebeurd nog veel te weinig. Hiervoor heb je PM's nodig die weten wat er speelt binnen de IT en daarnaast ook communicatief vaardig zijn. IT specialiste zijn dit doorgaans niet zo.

2. Acceptatie/Erkenning
Door deze communicatie de acceptatie verkrijgen van de organisatie en de erkenning die de IT verdiend.

3. Informatie voorziening.
Bredere mogelijkheden voor de gebruik[st]ers van deze IT gebruik te kunnen maken binnen gestelde marges. Je wilt als IT nu eenmaal niet de indruk wekken dat alles maar mogelijk is en moet zijn.

4. Perceptie.
Het terug brengen van het idee en perceptie dat de IT staat voor informatie voorziening in de ruimste zin van het woord. Dat deze er is om werkzaamheden en taken te vergemakkelijken en niet, zoals je in veel organisaties tegen komt, te compliceren.

Gecompliceerd staat niet interessant en de basis van de IT is altijd geweest meer mogelijkheden/productie met minder FTE. Dat besef moet goed worden uitgedragen binnen de organisatie.

Indien de CEO of CIO hier niet werkelijk achter staat is het een loos artikel. Het artikel is bijzonder zinvol wanneer we een gezond balans weten te vinden tussen IT en de rest van de organisatie.

Het vinden van het beste talent kan dan worden opgelost door te zoeken naar 3 soorten mensen.
1. Technici.
In de regel vakspecialisten maar minder in communicatie.
2. Analisten.
Ook vakspecialisten met minder communicatief vermogens vaak.
2. Generalisten.
Specialisten met een brede IT orientatie die in staat zijn de vertaalslag te maken tussen IT vs Non-IT.

Ik heb me met name op het laatste vlak bezig gehouden met als uitgangspunt via seminars het bekende communicatieve gat te dichten tussen IT vs Non IT. Onderliggende motivatie:'Het dichten van dit gat is het vergroten van de perceptie dat de IT de organisatie geld opleverd en niet, zoals vaak gedacht, geld kost.

Er is wat dit betreft nog veel te doen op dit gebied.

RC PM

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10