zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Goed gesprek helpt tegen ziekteverzuim

24 augustus 2007 - Gesprekken tussen de werkgever en de werknemer dringen ziekteverzuim terug. Dat is de mening van Kees van Vliet, directeur van de Nederlandse Vereniging Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB) en bedrijfsarts Francis Foury. Volgens Foury hoeft een werkgever niet meteen actie te ondernemen bij een ‘baaldag’ van een medewerker.

Context


90 procent van de bezoekers van MT.nl vindt dat een werkgever in actie moet komen bij het vermoeden van onrechtmatig ziekteverzuim. Van Vliet nuanceert dit: "Ziekteverzuim hangt van verschillende factoren af. De context is belangrijk. Als er sprake is van een arbeidsconflict, moet een werknemer zeker niet in het medische circuit terechtkomen." 

Maandagochtendziekte
Samen met Foury hamert hij op het contact tussen de werkgever en werknemer. "Een verkeerde werksituatie moet je niet door laten etteren tot de werknemer overspannen raakt," licht Van Vliet toe. "Een werkgever moet belangstelling tonen in de werknemer, dat helpt."
Wat betreft Van Vliet en Foury hoeft de werkgever overigens niet alleen maar zoete broodjes te bakken. "De beruchte maandagochtendziekte moet niet te vaak voorkomen, anders moet je daar als werkgever een notitie van maken in het dossier van de werknemer."


Bron: HR Praktijk
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie tips voor gezonder personeel
 Preventieve coaching loont
 Werknemer vaak 'strategisch' ziek
 Minder energieverbruik bespaart ziektekosten
 
 
reacties
 
Hans Schilperoort  |   | 
13-11-2007
 | 
21:53 uur
Verzuim dient in een zo vroeg mogelijk stadium te worden opgepakt. Met betrekking tot kort ziekteverzuim dien je als werkgever een goede registratie bij te houden en dient door een leidinggevende tijdig verzuimgesprekken te worden gevoerd met de betreffende werknemer. Een handvat kan zijn dat bij 3 ziekmeldingen per jaar of meer naast de reguliere beoordelingscyclus een verzuimgesprek plaatsvindt. Alleen het voeren van een dergelijk gesprek heeft al effect. De werknemer weet dat er op wordt gelet.
Langdurig ziekteverzuim, of het uitzicht daarop vraagt ook om een vroege interventie, al is het alleen maar om duidelijk te hebben voor werknemer en werkgever wat het probleem is en waar de oplossing in gezocht moet worden (passend werk binnen of buiten het bedrijf).
Voorts kan een onderliggende reden van een ziekmelding een arbeidsconflict zijn. Dan is het zaak voor de werkgever om in gesprek te gaan met de werknemer, beter is dit gesprek te laten voeren onder begeleiding van een voorzitter/mediator, een extern persoon. Een bedrijfsarts is niet de aangewezen persoon hiervoor vanwege medicalisering van het probleem. Ik zou eerder pleiten voor een arbeidsdeskundige zodat na onderkenning van het probleem in oplossingen kan worden gedacht.
Petie  |   | 
14-11-2007
 | 
11:41 uur
Preventie, verzuim of reïntegratie: in alle gevallen is de medewerker voor een groot deel zelf verantwoordelijk. Daarover is sinds ‘Poortwachter’ geen misverstand meer mogelijk. Medewerkers die niet goed voor zichzelf zorgen en niet actief meewerken aan reïntegratie, hebben een probleem. Het is de taak van de werkgever om medewerkers ook aan te spreken op die eigen verantwoordelijkheid.
Vraag daarbij is waar het werk ophoudt en waar het privé-domein begint. Deze grens is vaak moeilijk te trekken. ‘Je bevindt je min of meer in een grijs gebied: tot waar mag je reiken als werkgever? Bij sommige medewerkers moet je dieper ingrijpen in de privé-situatie dan je lief is. Bijvoorbeeld als mensen hun privé-leven niet op orde hebben of gewoon ongezond leven. Zulke mensen mag je als werkgever aanspreken op hun gedrag. Soms kan het ook helpen om mensen privé wat te ondersteunen.
Ook bij verzuim en reïntegratie is preventie het toverwoord. De werkgever kan verzuim op verschillende manieren helpen voorkomen. Bijvoorbeeld door te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en via zorgvuldig HRM-beleid. ‘Als mensen boven hun macht werken of als hun werk juist te weinig uitdagend is, is dat een ziekmaker. Via onder andere het functioneringsgesprek en het Persoonlijk Ontwikkelplan kun je zicht houden op de medewerkers.
Van de werkgever wordt nogal wat verwacht op het gebied van verzuim en reïntegratie: kennis, expertise én people management.
De meeste ziekmeldingen zijn het gevolg van psychosociale problematiek. In dergelijke situaties kan psychosociale hulpverlening preventief goed werk verrichten. Door mensen tijdig op te vangen bij stress signalen zoals; veelvuldig ziek zijn, een negatieve werkhouding, klagen over vermoeidheid, regelmatig conflicten, passief- en ongemotiveerd gedrag, kan worden voorkomen dat deze in langdurig ziekteverzuim geraken.
Ziekteverzuim is een grote kostenpost voor het bedrijf. Het inschakelen van professionals is een slimme zet om het ziekteverzuim te voorkomen. De werkgever zal dan een investering doen, om grotere kosten voorkomen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10